Expert Burgerzaken
gemeente Haarlemmermeer
- Uitzenden
- 01-01-2026
- Noord-Holland
- 36 uur


Dit ga je doen
De gemeente Haarlemmermeer zoekt een zelfstandig expert Burgerzaken voor de periode 1 januari 2026 t/m 31 december 2026 om de afdeling Burgerzaken te versterken.
De expert wordt ingezet op het coachen en begeleiden van de senior medewerker Burgerzaken, met specifieke focus op het versterken van de kennisontwikkeling van de senior medewerker Burgerzaken. De expert komt te werken in het Team Immigratie, Burgerlijke Stand en Nationaliteit (IBN), maar zal zijn/haar expertise inzetten binnen de drie teams van Burgerzaken.
Jouw rol als Expert Burgerzaken
Als Expert Burgerzaken werk je zelfstandig en heb je jouw eigen verantwoordelijkheden. Je bent aanspreekpunt bij complexe casussen en je hebt een adviserende en begeleidende rol naar de collega’s burgerzaken. Je signaleert knelpunten en denkt mee over het ontwikkelen van nieuw of verbeterd beleid. Je behandelt zelfstandig complexe casuïstiek en je voelt je verantwoordelijk voor de kwaliteit van de BRP en registers burgerlijke stand.
Daarnaast onderhoud je contacten met verschillende ministeries, het OM, AVIM, de politie, Kmar, I&D, RDW en dergelijke.
Je werkzaamheden zijn onder andere:
- Het coachen en begeleiden van de senior medewerker Burgerzaken, zodat deze volledig zelfstandig en op volwaardig niveau kan functioneren per 31 dec. 2026.
- Het overdragen van kennis en vaardigheden binnen de werkvelden Immigratie, Burgerlijke Stand, Nationaliteit en BRP.
- Het bieden van vakinhoudelijke ondersteuning aan het team IBN op lopende casuïstiek
- Actualisatie van werkinstructies voor terugkerende processen (bijv. BRP-mutaties, huwelijksvoltrekkingen, naturalisatieaanvragen).
- Actualisatie handreikingen voor complexe of minder vaak voorkomende casuïstiek (bijv. vestiging van migranten, complexe nationaliteitsvraagstukken).
Waar ga je werken?
Het Klant Contact Centrum (KCC) zorgt dat het contact tussen inwoner en gemeente zo goed mogelijk verloopt. Wij zijn het gezicht van de gemeente en in veel gevallen het enige dat inwoners van de gemeente te zien krijgen. We verzorgen alles in relatie tot burgerzaken, waarbij de kwaliteit van de BRP en de registers burgerlijke stand en de dienstverlening aan inwoners voorop staan.
We doen ons best bereikbaar en toegankelijk te zijn voor alle inwoners en via alle mogelijke kanalen. Digitaal waar mogelijk en persoonlijk wanneer het nodig of gewenst is. Hierin is samenwerking met alle andere clusters zeer belangrijk.
Het Klant Contact Center (KCC) bestaat uit team Staf, team Contactcenter, Team Online dienstverlening en Burgerzaken. Team burgerzaken is onderverdeeld in de teams documenten ingezeten, team Adreskwaliteit en gemeentebalie Schiphol en team Immigratie, Burgerlijke stand en Nationaliteit.
Kandidaatomschrijving
Wat neem je mee?
Als Expert Burgerzaken ben je een echte vakspecialist. Complexe vraagstukken zijn voor jou een uitdaging en samenwerken is voor jou vanzelfsprekend. Je beschikt over goede communicatieve en sociale vaardigheden. Je durft door te vragen, hebt lef en bent omgevingsbewust. Je bent accuraat, met oog voor details. Je voert je werk zelfstandig uit en bent besluitvaardig. Je staat voor kwalitatief goede dienstverlening naar onze inwoners, ook als zij de Nederlandse en/of Engelse taal niet machtig zijn.
Naast bovengenoemde competenties vinden wij het volgende belangrijk:
- Je beschikt over een afgeronde opleiding MLO BZ en BRP specialist of beschikt over de modules B en S van het diplomastelstel van de NVVB;
- Minimaal 5 jaar ervaring in gelijkwaardige functie
- Ervaring met het schrijven van voornemen en besluiten ( adhv :AWB,Wet BRP)
- Opleiding documentherkenning en identiteitsvaststelling;
- Kennis van nationale en internationale wet- en regelgeving ( IPR, AWB, Paspoortwet, Wet BRP, Burgerlijk wetboek, RWN etc..)
- Je bent zelfstandig en besluitvaardig;
- Je hebt uitstekende communicatieve vaardigheden.
- Ervaring met het coachen. ( m.b.t. verbeteren van de kwaliteit rondom de uitvoering van onze werkprocessen)
Voor inhoudelijke informatie over de functie kan je gerust contact opnemen met
Özlem Stuger-Kavaz (Coördinator burgerzaken) via 023-5676366. / 06-18291565
Dit ben jij
- Je beschikt over een afgeronde opleiding op het gebied van BRP specialist
of beschikt over de modules B en S van het diplomastelstel van de NVVB; Op
CV aantoonbaar - Startdatum 01 januari 2026
- Detacherings-/payrollbureau, intermediair of ZZP – Bent u een
detacherings-/payrollbureau en/of intermediair of zzp’er? In verband met de
Wet Deregulering Arbeidsverhoudingen (Wet DBA) is beoordeeld of sprake is
van een arbeidsovereenkomst indien een zzp’er de opdracht zou verwerven.
Aangezien er een aanmerkelijk risico op de aanwezigheid van een
gezagsverhouding is en vrije vervanging van de inhuurkracht niet
wenselijk/realistisch is, is gemeente Haarlemmermeer van oordeel dat het
risico op een arbeidsovereenkomst te hoog is. Daarom kan een zzp’er niet
rechtstreeks inschrijven op deze opdracht. Het begrip zzp’er dekt de lading
overigens niet geheel. Hieronder wordt bijvoorbeeld ook een BV of
eenmanszaak begrepen, die de eigenaar/directeur/groot aandeelhouder (DGA)
wil detacheren, zonder dat er een gezagsverhouding bestaat tussen de
eenmanszaak/BV en de te detacheren persoon. In verband met de Wet
Deregulering Arbeidsverhoudingen (Wet DBA) moet de te plaatsen medewerker
bij de opdrachtnemer in dienst zijn op basis van een arbeidsovereenkomst
naar burgerlijk recht (afdracht premies werknemersverzekeringen) - *Minimaal 5 jaar ervaring in gelijkwaardige functie * ervaring met het
vertalen van Wetgeving in werkprocessen. * ervaring met coachen * ervaring
met het schrijven van werkinstructies voor burgerzaken processen *ervaring
met het uitvoeren van BCM controle/ zelfevaluatie *ervaring met het
schrijven van voornemens en besluiten voor casuistiek Bovenstaande ervaring
moet CV aantoonbaar zijn. Referentie vereist
- Iburgerzaken/Cipers ( PRLG) – Ervaring met bovengenoemde applicatie. Op CV
aantoonbaar - Meer dan 5 jaar ervaring in een gelijkwaardige functie
- Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen
interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze
interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Bij
deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen
interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze
interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Bij
de opdracht wordt na de eerste selectieronde met een aantal partijen
interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. De
gesprekken worden beoordeeld op de volgende aangegeven criteria: Affiniteit
met wet-en regelgeving en de vaardigheid om wet en regelgeving om te zetten
in werkprocessen. De mate waarin de de kandidaat aansluit op aangegeven
kandidaat omschrijving. Kandidaat heeft een actieve en assertieve
persoonlijkheid. Kandidaat kan zowel als zelfstandig als in teamverband
werken en heeft een positieve werkinstelling. Kandidaat staat open voor
feedback en kan ook feedback geven Kandidaat beschikt over goede mondelinge
en schriftelijke vaardigheden. Kandidaat is stressbestendig en integer

Het proces
Dit verhaal gaat over jou
Iets voor jou?
Laat het ons weten!
Reageer op deze vacature via TenMonks en Merlijn neemt contact met je op om de match te verkennen.