Functioneel beheerder/ projectondersteuner Burgerzaken
Gemeente Alphen aan den Rijn
- Uitzenden
- 01-01-2026
- 36 uur
Dit ga je doen
Opdracht
In het team Functioneel Beheer werken we vanuit 5 inhoudelijke domeinen. Dit zijn zelforganiserende teams die zoveel mogelijk zelfstandig werken binnen hun eigen domein, onder coördinatie van een senior. Op dit moment zijn wij op zoek naar een Functioneel Beheerder burgerzaken die inzetbaar is in het Domein Publieksdienstverlening. Het Domein Publieksdienstverlening beheert de applicaties Key2Burgerzaken, portaal burgerzaken, Centric leefomgeving, Key2begraven, Key2betalen en JCC.
Binnen dit domein zijn we op zoek naar een ervaren Functioneel Beheerder die tijdelijk extra ondersteuning kan geven bij het project eDiensten burgerzaken. Dit zal je uitvoeren voor twee gemeenten namelijk Gemeente Alphen aan den Rijn en Gemeente Kaag en Braassem. Je zal onderdeel uitmaken van de projectgroep waarbij je adviseert over configuratie, inrichting, procesoptimalisatie(s) en livegang van de eDiensten. Je bent reeds bekend met de eDiensten en de inrichting en configuratie voer je grotendeels zelfstandig uit met behulp van de leverancier Centric. Daarnaast schakel je intern met verschillende diciplines zoals onder andere het webteam, burgerzaken en onze ketenpartner Solvinity en Axians. Voor de functioneel beheerders intern ben jij een vraagbaak en draag je kennis over van de eDiensten burgerzaken. Je hebt onze kerncompetenties (resultaatgerichtheid, samenwerken en klantgerichtheid) hoog in het vaandel staan en bent bereid om soms net een stapje harder te lopen dan verwacht wordt.
De opdracht bestaat uit:
- Een volledig en onderhouwd inrichtings- en configuratiedocument voor de eDiensten burgerzaken. Hierin staat onder andere de gekozen inrichting, configuratiekeuzes, parameters, koppelingen en andere afhankelijkheden voor zowel de gemeente Alphen aan den Rijn als Kaag en Braassem.
- Een kennisoverdrachtsdocument en overdrachtsmoment aan intern functioneel beheer. Dit omvat beschrijvingen van beheerwerkzaamheden, configuraties, werkinstrucuties en beheerssenario's gericht op duurzame borging.
- Een scenario-uitwerking en plan van aanpak voor de eDiensten burgerzaken. Dit doe je samen met het bestaande projectteam. Dit omvat de planning, bestaande disciplines, risico-inventarisatie, fallback senario's en communicatiepunten richting interne en externe stakeholders.
Resultaat:
- Uiterlijk op 30 juni 2026 is er een compleet en onderbouwd opleverdossies voor het domein Dienstverlening. Dit omvat minimaal
- De definitieve inrichting en bijhorende configuratiekeuzes van de eDiensten burgerzaken voor beide gemeenten.
- Procesoptimalisatie-adviezen.
- Het livegangplan inclusief risicoanalyse en fallbackscenario
- Overdrachtsdocumentatie voor het interne team functioneel beheer
Randvoorwaarden:
- De functioneel beheerder burgerzaken werkt zelfstandig, stemt indien nodig af met betrokkenen binnen het projectteam eDiensten burgerzaken, en levert het eindproduct op zonder hiërarchische aansturing of zonder afhankelijkheid van het team.
- Vrijheid in de werkvorm, locatie en planning, mits het eindresultaat conform opdracht en tijdig wordt opgeleverd.
- De functioneel beheerder burgerzaken is niet ingebed in de lijnorganisatie en vervangt geen medewerker. De werkzaamheden worden zelfstandig uitgevoerd, waarbij de opdrachtgever enkel het eindresultaat toetst. Er vindt geen aansturing plaats op het proces, maar uitsluitend toetsing op de afgesproken resultaten.De opdrachtnemer bewaakt en organiseert zelf zijn/haar inzet, middelen en planning.
Dit ben jij
- Minimaal een aantoonbaar afgeronde IT/ICT opleiding MBO niveau 4 niveau
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als
functioneel beheerder binnen een gemeentelijke organisatie - Aantoonbare werkervaring in de afgeloepn 5 jaar als functioneel beheerder
met het beheer van applicaties Key2Burgerzaken, Portaal burgerzaken en
eDiensten burgerzaken - In bezit van een rijbewijs en auto om te kunnen reizen tussen beide
gemeenten, - Uiterlijk per januari 2026 beschikbaar voor 36 uur per week
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als
functioneel beheerder op het gebied burgerzaken van binnen een
gemeentelijke organisatie - Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het adviseren over
configuratie, inrichting, procesoptimalisatie(s) en livegang van het
programma eDiensten - Aantoonbare werkervaring met samenwerkingsprocessen waarbij de belangen van
diverse stakeholders in acht worden genomen, benoem hiervan een voorbeeld
in het cv - Aantoonbarewerkervaringin de afgelopen 5 jaar met het implementeren van
applicaties in de rol van functioneel beheerder
Team TenMonks
Het proces
Dit verhaal gaat over jou
Iets voor jou?
Laat het ons weten!
Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.