HRM Adviseur

Gemeente Hilversum

Gemeente Hilversum
€6.559 — €7.496 / maand
6 maanden
HBO
Nog 6 dagen

Dit ga je doen

Samen sterker!
Wijdemeren en Hilversum zijn vanaf 1 januari 2027 één gemeente. Zo kunnen we de dienstverlening aan onze 120.000 inwoners en bijna 20.000 bedrijven niet alleen blijven garanderen, maar ook verbeteren. Door onze krachten te bundelen, staan we sterker in het aanpakken van belangrijke uitdagingen, zoals wonen, natuur, economie en bereikbaarheid. Hilversum en Wijdemeren delen een historie en al langer met elkaar verbonden.

De samenvoeging biedt nieuwe energie om die verbondenheid te versterken. De dorpen Ankeveen, Breukeleveen, 's-Graveland, Kortenhoef, Loosdrecht en Nederhorst den Berg behouden hun eigen karakter en vormen een waardevolle aanvulling op de meer stadse karakter van Hilversum. Van veen en water naar zand en heide. Die diversiteit maakt Hilversum aantrekkelijk om in te wonen, te werken én te recreëren.

Opdracht
Om in te kunnen spelen op de nieuwe grootte en daarbij behorende vraagstukken van onze organisatie zoeken we voor minimaal 6 maanden een HR Adviseur.

In deze functie ben je sparringpartner van het management waarbij je proactief meedenkt over de actuele en toekomstige ontwikkelingen en vraagstukken op HR-gebied. Je adviseert de manager in zijn of haar rol van integraal manager. Dit kan op gebied van individuele medewerkers zijn, maar ook op de personele component van organisatie. Je hebt een vaste club managers voor wie jij het eerste aanspreekpunt bent, zodat je ook aan vertrouwen en continuïteit kunt bouwen. Voor medewerkers is hun leidinggevende het eerste aanspreekpunt op HR-zaken. Als HR-adviseur ben je (mede) verantwoordelijk voor het goed aan laten sluiten van HR-beleidsonderwerpen op wat er in de praktijk nodig is. Je werkt nauw samen met je (HR) collega’s op de verschillende expertgebieden om de lijn zo goed en zo integraal mogelijk te adviseren. Naast je advieswerk kun je ook meewerken aan HR-projecten die voor of met de organisatie worden uitgevoerd.

In 2026 vragen we opnieuw best veel van onze medewerkers rondom de herindeling. Vaststaat dat onze dienstverlening aan de samenleving op peil blijft terwijl we werken aan de ambtelijke en bestuurlijke integratie. Er zijn dus een hoop extra taken, collega’s verhuizen naar een nieuwe werkplek, banen zijn veranderd, je hebt een nieuwe leidinggevende etc. Juist in deze tijd willen we er zeker van zijn dat onze medewerkers op de organisatie kunnen rekenen, zoals wij op de kennis, kunde en inzet van onze mensen blijven rekenen.

Daar komt bij dat de omvang van de organisatie na de ambtelijke samenvoeging harder groeit dan het HR-team. We voorzien dus ook enkele knelpunten. We kunnen alleen nog niet zo goed inschatten welke incidenteel of structureel van aard zijn. Daarom gaan we in eerste instantie voor projectmatige en tijdelijke aanvullende ondersteuning op HR-advisering.

Over ons team
Team HR Hilversum bestaat in januari 2026 uit ongeveer 29 collega’s. Op strategische organisatieontwikkeling na, zijn alle denkbare HR-onderwerpen belegd. En dus óók de thema’s waar jij aan komt werken. Juist in de komende 2 jaar vinden we samenwerking binnen HR erg belangrijk; samen met onze managers werken we namelijk hard aan het integreren van gemeente Wijdemeren en haar werkorganisatie.

Aanwezigheid op kantoor
Waar het werk het toelaat spreiden we onze uren ongeveer 50/50 over thuis en kantoor. Beschikbaarheid op maandagen heeft een pre; de meesten van ons werken dan sowieso dus dan zijn er veel (digitale) overleggen.

Wat zoeken wij?
Gemeente Hilversum is op zoek naar een HR adviseur met ervaring op de genoemde onderwerpen. Zodoende verwachten we:
– Dat jij alle ins en outs kent van HR advisering (ondersteuning en advisering management, begeleiding bij en procesbewaking op instroom-doorstroom en uitstroom processen, arbeidsvoorwaarden, E-HRM, gesprekscyclus begeleiding, strategische personeelsplanning, functie huisinrichting (HR21), integriteit, ARBO, vitaliteit en duurzame inzetbaarheid etc.)
– Dat je in staat bent om zelfstandig een aantal HR-projecten op te pakken en hierover te adviseren aan management, directie en bestuurder(s);
– Je uitgebreide kennis hebt van relevante wet- en regelgeving die je op pragmatische wijze kan vertalen naar de organisatie;
– Dat je aantoonbare adviesvaardigheden hebt waardoor je een stevige partner bent voor management, directie, bestuur én collega’s;
Wij zijn op zoek naar een collega met een energieke, flexibele en veerkrachtig persoonlijkheid die zelfstandig kan werken. Iemand die stevig in de schoenen staat en tegelijk ook weet mee te bewegen met de dynamiek van onze organisatie.
Je kunt goed omgaan met verschillende belangen, geeft professioneel advies waarbij je vanuit verschillende perspectieven tot de best passende oplossing komt. Je bent je ervan bewust dat je deel uitmaakt van een politiek-bestuurlijke organisatie.

Dit ben jij

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de
    richting HRM
  • Minimaal 5 jaaraantoonbare werkervaring in een adviserende HRM gerelateerde
    rol
  • Aantoonbare werkervaring met organisatie- en cultuurveranderingen,
  • Aantoonbaare werkervaring met de Cao gemeenten
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als HR-adviseur bij gemeenten in
    de afgelopen 8 jaar (geef hiervan concrete voorbeelden in het cv)
  • Aantoonbare werkervaring bij voorkeur bij een middelgrote en
    maatschappelijk georiënteerde organisatie
  • Aantoonbare kennis van de actuele wet- en regelgeving en recente
    ontwikkelingen op het HR-vakgebied (geef hiervan concrete voorbeelden in
    het cv)

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback