Inhuur Preventiemedewerker

Tilburg University

Tilburg University
2 maanden
HBO
Nog 13 dagen

Dit ga je doen

Deze specifieke uitvraag richt zich op tijdelijke vervangende capaciteit van de
Preventiemedewerker binnen het team Policy, Innovation & Development met als doel om te
voldoen aan de wettelijke verplichting, voortvloeiend uit de Arbowet, artikel 13:

De werkgever laat zich ten aanzien van de naleving van zijn verplichtingen op grond van deze
wet bijstaan door een of meer deskundige werknemers. Indien in het bedrijf of de inrichting van
de werkgever een ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging is ingesteld, wordt de
keuze voor de deskundige werknemer, bedoeld in de eerste zin, en diens positionering, bepaald
met instemming van die ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging.

In verband met het vertrek van onze Arbo- & Milieudeskundige c.q. preventiemedewerker zijn wij
genoodzaakt om de rol van Preventiemedewerker, ter overbrugging, tijdelijk in te vullen om aan
onze wettelijke verplichting te voldoen. Hierbij is het van belang dat deze beschikt over een
zodanige deskundigheid, ervaring en uitrusting, gedurende een bepaalde tijd beschikbaar is en
zodanig georganiseerd, dat de preventiemedewerker de bijstand naar behoren kan verlenen.

Als preventiemedewerker vervul je een beleidsmatige en adviserende rol in het waarborgen van
veilige, gezonde en duurzame werkomstandigheden. In deze functie ligt het zwaartepunt op de
specifieke wettelijke taken van de Preventiemedewerker. Deze zijn:

• Het verlenen van medewerking aan het verrichten en (mede)opstellen van de Risico-
Inventarisatie & -Evaluatie (RI&E), inclusief plan van aanpak;
• Het adviseren aan of nauw samenwerken met de arbodeskundige (in dit geval arbodienst of
bedrijfsarts) en de medezeggenschap (in ons geval ‘de Universiteitsraad’) inzake de
genomen of de te nemen maatregelen, gericht op een zo goed mogelijk
arbeidsomstandighedenbeleid;
• Het uitvoeren van de arbomaatregelen; dan wel de medewerking eraan verlenen (denk o.a.
aan het verzorgen van voorlichting en onderricht, het geven van handige tools bij
beeldschermwerk).

5

Gezien de grootte en de structuur van onze organisatie wordt er naast deze wettelijke taken, het
volgende van je verwacht:
• Actieve samenwerking met medewerkers vanuit de divisie HR om het
Arbeidsomstandighedenbeleid actueel te houden en doeltreffend te vertalen naar praktische
werkprocessen (binnen het Preventieteam). Het Preventieteam is belast met de ambtelijke
coördinatie en afstemming van de beleidsontwikkeling en advisering ten aanzien van
arbeids-(en milieu)omstandigheden en verzuimbeleid. Het Preventieteam geeft gevraagd en
ongevraagd advies aan het College van Bestuur. Het Preventieteam bestaat uit:
– Preventiemedewerker / Arbo- & Milieudeskundige TiU
– Beleidsmedewerker FS
– Verzuimcoördinator HR
– Beleidsmedewerker HR;
Hierbij heeft de verzuim coördinator als kerntaak het ontwikkelen van en adviseren over het
verzuimbeleid van TiU, haalt de beleidsmedewerker HR input op van de projecten op het
gebied van werkdruk, ongewenst gedrag, PAGO, duurzame inzetbaarheid en vitaliteit ten
behoeve van het Preventieteam. Ditzelfde doet de beleidsmedewerker FS voor de projecten
op het gebied van integrale veiligheid (fysieke veiligheid, privacy, BHV, informatiebeveiliging,
incidentbeheer, continuïteitsmanagement, crisismanagement).
• Actieve samenwerking met het Hoofd BHV om de organisatie bedrijfshulpverlening actueel
en goed werkend te houden;
• Fungeren als vraagbaak voor alle gelederen binnen de organisatie ten aanzien van
vraagstukken op het gebied van arbeidsomstandigheden;
• Advisering, ondersteuning en begeleiding management bij de toepassing en uitvoering van
het Arbobeleid;
• Oog hebben voor de arbeidsrisico’s die gelden binnen Tilburg University en aandacht
besteden aan het tegengaan van de risico’s die in de RI&E staan of naar voren komen vanuit
het medewerkerstevredenheidonderzoek (o.a. betrekking hebbend op hoge werkdruk en/of
ongewenst gedrag);
• Registreren en onderzoeken van ongevallen/incidenten.

Competenties
• Het hebben van een behoorlijke helikopterview over de arbeidsomstandigheden binnen
een (grote) onderwijsinstelling en de wijze waarop die aangepakt worden;
• Je bent bekend met Arbobeleid, Arbowet- en regelgeving en het uitvoeren van een
(branche) RI&E, inclusief de opzet van een plan van aanpak;
• Kunnen creëren van draagvlak aangaande de te nemen maatregelen, welke omschreven
zijn in het plan van aanpak;
• Als een trekker kunnen optreden bij het inrichten en uitvoeren van een goed arbobeleid;
• Op de hoogte zijn van de manier waarop de aanwezige Arborisico’s zo laag mogelijk
kunnen worden en/of blijven;
• Proactief, communicatief en resultaatgericht zijn belangrijke eigenschappen van jou;
• Je hebt een sterk analytisch vermogen en vertaalt abstracte vraagstukken naar praktische
oplossingen;
• Je bent je bewust van en kunt effectief omgaan met de dynamiek, belangen en politieke
aspecten binnen een universitaire omgeving;

6

• Je kunt je makkelijk inleven in verschillende mensen en situaties, bent een innemende
gesprekspartner op alle niveaus, maar je staat waar nodig ook stevig in je schoenen;
• Ook blijf je op de hoogte van actuele ontwikkelingen in het vakgebied en pas je deze
proactief toe;
• Jij bent in gesprek met en haalt actief input op bij diverse in- en externe stakeholders;
• Jouw kracht ligt in het vinden van oplossingen zonder afbreuk te doen aan de wet- en
regelgeving;
• Als verbinder denk je in oplossingen en kansen, waarbij je stakeholders samenbrengt om
een veilige en gezonde werkomgeving te realiseren.
• Je werkt goed zelfstandig, maar je bent ook een prettige collega om in een team mee
samen te werken
• Je hebt goede schriftelijke en mondelinge advies- en uitdrukkingsvaardigheden, zowel in
het Nederlands als Engels.

2.3 Kenmerken

Dit ben jij

  • Kandidaat beschikt over HBO denk- en werkniveau aangetoond door een
    afgeronde opleiding. Bijvoorbeeld op het gebied van integrale veiligheid of
    veiligheidskunde, ergonomie of andere passende studie, aangevuld met een
    cursus Preventiemedewerker
  • Je hebt aantoonbare kennis van Arbobeleid en de Arbowet en regelgeving
  • Minimaal 3 jaar ervaring in een vergelijkbare functie, bij voorkeur in een
    grote (bestuurlijke) organisatie
  • Ervaring met het proactief adviseren van management, directie en/of
    College van Bestuur
  • Kandidaat is minimaal 16 uur per week beschikbaar
  • Kandidaat is uiterlijk per 20oktober 2025 beschikbaar
  • Kandidaat is minimaal 2 hele dagen per week op campus aanwezig; op maandag
    en op donderdag

Erik Visser

Marketing Consultant

Erik Visser

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en Erik neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback