Interim Directeur Informatie- en Procesmanagement (IPM – CIO)

Gemeente Utrecht

€160 / uur
11 maanden
WO
Nog 10 dagen

Dit ga je doen

De interim-directeur IPM staat op het snijvlak van bestuur en technologie. De rol is bepalend voor het verbinden van digitale ontwikkeling met de maatschappelijke opgaven van de stad. Daarbij gaat het om meer dan inhoud: in een omgeving waar spanning en weerstand voelbaar zijn, is strategisch leiderschap nodig om richting te geven, vertrouwen te winnen en duurzame verandering te realiseren.

Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig! De directie Informatie- en Procesmanagement (IPM) is verantwoordelijk voor de informatievoorziening, digitalisering en procesinnovatie binnen de gemeente Utrecht. IPM ondersteunt de hele organisatie en het bestuur met een betrouwbare, veilige en gebruiksvriendelijke informatievoorziening en draagt bij aan maatschappelijke ambities zoals een transparante overheid, datagedreven werken en innovatieve dienstverlening.

De interim-directeur IPM (tevens CIO) geeft leiding aan een omvangrijke directie van circa 550 medewerkers, waarvan hiërarchisch ongeveer 300 medewerkers, is lid van de ambtelijke top van de gemeente Utrecht (‘de 20’) en werkt o.a. nauw samen met de Gemeentesecretaris en de Concerndirecteur Bedrijfsvoering & Dienstverlening. In de rol van CIO is de interim-directeur stelselhouder en strategisch gesprekspartner voor het College en de organisatie op het gebied van digitalisering en informatievoorziening. Daarnaast onderhoudt de interim-directeur nauwe contacten met de wethouder en werkt actief samen met de ondernemingsraad en neemt deel aan het G4-netwerk op het gebied van digitalisering en informatievoorziening.

De directie IPM bestaat uit centrale onderdelen (CIO Office, DomstadIT en de staf die de bedrijfsvoering en het bestuur ondersteunt) én uit decentrale IPM-teams die in de organisatieonderdelen zijn gepositioneerd. Voor de centrale onderdelen is de interim-directeur IPM hiërarchisch leidinggevende; de decentrale teams rapporteren functioneel aan IPM, maar hiërarchisch aan hun eigen organisatiedirecteur. Dit vraagt van de interim-directeur IPM gezaghebbend en verbindend leiderschap, waarbij koers en samenwerking steeds in gezamenlijkheid worden geborgd.

Een belangrijke veranderopgave is het aansturen van het programma IPMConnect, waarin de toekomstige inrichting en governance van de IPM-kolom (CIO Office, DomstadIT en de decentrale IPM-teams) worden voorbereid en besloten. Doel is de samenwerking en dienstverlening te versterken, versnippering te verminderen, informatieveiligheid en kaderstelling te borgen en tegelijkertijd een bezuiniging van €1,2 miljoen te realiseren. Bij de start van de interim-directeur zal de besluitvorming naar verwachting grotendeels zijn afgerond en zal de nadruk liggen op de implementatie en borging van de gewenste effecten. Daarbij is ruimte om, waar nodig, accenten aan te scherpen of bij te stellen om de koers goed in de organisatie te laten landen. Deze veranderingen zijn ingrijpend en roepen niet vanzelf draagvlak op. Van de interim-directeur wordt daarom verwacht dat hij/zij met gezag en strategisch leiderschap richting geeft, weerstand weet te overbruggen en samenwerking en vertrouwen weet te behouden in een complexe bestuurlijke omgeving.

Meer achtergrond over het programma IPMConnect en de huidige stand van zaken lees je in de bijlage.

Opdrachtomschrijving
De focus voor de interim-directeur ligt op de volgende drie prioritaire taken:
Aansturen als gedelegeerd opdrachtgever van het programma IPMConnect, met een mogelijke rol in de afronding van de besluitvorming over herinrichting, governance en topstructuur van de IPM-kolom en de daaropvolgende implementatie, met waar nodig bijstelling of aanscherping, gericht op samenwerking, risicoreductie en realisatie van de bezuiniging.
Leiden van digitale transities zoals Common Ground en deze vertalen naar bestuurlijke keuzes en uitvoerbare strategie.
Op orde brengen van portfoliomanagement door keuzes te maken, te prioriteren en verwachtingen waar te maken.

Naast de veranderopgave van IPMConnect is de interim-directeur verantwoordelijk voor:
de dagelijkse aansturing en bedrijfsvoering van de IPM-organisatie.
het bouwen aan een stevig managementteam.
het vertrouwen borgen in de IPM-kolom door transparant te communiceren, realistische afspraken te maken, resultaten zichtbaar en conform verwachting te realiseren.
IPM verbinden met organisatieonderdelen en klantgroepen en verdelen van schaarse middelen en expertise in gezamenlijkheid.
het zorgen dat de gemeente aantoonbaar in control is op informatiebeveiliging, compliance en continuïteit.
het ontwikkelen van de gemeente tot een aantrekkelijke werkgever voor IT-, data- en AI-talent en geeft richting aan de inzet van nieuwe technologie, met oog voor ethiek en maatschappelijke waarden.
het bewaken van de kaders en richtlijnen voortkomend uit de stelselverantwoordelijkheid.
de ontwikkeling en implementatie van de digitale visie en strategie van de gemeente, met als doel een betrouwbare en innovatieve IPM-dienstverlening te realiseren.

En tot slot ben je strategisch adviseur en gesprekspartner voor bestuur, concerndirectie en collega-directeuren bij digitaliserings- en informatievraagstukken.

Resultaat van de opdracht
De opdracht is succesvol als:
IPM zichtbaar stappen heeft gezet richting meer grip en beschikt over een versterkt en effectief managementteam.
Er een gedragen en transparant portfolioproces is ingericht dat realistische keuzes borgt en verwachtingen waarmaakt.
Het programma IPMConnect is conform de genomen besluiten uitgevoerd, met waar nodig aanscherping of bijstelling, en de gewenste effecten zijn in de organisatie zichtbaar, geborgd, inclusief de afgesproken bezuinigingsopgave.
Het vertrouwen van bestuur, organisatieonderdelen, klantgroepen en medezeggenschap in IPM merkbaar is versterkt.
Digitale transities (cloud, Common Ground, ketensamenwerking, AI) zijn in beweging gezet en bestuurlijk ingebed.
De gemeente aantrekkelijker is gepositioneerd als werkgever voor IT-, data- en AI-talent.
IPM haar rol als strategische partner binnen het concern en richting de stad overtuigend vervult.
De samenwerking met de medezeggenschap is versterkt en draagt bij aan vertrouwen en draagvlak in de organisatie.

Jij hebt:
Je brengt ervaring mee als directeur die gewend is te werken in een politiek-bestuurlijke context. Je weet hoe digitalisering en informatievoorziening bijdragen aan strategie, governance en samenwerking, en je combineert dit met verandermanagement en leiderschap op hoog niveau.

Opleiding en ervaring
Academisch werk- en denkniveau.
Ervaring met digitalisering, informatievoorziening en procesmanagement (niet als IT-specialist, maar als verantwoordelijke voor strategie, governance en samenwerking).
Ruime managementervaring in een vergelijkbare directiefunctie, met bewezen gezag en autoriteit in een complexe bestuurlijke of maatschappelijke context.
Aantoonbare ervaring met organisatieontwikkeling, verandermanagement, reorganisaties en portfoliosturing.
Ervaren gesprekspartner voor bestuur, medezeggenschap en topmanagement.
Affiniteit met data en AI en inzicht in de maatschappelijke en ethische vraagstukken daarbij.
Prè: Ervaring met samenwerking met medezeggenschap bij reorganisatie- of verandertrajecten.
Prè: Ervaring als (interim) CIO in een gemeentelijke organisatie.

Benodigde vaardigheden / soft skills
Leiderschap in vernieuwing: koersvast, normerend, inspirerend, met het gezag en de autoriteit om richting te geven en mensen mee te nemen in verandering.
Executiekracht: stuurt doortastend op resultaat en realisatie.
Strategisch inzicht en visie: kan technologische ontwikkelingen vertalen naar een toekomstgerichte koers voor de organisatie.
Communicatief sterk: legt complexe thema’s helder uit aan niet-technische stakeholders en is transparant en verbindend.
Omgevingssensitief: beweegt effectief in een bestuurlijke omgeving met uiteenlopende belangen.
Mensgericht: borgt sociale veiligheid en weet een wendbare organisatie te bouwen, ook in tijden van financiële krapte.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees meer op deze pagina.

Voor deze opdracht geldt dat de bezoldiging van de kandidaat moet voldoen aan de Wet normering topinkomens (WNT). Naast de inzet van het Marktplein maakt de gemeente Utrecht deze functie ook beschikbaar voor kandidaten die tijdelijk in dienst willen treden of via detachering vanuit een overheidsorganisatie beschikbaar zijn.

Dit ben jij

  • Je brengt ervaring mee als directeur die gewend is te werken in een
    politiek-bestuurlijke context. Je weet hoe digitalisering en
    informatievoorziening bijdragen aan strategie, governance en samenwerking,
    en je combineert dit met verandermanagement en leiderschap op hoog niveau
  • Je beschikt over academisch werk- en denkniveau, aantoonbaar via een
    afgeronde academische opleiding
  • Ervaring met digitalisering, informatievoorziening en procesmanagement
    (niet als IT-specialist, maar als (eind)verantwoordelijke voor strategie,
    governance en samenwerking)
  • Ruime managementervaring , minimaal 5 jaar, in een vergelijkbare
    directiefunctie, met bewezen gezag en autoriteit in een complexe
    bestuurlijke of maatschappelijke context
  • In welke mate heb je ervaring met portfoliosturing (keuzes maken,
    prioriteren, verwachtingen managen)?
  • Prè: Je hebt ervaring met samenwerking met medezeggenschap bij
    reorganisatie- of verandertrajecten. Prè: Je hebt ervaring als (interim)
    CIO in een gemeentelijke organisatie
  • Reorganisatie of portfoliosturing) waar je eindverantwoordelijk voor was?
    Wat was je rol en wat was het resultaat?
  • Bij grote veranderingen ontstaat vaak weerstand. Geef een concreet
    voorbeeld geven van hoe je in zo’n situatie richting en vertrouwen hebt
    geboden, en hoe je je gezag als directeur hebt ingezet om tot resultaat te
    komen?

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback