Interim-directeur Marketing & Communicatie
- Uitzenden
- 01-11-2025
- Utrecht
- 36 uur
Dit ga je doen
Utrecht heeft jou nodig! Utrecht heeft jou nodig! Utrecht is één van de snelst groeiende steden van Nederland. De stad staat nationaal en internationaal bekend als centrum van kennis, cultuur, sport en innovatie. Tegelijkertijd brengt die groei grote vraagstukken met zich mee: woningbouw, duurzaamheid, bereikbaarheid en sociale samenhang. Voor al deze opgaven is heldere, consistente en geloofwaardige communicatie essentieel.
De afdeling Marketing & Communicatie (M&C) speelt hierin een centrale rol. Met ruim 130 professionals en een breed palet aan disciplines is het team verantwoordelijk voor het verbinden van bestuur, organisatie en stad. De afdeling vertaalt bestuurlijke keuzes naar toegankelijke communicatie voor inwoners en partners, en draagt bij aan de profilering van Utrecht als stad van gezond stedelijk leven.
De in 2024 vastgestelde Koers M&C markeert een nieuwe fase: sterker sturen op prioriteiten, meer regie op communicatie en het hanteren van uniforme processen. De interim-directeur M&C brengt deze koers verder, zorgt voor verdere professionalisering van het vak en geeft richting aan de benodigde veranderingen. Daarbij borg je continuïteit, maar schroom je niet om besluiten te nemen die nodig zijn voor vooruitgang en slagkracht. Je treedt op als boegbeeld voor de afdeling, geeft zichtbaar richting en maakt samen met het MT één duidelijk en inspirerend verhaal naar medewerkers en organisatie.
Omdat de huidige directeur in verband met ziekte langdurig afwezig is, zoeken we een interim-directeur die de afdeling tijdelijk (naar verwachting circa één jaar), maar volwaardig aanstuurt en de ingezette koers vasthoudt én verder brengt.
Als interim-directeur Marketing en Communicatie maak je deel uit van het team van organisatiedirecteuren en val je in het domein Bedrijfsvoering. In Utrecht noemen we onze ambtelijke top ‘de 20’. Je bent een belangrijke adviseur voor het college van B&W en de concerndirectie en hebt daardoor een grote rol in de positionering van de gemeente. Je stuurt het managementteam van M&C (6 fte) aan, versterkt het MT als collectief, bewaakt de bedrijfsvoering en bent verantwoordelijk voor de kwaliteit en impact van de communicatie van de gemeente. Binnen de gemeente werken we volgens de principes van Duidelijk, Resultaatgericht en Aanspreekbaar (DRA). Van de interim-directeur verwachten we dat deze principes zichtbaar toegepast en uitgedragen worden in de dagelijkse praktijk.
Ook vertegenwoordig je Utrecht in de regio, zo ben je samen met de directeur Culturele Zaken mede-opdrachtgever van Utrecht Marketing; de directeur Culturele Zaken vervult hierbij de leidende rol. Daarnaast heb je een centrale rol in crisiscommunicatie en ben je als WOR-bestuurder verantwoordelijk voor de soepele relatie en prettige samenwerking met de medezeggenschap.
Opdrachtomschrijving:
De interim-directeur Marketing en Communicatie:
Adviseert bestuur en directie op strategisch niveau over communicatie en marketing en is daarbij het eerste aanspreekpunt voor het college.
Geeft leiding aan het MT van de afdeling, versterkt het MT als collectief, bewaakt de positionering en borgt eigenaarschap en gezamenlijk leiderschap.
Stuurt en begeleidt vanuit verbinding en in lijn met de DRA-principes.
Brengt de ingezette koers verder, met focus op regie, prioritering en het realiseren van afspraken. Combineert stabiliteit met het lef om keuzes te maken en verbeteringen door te voeren die de afdeling scherper en slagvaardiger maken. Verstevigt en borgt daarbij de profilering en positionering van de afdeling M&C, zowel binnen de organisatie als extern.
Stuurt op stabiele bedrijfsvoering en transparante verantwoording, ook in het licht van de bezuinigingsopgave (ca. €1,4 miljoen).
Is ambtelijk mede-opdrachtgever van Utrecht Marketing.
Is eindverantwoordelijk voor crisiscommunicatie en borgt de paraatheid van de organisatie.
De rol vraagt flexibiliteit: dit is geen 9-tot-5 functie. Je bent beschikbaar wanneer de situatie dat vraagt, bijvoorbeeld bij piket of in crisissituaties.
Onderhoudt een constructieve dialoog met de medezeggenschap.
Resultaat van de opdracht
De opdracht is geslaagd wanneer:
De afdeling M&C stabiel en effectief functioneert onder tijdelijke leiding.
Bestuur en medewerkers duidelijkheid, vertrouwen en overtuigingskracht ervaren, in combinatie met meer focus en slagkracht.
Het MT zichtbaar eenduidig optreedt en als inspirerend en verbindend wordt ervaren.
De ingezette koers M&C is doorontwikkeld en merkbaar verankerd in de praktijk. De profilering en positionering van de afdeling is versterkt en zichtbaar in de organisatie en stad.
De bezuinigingsopgave is gerealiseerd.
Het bestuur gezaghebbend en strategisch communicatieadvies ervaart.
Crisiscommunicatie op orde is en adequaat functioneert.
Samenwerking met Utrecht Marketing en partners in de regio versterkt is.
De WOR-rol met zorgvuldigheid en openheid wordt ingevuld.
De organisatie sterker en professioneler is geworden, in lijn met de DRA-principes.
Jij hebt:
Afgeronde academische opleiding, bij voorkeur in communicatie, marketing of bestuurs-/organisatiewetenschappen.
Aantoonbare leidinggevende ervaring binnen een gemeentelijke, provinciale of rijksorganisatie
Aantoonbare meerjarige (meer dan 7 jaar) ervaring als eindverantwoordelijke (afdelingshoofd, directeur) van een grote communicatieafdeling bij een gemeente of andere overheid.
Ervaring met advisering op bestuurlijk niveau (college van B&W of vergelijkbaar)
Ervaring met crisiscommunicatie en advisering op directieniveau.
Ervaring met stakeholdermanagement en regiopositionering.
Ervaring met verandering, reorganisaties of bezuinigingen.
Benodigde vaardigheden / soft skills
Communicatief sterk en transparant: legt helder uit, maakt complexe thema’s toegankelijk en is open naar verschillende stakeholders, ook richting medewerkers en organisatie.
Bestuurlijk sensitief en omgevingsbewust: beweegt effectief in een omgeving met uiteenlopende belangen en druk.
Inspirerend boegbeeld: nieuwsgierig en enthousiasmerend: neemt de groep mee, creëert energie en vertrouwen, straalt overtuigingskracht uit.
Toegankelijk, verbindend en resultaatgericht: een warme doch zakelijke peoplemanager die eigenaarschap stimuleert, betrokken is en sociale veiligheid borgt, ook onder druk of in financieel krappe tijden. Staat open voor andere perspectieven en vervult een voorbeeldrol in het stimuleren van diversiteit en inclusie binnen de afdeling en de organisatie.
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
Deze functie wordt zowel als interimopdracht uitgezet als gepubliceerd op werkenbijutrecht.nl. De gemeente Utrecht heeft de voorkeur voor invulling via een rechtstreeks dienstverband en zal bij gelijke geschiktheid kandidaten die in dienst willen treden boven externe inhuur verkiezen.
Dit ben jij
- Afgeronde academische opleiding, bij voorkeur in communicatie, marketing of
bestuurs-/organisatiewetenschappen. Aantoonbare leidinggevende ervaring
binnen een gemeentelijke, provinciale of rijksorganisatie Aantoonbare
meerjarige (meer dan 7 jaar) ervaring als eindverantwoordelijke
(afdelingshoofd, directeur) van een grote communicatieafdeling bij een
gemeente of andere overheid. Ervaring met advisering op bestuurlijk niveau
(college van B&W of vergelijkbaar) Ervaring met crisiscommunicatie en
advisering op directieniveau. Ervaring met stakeholdermanagement en
regiopositionering. Ervaring met verandering, reorganisaties of
bezuinigingen
- Je hebt een afgeronde academische opleiding
- Je hebt een afgeronde studie in communicatie, marketing of
bestuurs-/organisatiewetenschappen - Je hebt aantoonbare meerjarige ervaring als eindverantwoordelijke
(afdelingshoofd, directeur) van een grote communicatieafdeling bij een
gemeente of andere overheid - Je hebt ervaring met advisering op bestuurlijk niveau (college van B&W of
vergelijkbaar) - Wat was je rol in eerdere crisissituaties?
- In welke mate heb je ervaring met citymarketing of regiopartnerschappen
(bijv. met een regionale marketingorganisatie)? - Hoe structureel heb je samengewerkt met medezeggenschap in eerdere
opdrachten? - Beschrijf een situatie waarin je als directeur of afdelingshoofd regie en
focus hebt aangebracht binnen een complexe communicatieorganisatie. Welke
stappen heb je gezet om processen te uniformeren of prioriteiten aan te
scherpen, en wat was het meetbare effect?
Team TenMonks

Het proces
Dit verhaal gaat over jou
Iets voor jou?
Laat het ons weten!
Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.