Interim productmanager studentenwebsites

Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB)

Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB)
In overleg
6 maanden
MBO
Laatste dag

Dit ga je doen

De opdracht

Voor de afdeling Online Dienstverlening zoekt SBB een interim productmanager die leiding geeft aan de vernieuwing van de studentenwebsites van SBB: KiesMBO, Stagemarkt en Leerbanenmarkt. De huidige productmanager wordt op zeer korte termijn overgeplaatst naar het programma KvdT en daarmee ontstaat een acuut continuïteitsprobleem bij de studenten websites. Omdat deze vacature niet structureel mag worden ingevuld zoekt SBB per direct versterking om de drie websites, de drie kernteams en drie scrumteams inhoudelijk aan te sturen.

Werkzaamheden

  • Maximaliseren van productwaarde op basis van impact, risico en strategische doelen voor de studentenwebsites.
  • Beheren en prioriteren van backlogs, inclusief schrijven en ordenen van backlog items met ondersteuning van functioneel beheer, en zorgen voor input en duidelijkheid in refinement ten behoeve van planning.
  • Stakeholdermanagement: afstemmen met gebruikers, onderwijsprofessionals, arbeidsmarktprofessionals, SBB collega’s, OCW en ketenpartners waaronder UWV en Gemeenten.
  • Ontwikkelen en uitdragen van de productvisie, en zorgen dat organisatie en stakeholders deze kennen en begrijpen.
  • Sturen op implementatie en meten van resultaten: zorgen dat vernieuwingen worden geaccepteerd en meten hoe nieuwe onderdelen en de websites als geheel presteren.
  • Coördineren van kernteams en aansturen van scrumteams.
  • Agenderen van relevante wensen vanuit studenten/werkenden/werkzoekenden richting andere PO’s en het portfolioberaad.
  • Bijhouden van de roadmaps van de verschillende producten.

Projectcontext en resultaten

De studentenwebsites hebben elk hun eigen dynamiek:

  • KiesMBO: Vernieuwing van de website afronden in 2026; aansturing van externe leverancier; operationele dienstverlening (contentcreatie, marcom-activiteiten) en migratie van scholen naar RIO.
  • Stagemarkt: Na doorontwikkeling van het MVP een grootschalige gebruikerstest plannen; op basis daarvan en de technische schuld de roadmap voor 2026 concretiseren; afstemming met PO van MijnSBB voor prioritering van self-service van leerbedrijven ten gunste van Stagemarkt.
  • Leerbanenmarkt: In Q1-2026 oplevering en implementatie van een beroepentest; validatie door eindgebruikers; verdere doorontwikkeling in 2026; verankering binnen het sociaal domein (samen met VUM).

Meetbare resultaten

  • Continu actuele backlog en roadmaps per website voor opvolgende kwartalen.
  • Meten van gebruikerstevredenheid en groeiend gebruikersbezoek ten opzichte van 2025 bij KiesMBO en Leerbanenmarkt.
  • Groeiend aantal sollicitaties ten opzichte van 2025 bij Stagemarkt.

Beoordeling en aansturing

  • Per kwartaal voortgangsbespreking met teamleider Online Dienstverlening.
  • De interim productmanager stemt af met andere product owners/managers en neemt deel aan kwartaaloverleg voor portfolio-prioritering.

Planning en omvang

  • Inzetperiode: 15-01-2026 tot en met 30-06-2026.
  • Uren per week: 32-40.
  • Optioneel: verlenging twee keer 3 maanden mogelijk.

Vrijheden en randvoorwaarden

  • Professional haakt aan bij relevante scrummeetings en PO-overleg; verder vrij in keuze van tijd en plaats van werk.
  • Eigen middelen (telefoon, laptop, internet) gebruiken; toegang tot DevOps, GA-accounts en dashboards, en SBB-feedbacktools.

Dit ben jij

  • Tenminste 5 jaar aantoonbare ervaring met digitale dienstontwikkeling
    (websites) in het publieke mbo-onderwijsdomein als projectmanager of
    product owner
  • Kennis en ervaring van de SBB-organisatie of vergelijkbare ZBO en het
    managen van het stakeholderveld in een agile aanpak
  • Kennis van het studiekeuzeproces bij jongeren
  • Kennis van het stagedomein in het mbo
  • Kennis van het sociaal domein rond werkenden en werkzoekenden en
    mbo-praktijkleren in het kader van Leven Lang Ontwikkelen (LLO)
  • Tenminste 5 jaar aantoonbare ervaring digitale dienstontwikkeling in
    publieke mbo-onderwijsdomein
  • Aantoonbare kennis van SBB of vergelijkbare ZBO en stakeholdermanagement in
    agile aanpak
  • Kennis van studiekeuzeproces bij jongeren
  • Kennis van stagedomein in het mbo
  • Kennis van sociaal domein rond werkenden en werkzoekenden en
    mbo-praktijkleren in het kader van LLO
  • Kwaliteit (85%) en prijs (15%) zijn gunningscriteria; interview maakt deel
    uit van de procedure
  • Minimumscore kwaliteit: Kandidaten moeten voor tenminste 70% op het profiel
    passen

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback