Inzet MVOI-Team voor Provincie Zuid-Holland

Provincie Zuid-Holland

  • Uitzenden
  • 23-06-2025
  • 14 uur
Logo van Provincie Zuid-Holland
HBO
Nog 2 dagen

Dit ga je doen

Doel van de opdracht
De provincie Zuid-Holland heeft momenteel niet de capaciteit en de kennis om zelf de
open vragen* die voortvloeien uit het MVOI-Actieplan-B: de invulling te beantwoorden
en de antwoorden op die vragen werkend te borgen in de eigen organisatie. De
provincie is daarom op zoek naar een externe partner die gedurende een jaar tijd een
flexibel hands-on-MVOI-team kan leveren. Doel van de opdracht van het externe MVOI-
team is derhalve het beantwoorden van de hieronder beschreven tien vragen* en het
werkend borgen van de uitkomsten in de organisatie. De opdracht dient uiterlijk binnen
één jaar naar startdatum afgerond te zijn. Expliciet geldt hierbij dat de uiteindelijke
vraagstellingen voor het externe MVOI-team na gunning in gezamenlijk overleg
bijgesteld kunnen worden op basis van de visie en de voorgestelde aanpak van de
winnende inschrijver.

*De te beantwoorden vragen zijn:
1. Welke kennis en expliciete doelen zijn er (al) bij PZH-opgaveteams en
duurzaamheidsfuncties op het gebied van de zes MVOI-thema’s?
2. Hoe kunnen die kennis en doelen van de opgaveteams en duurzaamheidsuncties
structureel worden gedeeld met het MVOI-team en vice versa?
3. Hoe vertalen we die kennis en doelen (dynamisch) naar de provinciale
aanbestedingen via eisen, gunningscritera en contractbepalingen, aangevuld met
andere bruikbare eisen, gunningscritera en contractbepalingen die reeds bij andere
organisaties succesvol worden toegepast? Kunnen we deze vertaling direct al
toepassen in de advisering van lopende en geplande aanbestedingen?
4. Hoe borgen we de eisen, gunningscritera en contractbepalingen in een (digitaal)
systeem en hoe delen we die kennis actief met inkopers en andere relevante
betrokkenen zoals Team Duurzame Infrastructuur en (eventueel) externe partijen?
5. Is het toepassen van planetaire en sociale duurzaamheid formeel voldoende
geborgd in relevante documenten en werkprocessen? Waar moet dit eventueel
worden aangevuld?
6. Wie beslist er binnen PZH feitelijk over het al dan niet toepassen van duurzaamheid
bij de aankopen in projecten/aanbestedingen?

5/14
Uitvraag DOS-2024-0003651
7. Wat zijn de belemmeringen of oorzaken voor het (soms) niet-toepassen van
duurzame en sociale maatregelen (m.a.w. waarom leidt duurzaam beleid niet per
definitie tot duurzaam inkopen)?
8. Wat kost het om duurzame en sociale maatregelen toe te passen en wat levert het
op (in financiele en maatschappelijke zin)?
9. Hoe monitoren we de voortgang rondom het toepassen van planetaire en sociale
duurzaamheid in aanbestedingen? Hoe kunnen we de koppeling maken met effect-
monitoring (w.o. CO2-, circulariteitsmonitor). Zitten we nog op schema met onze
provinciale doelen en hoe communiceren we hierover richting de organisatie?
10. Is er nog een rol voor een MVOI-team na de voltooing van onderhavige opdracht en
zo ja welke, of kunnen eventueel noodzakelijke taken in de bestaande
organsiatiestructuur worden ondergebracht?

Uitgangspunt voor de opdracht is het MVOI-Actieplan-B: de invulling. Hieraan staat
verwoord welke duurzame ambities en doelen er zijn en wat (nog meer) kunnen doen
om deze ambities en doelen te verwezenlijken. De focus in de werkzaamheden ligt op
het verbeteren, vastleggen en uitvoeren van de afspraken die we hebben gemaakt en op
het verfijnen van onze inkoopstrategie, een proces dat grotendeel gekoppeld is aan de
bovenbeschreven tien vragen. Een inschatting van de concrete werkzaamheden die
hierbij horen staat beknopt beschreven in de tabel bijlage 1.

Visie op de opdracht op basis van kennis en ervaring
Wij hechten veel waarde aan de visie van de aanbieder op inrichting van de
samenwerking en ondersteuning en hoe hij denkt de gestelde vragen te kunnen
beantwoorden. De wijze waarop de aanbieder dit organiseert en de motivering hiervan,
wordt meegewogen bij de beoordeling van de inschrijvingen onder het subcriterium
'Visie op de opdracht en aanpak'.

Samenstelling van het externe MVOI-Team
Provincie Zuid-Holland denkt dat gezien de vragen en taken het externe MVOI-team zou
kunnen bestaan uit een procesbegeleider, een technisch inkoopspecialist en een
dataspecialist. De aanbieder heeft echter de vrijheid om de samenstelling van het team
naar eigen inzicht vorm te geven, zolang het team voldoet aan de behoeften van de
opdracht. Hierbij wordt van de aanbieder verwacht dat hij de teamsamenstelling
koppelt aan de visie en het plan van aanpak. Uiteraard wordt ook verwacht dat de in te
zetten medewerkers aantoonbaar beschikken over de benodigde kennis en ervaring op
het gebied van het implementeren van MVOI/planetaire en sociale duurzaamheid
binnen een publieke organisatie.

Interne organisatie en verantwoording
De opdracht MVOI valt onder de opdracht Inkoop. De Ambtelijk Opdrachtgever (hierna:
AON) van de opdracht MVOI fungeert als opdrachtgever voor het externe MVOI-team.
Het externe MVOI-team moet zelfstandig en proactief kunnen functioneren, maar zal
ook nauw gaan samenwerken met de collega’s uit het bestaande interne MVOI-team
(momenteel bestaand uit 2 parttime collega’s waaronder de AON MVOI) en betrokken

6/14
Uitvraag DOS-2024-0003651
(opgave)teams zoals Team Inkoop, Team Duurzame Infrastructuur, Team Circulair Zuid-
Holland en een nog aan te stellen SROI-kwartiermaker.
De provincie is zich ervan bewust dat er enkel een globale inschatting gemaakt kan
worden van het exacte aantal uren inzet voor de contracttermijn. Dit vraagt om een
grote mate van flexibiliteit van de externe opdrachtnemer. De provincie vraagt
ondersteuning van de opdrachtnemer door het wekelijks aanleveren van een actuele
planning en uren-verantwoording. Op maandelijkse basis vindt er overleg plaats waar de
voortgang besproken wordt. De opdrachtnemer dient hier in zijn plan van aanpak
rekening mee te houden.

2.2

Dit ben jij

  • Minimaal HBO werk- denkniveau
  • Kennis en expertise minimaal aanwezig in het team: Uit het
    ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2024-0003651' blijkt dat minimaal één
    kandidaat uit het aangeboden team aantoonbaar en verifieerbaar (middels
    opleidingen, cursussen, werkervaring) beschikt over de volgende kennis en
    ervaring
  • Aantoonbare en relevante werkervaring in het succesvol begeleiden van
    complexe veranderprocessen/transitie en implementatie van MVOI of
    soortgelijke duurzaamheidsbeleid binnen (overheids)organisaties. Dit dient
    aangetoond te worden aan de hand van minimaal twee concrete en succesvol
    afgeronde toepassingen
  • Kennis van en ervaring met het functioneren van openbaar bestuur en
    de daarmee samenhangende besluitvormingsprocessen
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met inkoop en aanbesteding,
    specifiek op het gebied van duurzame inkoop, waarbij ervaring met het
    integreren van MVOI in aanbestedingen en contracten, waaronder het
    opstellen en implementeren van eisen en gunningscriteria op het gebied van
    duurzaamheid, een vereiste is
  • Gedegen kennis hebben van belangrijke openbaar beschikbare bronnen op
    het gebied van duurzame eisen en gunningscriteria zoals mvicriteriatool.nl,

    Contracten Buffet (PCB). Kennis van en ervaring en affiniteit met
    infrastructurele werken, DGWW en PKCI is – gezien het zwaartepunt van de
    impact bij de aanbestedende dienst – een pré

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare en bewezen succesvolle ervaring in het
    verzamelen, verwerken en analyseren van duurzaamheidsdata binnen publieke
    organisaties
  • Aantoonbare kennis van en ervaring met het werken in of opzetten van
    (monitoring)systemen en databases zoals MVOI-monitoringstools, zoals
    MVOI-zelfevaluatietool, Dashboard Monitoring DGWW , CO2- en
    circulariteitsmonitors. Dit dient aangetoond te worden aan de hand van
    minimaal twee concrete en succesvol afgeronde toepassingen
  • Aantoonbare ervaring in communicatie met stakeholders
  • Verklaring omtrent gedrag (VOGnp): De inschrijver zal in het geval
    deze de opdracht gegund krijgt een VOGnp (algemeen risicoprofiel) van de
    teamleden aanleveren via het aanbestedingsplatform binnen 4 weken na
    definitieve gunning. Het aanvragen van de VOGnp kan inschrijver zelf doen
    of hiervoor een dienstverlener inschakelen
  • Selecteer bij de aanvraag het algemeen screeningsprofiel als uitgangspunt.
    Aanvullend vinkt u, op basis van de aard van de toekomstige werkzaamheden,
    de relevante risicogebieden aan

Team TenMonks

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke upd

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!