Juridisch adviseur openbare orde en veiligheid /Bibob-coördinator

Gemeente Stichtse Vecht

Gemeente Stichtse Vecht
€4.264 — €6.072 / maand
2 maanden
HBO
Nog 3 dagen

Dit ga je doen

De gemeente Stichtse Vecht zoekt tijdelijk een juridisch adviseur openbare orde en veiligheid /Bibob-coördinator

Duur: 3 maanden (november 2025 tot en met januari 2026)
Aantal uur per week: 32-36 uur

Wat ga je doen?
Je adviseert de burgemeester over juridische besluitvorming op het gebied van openbare orde en veiligheid. Denk daarbij bijvoorbeeld aan besluiten op grond van artikel 13b van de Opiumwet, Wet Victoria, Wet aanpak woonoverlast, Wet Tijdelijk Huisverbod, het toepassen van cameratoezicht en handhaving op grond van de Alcoholwet en APV. Je denkt op verschillende dossiers met je collega’s van het cluster openbare orde en veiligheid mee over mogelijke interventies vanuit jouw juridische expertise. Je stelt waarschuwingen, vooraankondigingen, lasten onder dwangsom/bestuursdwang op, maar je voert ook zienswijzegesprekken en vertegenwoordigt de burgemeester in bezwaar en (hoger) beroep. Verder ben je betrokken bij de ontwikkeling van lokale regelgeving (APV) en beleidsregels die raken aan de openbare orde en veiligheid.

Daarnaast coördineer je voor de hele gemeente de inzet van de Wet Bibob. Je bent een vraagbaak voor de Bibobonderzoekers, stelt werkprocessen op en voert zelf complexe Bibob-onderzoeken uit, staat in contact met het RIEC-MN en het LBB in lopende onderzoeken. Ook waarborg je dat bij de verlening van vergunningen en subsidies en bij het aangaan van vastgoedtransacties en overheidsopdrachten conform de Bibob-beleidsregel wordt gehandeld. Je staat daarom in nauw contact met andere afdelingen van de gemeente en zorgt dat de Bibob-toets in de verschillende processen een passende plek krijgt.

Functie-eisen

  • Een afgeronde juridische opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Ervaring met het leveren van verweer en het vertegenwoordigen van de overheid in bezwaar- en beroepsprocedures;
  • Tenminste 3 jaar aantoonbare kennis en werkervaring met juridische aspecten op het werkterrein Openbare orde en veiligheid;
  • Ervaring met het begeleiden van (complexe) juridische dossiers op het gebied van het Openbare orde en veiligheid;
  • Ten minste 3 jaar aantoonbare kennis en werkervaring van de Wet Bibob en ervaring met het coördineren van Bibob-werkzaamheden bij een overheidsinstelling;  
  • Ervaring met handhavingstrajecten op grond van het omgevingsrecht is een pré.

Over het team
Openbare Orde en Veiligheid (OOV) is onderdeel van team Ontwikkeling Samenleving en Veiligheid en bestaat uit één strategisch adviseur, drie senior beleidsadviseurs, drie junior beleidsadviseurs en een jurist. OOV is een hecht team dat door de aard van het werk nauw met elkaar optrekt, elkaar collegiaal ondersteunt en vervangt waar nodig en draagt gezamenlijk zorg voor professionele advisering in de portefeuille OOV van de burgemeester. Als adviseur OOV zit je geregeld direct aan tafel bij de burgemeester.

Geen ZZP'er
Stichtse Vecht heeft een bring your own device
CV's langer dan 5 pagina's worden niet in behandeling genomen

 

Dit ben jij

  • Een afgeronde juridische opleiding op minimaal hbo bachelor niveau
  • Ervaring met het leveren van verweer en het vertegenwoordigen van de
    overheid in bezwaar- en beroepsprocedures
  • Tenminste 3 jaar aantoonbare kennis en werkervaring met juridische aspecten
    op het werkterrein Openbare orde en veiligheid
  • Ervaring met het begeleiden van (complexe) juridische dossiers op het
    gebied van het Openbare orde en veiligheid
  • Ten minste 3 jaar aantoonbare kennis en werkervaring van de Wet Bibob en
    ervaring met het coördineren van Bibob-werkzaamheden bij een
    overheidsinstelling
  • Geen ZZP'er
  • CV's langer dan 5 pagina's worden niet in behandeling genomen
  • Ervaring met handhavingstrajecten op grond van het omgevingsrecht is een
    pré

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback