Kwartiermaker Maatschappelijke Weerbaarheid

Gemeente Zoetermeer

Gemeente Zoetermeer
12 maanden
HBO
Nog 3 dagen

Dit ga je doen

Afdeling
Zoetermeer als stad heeft een enorm dynamische ontwikkeling doorgemaakt. In 60 jaar tijd is de stad gegroeid van een hecht dorp met een paar duizend inwoners naar een stad met 130.000 inwoners. Zoetermeer is nu dé groene, sub urbane new town in de Zuidvleugel van de Randstad. Een stad waarin de voordelen van het stadse leven zijn gecombineerd met de voordelen van buiten wonen.

En een stad in dienst van haar regio. In vergelijking met klassieke steden is de stad echter nog niet volgroeid. We staan voor een organische doorontwikkeling naar een stad die een nieuwe balans vindt in kwaliteit, woonaantrekkelijkheid en sociaal economische kracht.

Meer dan voorheen is het van belang publieke opgaven in de samenleving integraal en gezamenlijk aan te pakken. Een gezamenlijke aanpak gaat niet alleen over samen optrekken met partners en inwoners, maar ook over het in samenspraak bepalen van de inhoudelijke aanpak. Als lokale overheid willen we met inwoners, partners en bedrijven samenwerken aan onze doelen. Deze zijn vastgelegd in de Visie Zoetermeer 2040. De stad staat daarbij centraal. Dat vraagt om een mindset gericht op samenwerken maar ook om een prikkelend en inspirerend overkoepelend doel.

Werken voor Zoetermeer is uitdagend voor zowel bestuur als ambtelijke organisatie die zeer betrokken is bij de brede en ambitieuze bestuurlijke agenda. Dat vraagt om aanpassingsvermogen, flexibiliteit en een andere manier van werken van de gemeentelijke organisatie. Durven kiezen, van buiten naar binnen denken en doen, en meer interactie en overlaten aan de stad zijn kenmerkende eigenschappen van de gemeentelijke organisatie die wij graag willen zijn en waar wij aan werken. Tegen deze achtergrond werken we vanuit een missie die niet alleen toont dat de gemeente Zoetermeer werkt voor de inwoners van de stad maar ook samen met de stad voortbouwt.

De organisatie
De organisatie werkt aan haar ontwikkeling met als doel een resultaatgerichte, adaptieve en lerende organisatie te zijn. Adaptief betekent dat we ons steeds aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Iedere medewerker draagt bij aan de stad en de organisatie. Als organisatie willen we een goede afspiegeling van de samenleving zijn en ruimte geven aan diversiteit en verschillende perspectieven.

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief? Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de missie waar wij voor gaan!

De afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving (VVH) heeft als missie: De afdeling VVH werkt dienstverlenend, omgevingsbewust en professioneel vanuit een regisseursrol met betrekking tot veiligheid en vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van wet- en regelgeving voor bouw, milieu, APV en bijzondere wetten.

Aanleiding
In een tijd waarin geopolitieke spanningen, digitale dreigingen, pandemieën en klimaatverandering direct merkbare impact hebben op onze samenleving, groeit de noodzaak van maatschappelijke weerbaarheid. Gemeenten spelen hierin een cruciale rol. Zoetermeer wil hierin verantwoordelijkheid nemen en haar inwoners, organisaties en partners voorbereiden op grootschalige crisis.

Voor deze opgave zoeken wij een kwartiermaker maatschappelijke weerbaarheid: een strategische denker en doener die risico’s analyseert, partners verbindt en een structurele aanpak ontwikkelt om de gemeente en haar partners bewust, weerbaar en voorbereid te maken op deze dreigingen en crises.

Opdracht
Als kwartiermaker ontwikkel je een planmatige en integrale aanpak voor maatschappelijke weerbaarheid binnen Zoetermeer. Je vertaalt landelijke kaders (Rijk, VNG) naar een lokaal uitvoerbaar programma en legt verbinding met partners in de regio. Je richt je zowel op beleidsontwikkeling als op praktische uitvoering en borging.

Jouw werkzaamheden zijn onder meer:
– Analyseren van risico’s en kwetsbaarheden in vitale processen, publieke gezondheid, sociale cohesie, informatievoorziening en continuïteit.
– Ontwikkelen van een lokaal plan van aanpak, afgestemd met de Veiligheidsregio Haaglanden, VNG, omliggende gemeenten en maatschappelijke partners.
– Versterken van zelfredzaamheid van inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties, inclusief digitale weerbaarheid en benutten van (in)formele netwerken.
– Opbouwen en verbreden van samenwerkingsnetwerken, zowel publiek als privaat, en het stimuleren van gezamenlijk leren en oefenen.
– Bewustwording vergroten binnen de gemeentelijke organisatie en de stad, door voorlichting en participatie.
– Adviseren van directie en bestuur over maatschappelijke risico’s, trends en beleidsopties.
– Voorbereiden van besluitvorming en zorgen voor borging in beleid en organisatie.

Samenvattend betekent dit een structurele en integrale lokale – regionaal afgestemde- aanpak voor maatschappelijke weerbaarheid, in nauwe samenwerking met interne en externe partners, en deze verankeren in beleid, organisatie en uitvoering.

Opdracht
De uitdaging van de opdracht ligt in het vormen van de structurele en integrale gemeentelijke aanpak op het thema maatschappelijke weerbaarheid aan de hand van een concreet plan – gebaseerd op de Rijkskaders en VNG adviezen- met daarin in ieder geval de volgende onderdelen:

Analyse van de risico’s en kwetsbaarheden voor de samenleving als overkoepelend systeem.
Denk hierbij aan de publieke gezondheid, kritieke bedrijfsprocessen, de openbare orde en veiligheid en de continuïteit daarvan. Hierbij gaat het nadrukkelijk ook om vitale voorzieningen, zoals de voorbereidingen voor energievoorziening, noodsteunpunten, transportsystemen, infrastructuur en mobiliteitsplannen bij calamiteiten of crises en het stimuleren van de zelfredzaamheid van onze inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Daarbij behoort ook het in kaart brengen van het social weefsel, dus de (in)formele netwerken en infrastructuur daartussen.

De kwartiermaker levert op:
– Eindrapportage met nulmeting/kwetsbaarheidsanalyse, actieagenda en advies borging.
– Overzicht van samenwerkingsnetwerk en afspraken met partners.
– Heldere overdracht aan de organisatie om implementatie te waarborgen.
– Tussenadviezen richting Veiligheidsberaad, Kring Gemeentesecretarissen en andere gremia.

Dit ben jij

  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3
    overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de
    opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een
    vast dienstverband hebben bij de uitlenende instantie.)
  • Minimaal 3 jaaraantoonbare werkervaring in het publieke domein op het
    gebied van veiligheid, crisisbeheersing, beleidsontwikkeling of
    programmamanagement
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met kwartiermaken,
    programmamanagement of beleidsontwikkeling in het veiligheidsdomein bij een
    gemeente
  • Aantoonbare werkervaring met kwartiermaken, programmamanagement of
    beleidsontwikkeling in het veiligheidsdomein bij een 100.000+ gemeente
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als strategisch adviseur binnen
    het veiligheidsdomein, in het bijzonder de crisisorganisatie
  • Aantoonbare werkervaring met (inter)nationale veiligheid, hybride
    dreigingen, crisisbeheersing en maatschappelijke weerbaarheid. Licht
  • Aantoonbare werkervaring met het opzetten van integrale
    samenwerkingsnetwerken. Licht
  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding, bij voorkeur in
    Bestuurskunde, Veiligheidskunde, Crisisbeheersing, Internationale
    Betrekkingen of vergelijkbaar
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van een (eind)rapportage binnen
    het veiligheidsdomein met daarin een nulmeting/kwetsbaarheidsanalyse,
    actieagenda én advies borging. Benoem hiervan een referentieproject op een
    aparte pagina van het cv

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback