Kwartiermaker Marketing
Gemeente IJsselstein
- Uitzenden
- 10-11-2025
- Utrecht
- 12 uur

Dit ga je doen
Opdracht
IJsselstein kent de unieke combinatie van aan de ene kant een monumentale binnenstad vol geschiedenis en een gevarieerd aanbod van winkels en horeca. Aan de andere kant heeft IJsselstein een groen buitengebied. IJsselstein is daarmee een aantrekkelijke gemeente om in te ontspannen , zowel voor inwoners als voor bezoekers. In het coalitieakkoord is afgesproken om recreatie en toerisme in IJsselstein te stimuleren. Ze dragen bij aan de leefbaarheid en genereren inkomsten en werkgelegenheid. Dit versterkt de toekomstbestendigheid van onze voorzieningen.
Om die aantrekkelijke combinatie van stad en buitengebied te versterken en onder de aandacht te brengen van toeristen/recreanten heeft de raad op 9 juli 2025 de Toekomstvisie Recreatie en Toerisme 2025-2035 vastgesteld. Ook het stimuleren van meer verblijfsrecreatie en regionale samenwerking worden hierin beschreven. De bijbehorende uitvoeringsagenda is op 15 juli 2025 vastgesteld door het college.
In de agenda is ervoor gekozen om allereerst de basis (in beleid en uitvoering) rondom recreatie en toerisme weer op orde te brengen. Voor het onderdeel marketing en informatievoorziening is het belangrijk dat we eerst werken aan een scherp merk en de marketing (inclusief tourist info in wat voor vorm dan ook) verder professionaliseren. Om deze te kunnen ontwikkelen is het aanstellen van een kwartiermaker noodzakelijk. Deze persoon stelt in nauwe afstemming met de externe partners een implementatieplan (governance) op voor toeristische marketing en informatievoorziening (VVV/tourist info) op basis van een optimalisatie van de fysieke en digitale marketing. De aanbevelingen van het adviesrapport ‘Optimalisatie toeristische marketing en informatiefunctie IJsselstein’ gelden als richtinggevend.
Implementatieplan
Doel is realisatie van een toeristisch-recreatieve marketingorganisatie (DMO) voor IJsselstein, inclusief fysieke plek, passend binnen de nieuwe visie en het nieuwe uitvoeringsplan van de gemeente. Het implementatieplan geeft aan hoe de marketing en informatie worden georganiseerd met een sluitende businesscase. De partners, zoals Uit in IJsselstein en Stadsmarketing dienen betrokken te worden en het plan dient breed gedragen worden.
De volgende inhoudelijke punten zijn leidend:
- Er dient één organisatie te ontstaan voor alle toeristisch-recreatieve marketing- en informatietaken voor IJsselstein.
- Eenduidige positionering en heldere taken ten opzichte van centrummanagement/binnenstadspromotie (en eventuele andere taken).
- De DMO zet zich evenwichtig in voor IJsselstein als geheel, zowel voor het buitengebied, voor de binnenstad als voor wederzijdse versterking tussen deze deelgebieden.
- Er komt een DMO met (een) betaalde kracht(-en) en een compact bestuur, dat evenwichtig de ondernemers- en publieke belangen dient.
- Actualisering van het huidige merk.
- De uitingsvorm van de informatiefunctie (VVV, Tourist Info, informatiepunt) staat bij aanvang open: afhankelijk van een realistische businesscase krijgt dit tijdens het proces verder vorm.
- De beschikbaar gestelde budgetten zijn taakstellend.
Afhankelijk van de resultaten wordt bezien in hoeverre het wenselijk is om hierna een marketingstrategie en marketingplan op te laten stellen (fase 2, niet in deze opdracht).
Planning
Start in periode 1 november 2025. En eindigt 28 februari 2026.
Dit ben jij
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als
‘kwartiermaker’ (op basis van beschreven werkzaamheden) - Een aantoonbare afgeronde opleiding op hbo bachelor niveau
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als ‘kwartiermaker’ (op basis van
beschreven werkzaamheden) binnen of in samenwerking met een gemeentelijke
instelling - Aantoonbare kennis van organisatie-/governance van
destinatiemarketingorganisaties (licht) - Een aantoonbare afgeronde opleiding op wo niveau
- Aantoonbare competenties als resultaatgerichte uitvoerder en verbinder
(licht) - Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met city- en/of regiomarketing
Team TenMonks

Het proces
Dit verhaal gaat over jou
Iets voor jou?
Laat het ons weten!
Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.