Manager Projectbeheersing

Stichting Waternet

  • Uitzenden
  • Noord-Holland
  • 16 uur
Logo van Stichting Waternet
€4.871 — € 6.832 / maand
HBO - WO
Nog 10 dagen

Dit ga je doen

Wij zoeken een Manager Projectbeheersing die helpt om onze
projecten beheerst en voorspelbaar naar een succesvol einde te
brengen, en daarnaast -middels werk in de projecten- een bijdrage
levert aan producten, processen en kaders voor een aantal werkvelden
binnen de vakgroep projectbeheersing.
Op dit moment is er bij Waternet sprake van een transitie. De
projectopgave wordt sinds eind 2023 uitgevoerd in IPM teams. We
zoeken daarom naar een Manager Projectbeheersing die
praktijkervaring heeft met werken vanuit het IPM-model, bij voorkeur in
een projectomgeving waar het IPM gedachtengoed recent is
geïmplementeerd. Als zelfstandige functie binnen een projectteam is
het binnen Waternet een betrekkelijk nieuwe discipline.
Projectbeheersing omvat alle processen die nodig zijn om een
(complex) project in control (beheersbaar) te houden en tot een goed
einde te brengen. Dit binnen de vastgestelde referenties die zijn
overeengekomen met de opdrachtgever(s).
De afdeling projecten zoekt een zelfstandige medior/senior Manager
Projectbeheersing, bij voorkeur iemand die ervaring heeft in het werken
vanuit het IPM-model en die projectbeheersing efficiënt en effectief kan
inrichten en uitvoeren op enkele (nader te bepalen) projecten. Omdat
voor verschillende werkvelden binnen projectbeheersing nog geen
eenduidige kaders zijn vastgesteld, is er een urgente behoefte om
handreikingen op te (laten) stellen en deze te implementeren als
vigerende werkprocessen. Naast jouw regulier ‘projectenwerk’ zal je
hier een bijdrage aan leveren, deels door ‘hands-on’ werk op de
projecten zelf en deels een bijdrage aan de ontwikkeling binnen de
vakgroep.
Jouw rol binnen project(en)
Onder jouw leiding onderkent en onderschrijft iedereen binnen het
projectteam (in enkele gevallen conform het IPM-model) het belang van
projectbeheersing. De Manager Projectbeheersing adviseert –
gevraagd en ongevraagd – en rapporteert aan de projectmanager over
de bewaking van de projectopdracht, en daarmee over de GROSTIK
(geld/ risico/ organisatie/ scope/ tijd/ informatie/ kwaliteit) aspecten van
het project. Vanuit iedere discipline worden deze referenties vergeleken
met het “einde werk”, oftewel het verwachte eindresultaat van het
project. Dankzij jouw aansturing van de projectbeheersprocessen kan
jullie projectteam het project gestructureerd beheersen. Je bent
medeverantwoordelijk voor het projectresultaat en zorgt voor de
toepassing van de juiste standaarden, kaders en normen. Je levert een
bijdrage aan de projectbeheersingsstrategie zoals die nu wordt
vormgegeven binnen Waternet. Vanuit de projectbeheersing bouw je

aan structuur, overzicht en voortgangsbewaking en bent daarin
coachend, richting gevend en faciliterend voor het gehele projectteam.
Samen zorg je ervoor dat de basis op orde is in de portefeuille en
projecten een realistische belofte doen aan de opdrachtgever(s).
Informatievoorziening naar de opdrachtgevers is hierin essentieel.
De Manager Projectbeheersing:
• heeft een centrale rol in het projectteam en zorgt voor de
onderlinge verbinding.
• heeft een actieve rol bij het verzamelen, beoordelen,
informeren en rappelleren met betrekking tot alle GROSTIK
(Geld, Risico, Organisatie, Scope, Tijd, Informatie en Kwaliteit)
aspecten van de projecten.
• neemt deel aan het periodieke IPM projectteamoverleg en de
voortgang- en rapportagegesprekken met de opdrachtgever(s).
• heeft een aanjagende rol binnen het team om ongewenste
gebeurtenissen te beheersen, die invloed kunnen hebben op
het behalen van de projectdoelen. Dit realiseert hij door op een
proactieve werkwijze om te gaan met onzekerheden. Omgaan
met onzekerheden betekent soms risico’s beperken, soms iets
gewoon helemaal anders doen, en niet zelden ook gewoon
risico’s nemen. Maar dan wel bewust overwogen waarbij er
expliciet over gesproken is. Risicomanagement en daarbij risico
gestuurde projectbeheersing is een hulpmiddel bij het effectief
en efficiënt omgaan met onzekerheden om onze doelen te
bereiken, tijdens de gehele doorlooptijd van het project.
• zorgt voor periodieke, transparante en betrouwbare
informatievoorziening van alle relevante ontwikkelingen tijdens
het project naar de opdrachtgever(s) zodat deze tijdig
geïnformeerd zijn en de mogelijkheid hebben om adequaat te
sturen op deze, voor het project van belang zijnde,
projectonderdelen.
• adviseert de projectmanager (en eventuele andere IPM-
rolhouders) over de opzet, kwaliteit en werking van het
kwaliteitsmanagementsysteem.
• ziet toe op de naleving van afgesproken procedures en
werkafspraken, draagt verbetervoorstellen aan en neemt een
voortrekkersrol in om deze te implementeren.
• is in staat projectsturing te organiseren voor meerdere
projecten tegelijkertijd.
• heeft een aanjagende rol om voor enkele werkvelden binnen
projectbeheersing (bv. planningsmanagement of
kostenmanagement) handreikingen op te (laten) stellen en
deze als werkwijze te borgen binnen projectteams.
• is aanspreekpunt / sparringpartner voor teamleider en senior
adviseurs projectbeheersing voor ontwikkeling van het
vakgebied projectbeheersing.

Jouw rol binnen de afdeling
Je bent een bouwer en een pionier die niet bang is zijn handen uit de
mouwen te steken en waar nodig zelf zaken op te pakken. De rol van
Manager Projectbeheersing betreft een relatief nieuwe discipline binnen

Waternet waarbij de rollen (nog) niet altijd helder zijn afgebakend.
Afstemmen, overleggen en verbinden zit in je bloed. Je hebt oog voor
de strategie van Waternet en de raakvlakken met (de werkvelden
binnen) projectbeheersing.
Wij vragen
Je beschikt over een gezond gevoel voor humor, maakt makkelijk
verbinding in alle lagen van de organisatie, bouwt
samenwerkingsverbanden en bent een sparringpartner voor zowel het
management als je collega’s.
Je doorziet complexe situaties en hebt overtuigingskracht. Wanneer
nodig vaar je je eigen koers en je komt met vernieuwende ideeën en
plannen, werkend vanuit de strategie van Waternet.

Dit ben jij

  • Minimaal 4 jaar ervaring binnen het werkveld van projectbeheersing
  • Afgeronde HBO- (of WO-) opleiding, bij voorkeur in een technische
    richting (civiele techniek, bouwkunde, werktuigbouwkunde of
    elektrotechniek) of een financiële-, economische- of bedrijfskundige
    richting
  • In bezit van rijbewijs B
  • Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift
  • Contractkennis van, en ervaring met, UAV en UAV-GC contracten (10p)
  • Ervaring met het (zelfstandig) opbouwen van het risicodossier, en
    doorlopen van het risicomanagementproces conform het RISMAN en/of ISO31000
    model (10p)
  • Ervaring met het opbouwen van een projectplanning
  • Ervaring met budgetteren en kostenbewaking (15p)
  • Ervaring met het opstellen en borgen van (projectbeheersings-)processen
    in een organisatie (20p)
  • Ervaring met het functioneren als Manager Projectbeheersing in een
    projectteam opgebouwd conform het IPM- samenwerkingsmodel (2p)

Vincent Vermeulen

Recruitment Consultant

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke upd

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!