Penvoerder processen bestuurlijke besluitvorming

Werkorganisatie BUCH

Werkorganisatie BUCH
€5.070 — €6.862 / maand
7 maanden
Nog 8 dagen

Dit ga je doen

Omschrijving opdracht
Penvoerder processen bestuurlijke besluitvorming

Takenpakket
Voor het programma verbeteropgave kwaliteit bestuurlijke besluitvorming zoeken we een procesredacteur/ penvoerder bestuurlijke besluitvorming. De bestuurlijke besluitvorming is een ketenproces met verschillende taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Het proces omvat de gehele route van besluitvorming: van een eerste opdracht tot en met besluitvorming door het college van B&W en de gemeenteraad. Hoofdlijnen inrichting proces, strategie en interne besluitvorming zijn belegd bij een projectleider/programmamanager. De penvoerder werkt zelfstandig aan het vertalen van dit kader en de inrichtingskeuzes naar procesomschrijving waarin e.e.a secuur, toegankelijk en consistent wordt vastgelegd.

De opdracht start (uiterlijk) 1 november en loopt door tot uiterlijk 1 mei 2026. Werkzaamheden en fasering worden bepaald in overleg met de projectleider bestuurlijke besluitvorming.

Taken van de penvoerder zijn:
het uitwerken, redigeren en vormgeven van procesbeschrijvingen, kwaliteitskaders, ARCI’s en werkinstructies;
het verwerken van feedback uit de organisatie tot een gedragen en consistent eindproduct;
het bewaken van taal, structuur en samenhang van de documentatie, zodat het geheel toegankelijk en bestuurlijk juist is.

Op te leveren resultaten
Een kwaliteitskader bestuurlijke besluitvorming
Een consistente vertaling van het kwaliteitskaders naar proces en werkwijzen
Een vertaling van het kwaliteitskader en (geactualiseerd) proces naar reglementen van orde college van B&W en gemeentesecretaris.
Herziene formats inclusief een instructie per rubriek besluitnotities bestuurlijke overleggen, college B&W en gemeenteraad.

Harde eisen
1. Minimaal 5 jaar ervaring bij een gemeente of adviesbureau met gemeentelijke klanten.
2. Achtergrond in bestuurskunde, communicatie, organisatiekunde of rechten.
3. Ervaring met het uitschrijven van werkprocessen of beleidsteksten (bijv. P&C-cyclus, vergunningverlening, beleidscyclus).
4. Beschikbaar voor een periode van ca. 4-6 maanden, 2 à 3 dagen per week.

Zachte eisen
1. Achtergrond in bestuurskunde, communicatie, organisatiekunde of rechten.

Competenties
Schrijfkracht en bestuurlijke kennis
Kan complexe gemeentelijke processen vertalen naar duidelijke teksten, schema’s en werkinstructies.
Begrijpt termen als mandaat, besluitvorming, collegeadvies, griffie-route, etc.
Schrijft in neutrale, professionele overheidstaal
Structuur en analytisch vermogen
Kan procesinformatie ordenen, ontbrekende stappen signaleren en voorstellen doen voor verbetering zonder het eigenaarschap over te nemen.
Werkt gestructureerd en nauwkeurig: bewaakt versies, formats en consistentie.
Samenwerkend en dienstbaar
Werkt zelfstandig maar samenwerkend met de projectleider vastgestelde kaders en inrichtingskeuzes uit.
Is flexibel in feedbackrondes en begrijpt bestuurlijke sensitiviteit (niet alles ligt al vast, soms is diplomatie nodig).
Digitale vaardigheid
Ervaring met het werken in MS Teams, SharePoint, Join of vergelijkbare documentmanagementsystemen.
Kan proceskaarten of visuele schema’s opstellen in Word, Visio, Miro of PowerPoint.
Reden inhuur
Piekbelasting / projecten

Invulling ZZP’er
Deze opdracht is wel geschikt voor invulling door een ZZP’er

Looptijd
De onderstaande termijnen en uren zijn indicatief, exacte uitvoering in overleg:
Startdatum : 10-11-2025
Einddatum : 10-6-2026
Optie verlenging t/m : 1 x 6 maanden
Aantal uur per week : 20, met de mogelijkheid tot uitbreiding van de uren . Per week kan het aantal uren fluctueren. Werkzame uren zijn in de basis vrij in te plannen. Wel is het noodzakelijk bij diverse overleggen bespreking proces en werkwijzen bestuurlijke besluitvorming aan te sluiten. Werklocatie: hybride. Deels thuis en online, voor overleg deels op locatie (gemeentehuis Castricum of Bergen en in minderen mate Heiloo of Uitgeest)

Inschaling bij werkorganisatie BUCHDe functie is ingeschaald in schaal 12.Zie voor meer informatie over onze CAO: https://www.caogemeenten.nl
Plafondtarief / all-in uurtarief: 125,-
Inschrijvingen boven het uurtarief worden uitgesloten van verdere deelname aan de aanbesteding en kunnen niet meer in aanmerking voor gunning van de opdracht.

VOG Screeningsprofiel
Bij toekennen van de opdracht, ontvangen wij graag een geldige VOG, niet ouder dan 6 maanden, met screeningsprofiel 11-12-13-41

Dit ben jij

  • Minimaal 5 jaar ervaring bij een gemeente of adviesbureau met
    gemeentelijke klanten
  • Achtergrond in bestuurskunde, communicatie, organisatiekunde of rechten
  • Ervaring met het uitschrijven van werkprocessen of beleidsteksten (bijv.
    P&C-cyclus, vergunningverlening, beleidscyclus)
  • Beschikbaar voor een periode van ca. 4-6 maanden, 2 à 3 dagen per week
  • Achtergrond in bestuurskunde, communicatie, organisatiekunde of rechten

Merlijn de Groot

Recruitment Consultant

Merlijn de Groot

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en Merlijn neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback