Procesbegeleider kwaliteit in het sociaal domein

Gemeente Oude IJsselstreek

Gemeente Oude IJsselstreek
€4.264 — €6.072 / maand
2 maanden
HBO
Nog 4 dagen

Dit ga je doen

De leefwereld van onze inwoners zit vol dagelijkse grote en kleine verrassingen. Dat vraagt ons goed te kijken naar wat er speelt en te doen wat echt nodig is. Door ín de leefwereld van de inwoner te stappen kunnen we onze afwegingen goed maken. De afweging tussen het individueel belang en het algemeen belang. De afweging tussen het maatschappelijk effect, de financiële middelen en de wet- en regelgeving.

Met ruim 300 collega’s verdeeld over zo’n 25 teams zijn we een zeer diverse club. Bij de gemeente Oude IJsselstreek werken mensen met uiteenlopende leeftijd en (opleidings-) achtergrond. Je vindt er generalisten en specialisten, doeners, denkers en alles wat daar tussen zit. We hebben echter, hoe verschillend wij ook van elkaar zijn, een aantal dingen met elkaar gemeen: we zijn hardwerkende, verantwoordelijke professionals die niet simpelweg uitvoeren wat de regels of het beleid ons voorschrijft maar continu afwegen – en er net even wat meer van maken.

We gaan uit van het oplossend vermogen van de samenleving, zonder daarbij (altijd) zelf te oplossing te willen zijn of te willen geven. Ook gaan we er van uit dat de meeste mensen deugen. We werken vanuit vertrouwen met elkaar en onze inwoners samen. We realiseren ons dat incidenten altijd zullen gebeuren, hoe vervelend deze ook kunnen zijn. Voor ons is het de kunst om daar op een slimme manier mee om te gaan. Niet te problematiseren of te panikeren, maar er naar kijken als een kans om van te leren en onze visie of werkwijze zo nodig bij te stellen.

Opdracht
Er is capaciteitsdruk binnen het sociaal domein en er is behoefte om te bepalen of uitbreiding van de formatie nodig is op het gebied van kwaliteit en toezicht. Tegelijkertijd blijkt dat taken versnipperd zijn over verschillende functies, de rol van kwaliteitsmedewerkers onduidelijk is en de doelen niet helder gecommuniceerd worden. Voordat een beslissing over extra formatie wordt genomen, willen we eerst duidelijkheid creëren over rolzuiverheid, taakverdeling en prioriteiten door een proces van gezamenlijke reflectie en afstemming met betrokken medewerkers.

Het doel van de opdracht is om, samen met de betrokken teams en leidinggevenden:

  • Helderheid te creëren over de kerntaken en rollen per functie;
  • inzicht te krijgen in de huidige taakverdeling en eventuele scheefgroei;
  • te bevorderen dat het team rolzuiver en planmatig werkt volgens vooraf gestelde doelen en prioriteiten;
  • en een gedragen advies met onderbouwde keuzes voor rolverdeling en formatie.

De opdracht duurt circa 2 maanden en vindt plaats in nauwe samenwerking met teamleiders, kwaliteitsmedewerkers, contractmanager en backoffice-medewerkers. De notitie ‘verkenning kwaliteit’ en ‘opzet kwaliteitsplan’ vormen het vertrekpunt. (BIJVOEGEN OF OP TE VRAGEN?)

De procesbegeleider levert de volgende concrete resultaten:

  1. Analyse
    De procesbegeleider verrijkt de reeds gemaakte probleemanalyse met een inventarisatie van de huidige taakverdeling (wie doet wat, op welk moment en met welk doel), de taken die buiten de kern van de functie vallen en de belangrijkste knelpunten in rolzuiverheid en planmatigheid.

 

  1. Werksessies

De procesbegeleider organiseert en begeleid vier interactieve werksessie met de betrokken collega’s gericht op 1) het scherpstellen van de kern van iedere functie, 2) het gezamenlijk bepalen welke taken waar thuishoren en het definiëren van verbeteracties richting rolzuiverheid, 3) planmatig werken en het formuleren van doelen en 4) het stellen van prioriteiten en het vaststellen van het advies.

  1. Rapportage en advies

De procesbegeleider levert twee producten op die met elkaar samenhangen:
1) een adviesrapport  ten aanzien van rolzuiverheid, taakverdeling met daarin een onderbouwd advies ten aanzien van aanpassingen en of uitbreiding van formatie;
2) een jaarplan waarin doelen, prioriteiten en bijbehorende acties/taken per functie zijn uitgewerkt op basis van het OGSM-model.

Wij verwachten van de procesbegeleider dat hij/zij:

  • onafhankelijk en in co-creatie met medewerkers en leidinggevenden werkt;
  • een veilig en constructief gesprek over rollen, verantwoordelijkheden en samenwerking faciliteert;
  • structuur aanbrengt met behulp van beproefde modellen (bijv. OGSM);
  • nadruk legt op inzicht, eigenaarschap en realistische vervolgstappen;
  • zorgt voor een helder, toegankelijk en gedragen eindproduct.

Dit ben jij

  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau
  • Aantoonbaar bereid om te werken op locatie gemeentehuis Gendringen en Stoer
    Ulft
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als procesbegeleider bij een
    gemeente
  • Aantoonbare werkervaring met organisatievraagstukken rondom rollen,
    functies en taken
  • Aantoonbare werkervaring met kwaliteitsprocessen in het sociaal domein bij
    een gemeente
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van een adviesrapport (benoem
    duidelijk in cv)
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van een jaarplan (benoem
    duidelijk in cv)

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback