Programmamanager Data en Informatievoorziening

Omgevingsdienst NL

Omgevingsdienst NL
€8.555 — €9.777 / maand
12 maanden
WO
Nog 4 dagen

Dit ga je doen

Omgevingsdienst NL
Omgevingsdienst NL is het landelijke kennis- en expertisecentrum voor de 28 omgevingsdiensten in Nederland. We ondersteunen deze diensten in hun taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) en dragen daarmee bij aan een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving. Omgevingsdienst NL faciliteert kennisdeling via het Kennisnetwerk en verzorgt opleidingen via de Omgevingsdienst NL academie. We verbeteren de datakwaliteit en informatie-uitwisseling binnen het VTH-stelsel en spelen een belangrijke rol in het vereenvoudigen van (gestandaardiseerde) gegevensuitwisseling. Daarnaast vertegenwoordigen we de omgevingsdiensten richting de Rijksoverheid en andere landelijke partijen, en zetten we relevante milieuthema’s actief op de nationale agenda.

Opdracht
Voor het deelgebied 'Data en informatievoorziening' zoekt Omgevingsdienst NL een programma-manager, voor de duur van een jaar, (ingaande per 1 januari 2026),  full-time, met de optie op verlenging naar 2027 – 2028. 

Achtergrond
Omgevingsdienst NL vervult een centrale rol in de digitale versterking van het VTH-stelsel. Vanaf 2026 wordt deze rol verder verdiept via nauwe samenwerking met het Programma Digitaal VTH Stelsel Milieu van het ministerie van IenW , met als doel om gegevensuitwisseling, informatiepositie en digitale wendbaarheid stelselbreed te verbeteren.

De inzet van Omgevingsdienst NL is vanaf 2026 (en dus ook in 2027) gericht op het realiseren van vijf strategische ambities:

1. Actuele en herbruikbare vergunning- en toezichtinformatie – informatie die digitaal beschikbaar, goed gestructureerd en breed inzetbaar is in het hele VTH-stelsel.

2. Betrouwbare toezichtdata – eenduidige, landelijk vergelijkbare data die risicogericht toezicht en nalevingsanalyses mogelijk maken.

3. Wendbaarheid en innovatiekracht – het vermogen van het stelsel om flexibel te anticiperen op technologische en maatschappelijke ontwikkelingen.

4. Uniformering en standaarden – landelijk afgestemde begrippen, processen en voorzieningen ter bevordering van effectiviteit, interoperabiliteit en samenwerking.

5. Europese aanbestedingsproces en het in beheer nemen van UPLO als digitale voorziening onder de Kennisinfrastructuur (KIS). Omgevingsdienst NL voert de activiteiten binnen dit programma uit in samenhang met het Europese aanbestedingsproces dat van toepassing is op de inkoop van ondersteunende diensten en voorzieningen. UPLO (Uitvoerings Platform Leef Omgeving) wordt binnen dit kader duurzaam ingebed als digitale ruggengraat voor kennisdeling, -validatie en samenwerking binnen het VTH-domein.

Deze strategische inzet wordt geconcretiseerd via vier hoofdsporen:
1. Implementatieregie op landelijke standaarden en voorzieningen

De programmamanager is eindverantwoordelijk voor de regie op de uitvoering en implementatie van kernvoorzieningen die voortkomen uit de collectieve datavisie.De feitelijke uitvoering vindt plaats binnen projectteams en via betrokken partners.
Deze kernvoorzieningen omvatten onder meer:

  • CIM-VTH (Conceptueel Informatiemodel): implementatie binnen omgevingsdiensten op basis van versie 1.0 (opgeleverd in 2025), met landelijke ondersteuning, coördinatie en kennisuitwisseling.
  • RMBA-register (tijdelijk MBA-register): ingebruikname inclusief raadpleegfunctie en monitoring van datakwaliteitmet jaarlijkse kwaliteitsverbetering van minimaal 30%.
  • Datagedreven vergunningverlening (DGV): start invoering bij koplopers op basis van circa 80 gedigitaliseerde vergunningen. Richting 2030 wordt DGV de standaard voor actuele en herbruikbare vergunninginformatie.
  • Toezichtinformatie en dashboards: ontwikkeling en implementatie van gestandaardiseerde controlepunten en toezichtdashboards in drie branches,die inzicht geven in nalevingsgedrag en veelvoorkomende overtredingen.

2. Versterking van overlegstructuren en digitale sturingskracht

De programmamanager is verantwoordelijk voor het inrichten, aansturen en bewaken van tactisch-bestuurlijke en ambtelijk-functionele overlegstructuren en zorgt dat de juiste gremia (en werkgroepen) het werk uitvoeren, danwel dat de juiste gremia geïnformeerd worden.

Dit betreft onder meer:

  • Portefeuilleberaad Data & IV – voor strategische en bestuurlijke afstemming door directeuren van omgevingsdiensten.
  • Kennisplatform Informatiemanagers – functioneel-technisch overleg voor implementatie, adoptie en gebruiksvraagstukken.
  • Vakberaden en gremia – verbinden van landelijke en decentrale initiatieven, voorkomen van versnippering en buy-in creëren.
  • Kwaliteitsmonitoring – zoals de inrichting van een dashboard met KPI’s voor adoptie, standaardgebruik en datakwaliteit.

3. Advisering over governance, adoptie en innovatie

De programmamanager is eerste adviseur van de portefeuillehouder Data & IV en eindverantwoordelijk voor de coördinatie van de stelselbrede advisering. De uitvoering van analyses, notities en conceptadviezen wordt belegd bij deskundigen en eventueel bij werkgroepen.
De advisering richt zich op:

  • Governance en eventuele eigenaarschap van centrale voorzieningen.
  • Adoptiestrategieën voor DGV, toezichtdashboards en gegevensdiensten
  • Digitale stelselarchitectuur: verdere voorbereiding op structurele verankering in landelijke voorzieningen vanaf 2027.

4. UPLO: digitale voorziening binnen de Kennisinfrastructuur

In 2026 wordt een Europees aanbestedingsproces uitgevoerd voor de selectie van leveranciers die de structurele ondersteuning, ontwikkeling en hosting van UPLO  (Uitvoeringskennisplatform Leefomgeving) mogelijk maken. Dit proces waarborgt continuïteit, kwaliteit en rechtmatige inkoop van diensten die noodzakelijk zijn voor de verdere professionalisering en borging van UPLO als digitale voorziening.

Na afronding van de aanbesteding wordt UPLO in 2027 formeel in beheer genomen binnen de Kennisinfrastructuur (KIS) van Omgevingsdienst NL.De programmamanager is eindverantwoordelijk voor de inrichting en borging van de IT-regieorganisatie die het platform technisch, functioneel en organisatorisch ondersteunt, maar de uitvoering van beheer en ondersteuning wordt belegd bij geselecteerde leveranciers en interne teams. Deze regieorganisatie omvat o.a.:

  • Functioneel beheer en releasebeheer;
  • Technische ondersteuning en hosting;
  • Governance van content en gebruikersrollen;
  • Afstemming met andere voorzieningen binnen de stelselarchitectuur.

De programmamanager draagt zorg voor de ontwikkeling van een duurzaam beheermodel voor UPLO in samenhang met andere digitale voorzieningen en stuurt op integratie, interoperabiliteit en gebruiksvriendelijkheid. UPLO is vanaf 2027 niet langer een experimenteel project, maar een operationeel verankerde, ondersteunende digitale infrastructuur voor kennisontwikkeling en -deling binnen het VTH-stelsel.

De programmamanager werkt binnen bovengenoemde vier hoofdsporen nauw samen met het Programma Digitalisering VTH van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Resultaten 2026 – 2027

  • Operationele implementatie van CIM-VTH, RMBA en DGV in lijn met stelselambities.
  • Governance- en beheervoorstellen voor toezichtdata, vergunninginformatie en gegevensdiensten.
  • Uitgevoerd Europees aanbestedingsproces UPLO.
  • Inrichting en activering van de IT-regieorganisatie rond UPLO.
  • Adviesproducten voor de portefeuillehouder Data & IV.
  • Functionerende overlegstructuren op tactisch, strategisch en operationeel niveau.
  • Actieve sturing op adoptie, innovatie en kwaliteitsverbetering van stelselvoorzieningen.
  • KPI-dashboard met eerste trendinzichten in datakwaliteit (MBA's).

Uitgangspunten samenwerking:

  • De programmamanager voert de werkzaamheden uit als zelfstandig ondernemer op basis van een overeenkomst van opdracht. De werkzaamheden worden uitgevoerd zonder hiërarchische aansturing door Omgevingsdienst NL.
  • De programmamanager bepaalt zelfstandig de wijze van uitvoering, werkvolgorde en inzet van tijd en middelen, binnen de overeengekomen resultaten en planning. De opdracht heeft een tijdelijk en programmatisch karakter.
  • De programmamanager maakt gebruik van eigen bedrijfsmiddelen en draagt eigen ondernemingsrisico. De werkzaamheden kunnen op verschillende locaties worden uitgevoerd; fysieke aanwezigheid vindt plaats in overleg.
  • De tijdsinzet van gemiddeld 36 uur per week is indicatief en afhankelijk van de fasering en voortgang van het programma.

Dit ben jij

  • Bringyourowndevice’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht
    worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt
    verstaan: laptop, telefoon en toebehoren
  • Aantoonbare werkervaringmet het (door)ontwikkelen en implementeren van
    digitale stelselvoorzieningen zoals registers, informatiemodellen,
    toezichtinformatie en kennisplatforms, in samenwerking met meerdere
    bestuurslagen (Licht)
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaarals eerste
    adviseur voor een bestuurlijke portefeuillehouder of directie binnen een
    interbestuurlijke context
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het aansturen van complexe IV-
    of dataprogramma’s
  • Aantoonbare werkervaring in het samenwerken met of binnen omgevingsdiensten
  • Aantoonbare werkervaring met het opzetten en begeleiden van bestuurlijke en
    ambtelijke gremia (zoals portefeuilleberaden, klankbordgroepen of
    vakberaden)
  • Aantoonbare werkervaring als leidinggevende verandertrajecten met meerdere
    stakeholders
  • Aantoonbare werkervaring in het samenwerken met of binnen omgevingsdiensten
    op thema’s als vergunningverlening, toezicht en handhaving
  • Aantoonbare werkervaring in het samenwerken met of binnen omgevingsdiensten
    op thema’s als data en informatievoorziening
  • Aantoonbare werkervaring als CIO, COO, of programma- of transitiemanager

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback