Programmanager Verduurzaming gemeentelijk vastgoed

Gemeente Midden-Groningen

  • Uitzenden
  • 11-06-2025
  • Groningen
  • 20 uur
Logo van Gemeente Midden-Groningen
8 maanden
WO
Nog 8 dagen

Dit ga je doen

Met ruim 61.500 inwoners is Midden-Groningen de derde gemeente van de provincie. Een ambitieuze gemeente waar iedereen met plezier kan wonen, leven, recreëren, ondernemen en werken. Samen met inwoners, bedrijven en organisaties maakt de gemeente deze ambitie mogelijk. Een ruimtelijke sfeer met pittoreske dorpen, stoere boerderijen en prachtige natuur. Maar ook een gemeente met een stedelijk karakter, nog geen kwartier rijden van de stad Groningen. Ons nieuwe Huis van Cultuur en Bestuur is voorzien van een theater, bibliotheek, muziekschool en grand café, kortom  een prachtige ontmoetingsplek voor zowel inwoners als medewerkers. Een gemeente met grote kwaliteiten, maar ook met uitdagingen, zoals sociale achterstanden en aardbevingsproblematiek.  

Wat ga je doen?
Als programmamanager verduurzaming gemeentelijk vastgoed ben je verantwoordelijk voor het initiëren en realiseren van complexe verduurzamingsprojecten binnen de vastgoedportefeuille van de gemeente Midden-Groningen. Je bent verantwoordelijk voor het opzetten, coördineren en aansturen van projecten gericht op het energiezuiniger, klimaatvriendelijker en toekomstbestendiger maken van het Gemeentelijk vastgoed. Je werk samen met medewerkers van het programma energie en duurzaamheid en medewerkers van het team gebouwenbeheer. Daarnaast werk je samen met uitvoerende partijen en stakeholders zoals onderwijsinstellingen.

Het betreft een maatschappelijk relevante opdracht waarin je écht het verschil maakt. Er is ruimte voor eigen initiatief en innovatieve oplossingen. Je hebt te maken met professionele en betrokken medewerkers met een gedeelde duurzame ambitie,

 Concreet gaat het om:

  • Ontwikkelen en implementeren van de integrale programmatische aanpak voor verduurzaming van gemeentelijk vastgoed.
  • Betrekken van projectleiders, adviseurs en externe partners.
  • Bewaken van voortgang, kwaliteit, budget en risico’s binnen het programma.
  • Adviseren van het management en bestuur over strategische keuzes en beleidsontwikkelingen.
  • Vertalen van wet- en regelgeving (zoals het Klimaatakkoord en BENG-normen) naar uitvoerbare plannen.
  • Initiëren van innovatieve oplossingen en pilots op het gebied van duurzaamheid.
  • Zorgdragen voor draagvlak en communicatie binnen en buiten de organisatie.

Een zittende leverancier heeft op het gebied van dienstverlening c.q. leveringen mogelijk meer kennis van de aanbestedende dienst dan zijn concurrenten. Daarmee heeft de zittende leverancier bij het inschrijven op de aanbesteding van deze opdracht een voorsprong op de concurrentie.

Kandidaatomschrijving

We zoeken een ervaren programmamanager met passie voor duurzaamheid én een scherp oog voor maatschappelijke impact. 

Vanuit je rop als programmamanager :

  • Ben je een strategisch denker met uitvoeringskracht.
  • Schakel je gemakkelijk en snel tussen beleid en praktijk en weet je mensen te betrekken en te inspireren.
  • Ben je een echte verbinder.
  • Ken je de regio
  • Heb je kennis en kunde van de duurzaamheidsopgave naar de toekomst.

Je beschikt over:

  • Een afgeronde wo-opleiding, in de richting bedrijfskunde of vastgoed.
  • Minimaal 3 jaar ervaring met programmamanagement, bij voorkeur binnen het publieke domein, grote onderwijsinstelling of de gebouwde omgeving.
  • Aantoonbare kennis van duurzaamheid, energietransitie, circulariteit en wet- en regelgeving rond vastgoed.
  • Ervaring met aanbestedingstrajecten, subsidieverwerving en stakeholdermanagement.

Je bent:

  • Strategisch en resultaatgericht: je overziet complexe programma’s en stuurt op meetbare resultaten.
  • Analytisch en conceptueel sterk: je weet gegevens te vertalen naar visie en beleid.
  • Samenwerkingsgericht en verbindend: je creëert draagvlak en stimuleert samenwerking tussen partijen.
  • Communicatief vaardig: je kunt overtuigen op verschillende niveaus, van bestuur tot uitvoerder.
  • Organisatiesensitief: je weet hoe je binnen een bestuurlijke context effectief beweegt.
  • Proactief en innovatief: je komt met nieuwe ideeën en neemt initiatief voor verbetering.

Dit ben jij

  • Opleiding – Uit je CV blijkt dat je een afgeronde WO-opleiding hebt in de
    richting van bedrijfskunde of vastgoed
  • Ervaring – Uit je CV blijkt dat je minimaal 3 jaar ervaring hebt met
    programmamanagement, bij voorkeur binnen het publieke domein, grote
    onderwijsinstellingen of gebouwde omgeving. Tevens blijkt uit de CV dat je
    ervaring hebt met aanbestedingstrajecten, subsidieverwerving en
    stakeholdersmanagement
  • Kennis – Uit je CV blijkt duidelijk dat de je kennis hebt van duurzaamheid,
    energietransitie, circulariteit en wet- en regelgeving rondom vastgoed
  • Overeenkomst van opdracht – Het is een vereiste dat de aanbieder akkoord
    gaat met de door de gemeente opgestelde overeenkomst van opdracht. Zie de
    bijlage. Uit de offerte blijkt duidelijk dat de aanbieder hiermee akkoord
    gaat
  • We werken conform de Wet DBA – We werken conform de Wet DBA wat inhoudt dat
    deze opdracht uitsluitend kan worden gegund aan personele dienstverleners
    en niet aan zelfstandigen. Uit de offerte blijkt duidelijk dat het aanbod
    van een personele dienstverlener komt
  • Inkoopvoorwaarden gemeente Midden-Groningen – Het is een vereiste dat de
    aanbieder akkoord gaat met de algemene inkoopvoorwaarden levering en
    diensten van de gemeente Midden-Groningen. Zie de bijlage. Uit de offerte
    blijkt duidelijk dat de aanbieder hiermee akkoord gaat
  • Overeenkomst van opdracht – Het is een vereiste dat de aanbieder akkoord
    gaat met de door de gemeente opgestelde overeenkomst van opdracht. Zie de
    bijlage. Uit de offerte blijkt duidelijk dat de aanbieder hiermee akkoord
    gaat
  • Ervaring als programmamanager – Hoe beter de ervaring aansluit, hoe meer
    punten
  • Kennis – Hoe beter de kennis aansluit, hoe meer punten
  • Maatschappelijke betrokkenheid – Uit het CV blijkt duidelijk dat je
    maatschappelijk betrokken bent. Hierbij denken we aan bv lid zijn van Raden
    van toezicht of bv een rekenkamercommissie. Hoe beter deze aansluit, hoe
    meer punten
  • Interview – Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een
    aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke
    beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder
    aangegeven criteria. Tijdens de interviews wordt stilgestaan bij de door
    ons gestelde eisen en gunningscriteria

Rosa Wijsmuller

Operations Consultant

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke upd

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!