Projectleider GIS naar de cloud

Provincie Overijssel

  • Uitzenden
  • 01-09-2025
  • Overijssel
  • 8 uur
Provincie Overijssel
€4.232 — €5.972 / maand
12 maanden
HBO - WO
Laatste dag

Dit ga je doen

Beschrijving Publieke Dienstverlening
De afdeling Publieke Dienstverlening houdt zich bezig met de uitvoering van het provinciaal grondbeleid, verstrekt subsidies en vergunningen en is verantwoordelijk voor toezicht en handhaving. Daarnaast ondersteunt zij het provinciaal beleid met beleidsonderzoeken, analyses en (GIS-) dataverwerking. De afdeling is een vliegwiel en verbinder als het gaat om het stimuleren van klantgerichte dienstverlening.
De afdeling bestaat uit de volgende teams: Leiding, Vergunningverlening, Handhaving, Grondzaken, Subsidieverlening, DIGI (Data, Informatie, GIS & Innovatie) en Onderzoek & Advisering. 

Opdracht
Projectleider GIS naar de Cloud

Doel
Doelstelling van het project is om de GIS omgeving van ESRI naar de cloud te brengen. 

Technisch betekent dit het implementeren van ArcGIS Enterprise, ArcGIS Pro, FME en FME server in de Microsoft Azure cloud. Zodat er een basisomgeving staat waarmee gewerkt kan worden en die later doorontwikkeld kan worden. 

De nadruk ligt op de techniek, maar bij de verhuizing naar de cloud is ook aandacht nodig voor ‘de mens, proces en data’. Dat betekent dat de diverse typen gebruikers getraind zijn, werkinstructies/beheerprocessen geupdatet, geborgd en gedragen zijn.

De verhuizing naar de cloud biedt namelijk ook kansen om aan te sluiten bij ontwikkelingen rond data die er binnen de provincie gaande zijn. Denk hierbij aan de in datavisie, datastrategie en het centrale dataplatform. Ontwikkelingen die nog niet geleid hebben tot beleid of vastgestelde uitgangspunten. Maar waarvan we wel weten dat het in de toekomst van belang is voor de te kiezen richtingen.

Project kent twee fasesHet project is te verdelen in twee hoofdfases, de POC en het implementeren van de basisomgeving. 

Fase 1: POC (Proof of Concept) 

De gemeente Zwolle heeft dezelfde opgave als de provincie en heeft besloten om een POC uit te voeren. Met Zwolle is afgesproken dat de provincie hierbij aanhaakt. Dit geeft de provincie de mogelijkheid om voornamelijk de performance te testen, met userstories functionaliteiten te testen en meer inzicht te krijgen in de kosten (voornamelijk kosten opslag Azure, maar ook de kosten voor beheer). Met Zwolle worden duidelijke afspraken gemaakt over de POC fase en betrokkenheid van Zwolle. De tijd die genomen wordt voor het uitvoeren kan ook benut worden voor het updaten van het plan van aanpak voor de tweede fase, de daadwerkelijke implementatie van de basisomgeving. 

 Resultaat:  

  • POC-rapport: met daarin de bevindingen en een conclusie voor het vervolg.  
  • Projectbegroting voor de basisomgeving: inzicht in de kosten (beheerkosten, cloudkosten, implementatiekosten) en of dit inkoop technisch aan de voorwaarden voldoet.  
  • Plan van aanpak voor implementatie basisomgeving in samenspraak met ESRI en SSC (Shared Service Center) ONS. 

Hiervoor kan voor een groot deel gebruik gemaakt van wat er al ligt. In dit plan moet duidelijk zijn welke producten opgeleverd worden in fase 2. Hier is al een voorzet voor gedaan in het huidige, maar verouderde, plan van aanpak. 

  • Opdracht aan ESRI voor implementatie basisomgeving. 

Looptijd:  

  • 3 maanden 

Fase 2: Implementatie van ArcGIS Enterprise, ArcGIS Pro, FME, FME server en database in de Microsoft Azure cloud van SCC ONS, oftewel: de basisomgeving (plateau 1) 

Uitgaande van een positieve POC kan overgegaan worden op de implementatie van de basisomgeving. In het Plan van Aanpak uit fase 1 moet duidelijk worden wanneer fase 2 succesvol afgerond is. Onderstaand de huidige verwachting van het resultaat, dit kan nog wijzigen in het vernieuwde Plan van Aanpak naar aanleiding van de POC of tussentijdse nieuwe inzichten. 

Resultaat:  

  • een geïmplementeerde basisomgeving in de cloud. 

Onder een basisomgeving wordt verstaan: 

  • Het migreren van de ArcGis on-premis omgeving naar Microsoft Azure Cloud; 
  • Het migreren van GIS Oracle databases naar Native Azure SQL databases; 
  • Het migreren van GIS gerelateerde data en metadata naar Azure Cloud; 
  • Het implementeren van ArcGis Enterprise, ArcGis Pro, FME en FME-server als onderdeel van de Azure Cloud migratie; 
  • Het inrichten van ArcGis Online voor het delen van data en functionaliteiten met medewerkers, partners, inwoners en bedrijven; 
  • Het inrichten van het proces en gebruik van (Meta)data binnen het GIS domein; 
  • Het inrichten van de beheerorganisatie en het vaststellen van de dienstverleningsafspraken. 
  • Het opleiden van beheerders en gebruikers (key users) 
  • Het opleveren van werkinstructies en procesbeschrijvingen (expliciet aandacht voor rollen en verantwoordelijkheden) 
  • Het overzetten van de ‘Atlas van Overijssel’ (als ‘proof of the pudding’ en voorkomen dubbele kosten). 

Dit ben jij

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau
  • Aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als projectleider binnen het
    vakgebied IT/ICT
  • Aantoonbare werkervaring met GIS en migratie en cloud vraagstukken
  • Aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring met GIS producten vanESRI
  • Aantoonbare werkervaring met het migreren van data(bases) (bij voorkeur
    Microsoft Azure Cloud)
  • Aantoonbare werkervaring met ArcGis Enterprise, ArcGis Pro
  • Aantoonbare werkervaring met het inzichtelijk maken van kosten
    (beheerkosten, cloudkosten, implementatiekosten) (benoem separaat en
    beknopt een voorbeeld in het cv)
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen en uitvoeren van een plan van
    aanpak voor de implementatie van GIS producten van ESRIen de uitvoering
    daarvan

Rosa Wijsmuller

Operations Consultant

Rosa Wijsmuller

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en Rosa neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!