Projectleider programma’s en projecten
Rijksvastgoedbedrijf
- Uitzenden
- 05-05-2025
- 24 uur


Dit ga je doen
Bijzonderheden : * AVG: Géén foto. Géén persoonsgegevens zoals (mail)adres, telefoonnummer, geboortedatum, nationaliteit of LinkedIn. Géén leveranciersgegevens.
Wet DBA
ZZP/Detachering : In verband met de wet DBA dient u bij elke aangeboden kandidaat aan te
geven of het gaat om detachering of een inhuur van een zzp-er. Dit dient zowel op het CV (het PDF-bestand) als in DioR te worden vermeld. Bij het
ontbreken van die informatie op het CV kan de opdracht niet gegund worden.
Toelichting : Opdrachtnemer deelt de werkzaamheden zelfstandig in wanneer het een
opdracht op ZZP-basis betreft. Wel vindt – voor zover dat voor de uitvoering van de opdracht nodig is – afstemming met Opdrachtgever plaats in geval van samenwerking met anderen, zodat deze optimaal zal verlopen. Indien noodzakelijk voor de werkzaamheden richt Opdrachtnemer zich naar de arbeidstijden bij Opdrachtgever.
Aard van de opdracht
Gelet op de aard en omstandigheden van de opdracht heeft de opdracht de kenmerken van een arbeidsovereenkomst. Met het oog daarop moet rekening worden gehouden met de vigerende wet-, regelgeving en jurisprudentie wat betreft de arbeidsrelatie. Inschrijver dient een offerte aan te bieden die hieraan voldoet en waarbij schijnzelfstandigheid wordt voorkomen. Indien gewenst kan opdrachtgever bewijsmiddelen aan inschrijver vragen die dit staven. Ingeval opdrachtgever de bewijsmiddelen niet overtuigend vindt, kan opdrachtgever de offerte terzijde leggen.
Aard van de opdracht
Gelet op de aard en omstandigheden van de opdracht heeft de opdracht niet de kenmerken van een arbeidsovereenkomst. Deze kan worden verricht door zowel iemand die werkt op basis van een arbeidsovereenkomst als een zelfstandige.
Opdrachtgever
Rijksvastgoedbedrijf
Het Rijksvastgoedbedrijf is de grootste opdrachtgever in Nederland op het gebied van vastgoed. Wij zijn een professionele organisatie met een enorme hoeveelheid beschikbare kennis en ervaring. We beheren ruim 11,7 miljoen vierkante meter bruto vloeroppervlak aan gebouwen en circa 82.000 hectare grond. Onze medewerkers ontwikkelen en beheren onder meer rechtbanken, kazernes, magazijnen, kantoren, musea, gevangenissen, gerechtsgebouwen, paleizen en monumenten.
Bij het Rijksvastgoedbedrijf werken project- en procesmanagers, inkopers, contractmanagers, gebouwbeheerders, juristen, restauratiespecialisten, ingenieurs en architecten. Maar ook ecologen en kunsthistorici. Wij zorgen voor beheer en onderhoud, aan- en verkoop, nieuwbouw, verbouw en renovatie én ontwikkeling en herontwikkeling van gebouwen en terreinen.
Onze missie: 'Het RVB realiseert en beheert zijn vastgoedportefeuille voor zijn gebruikers en zet gebouwen en terreinen in voor de realisatie van economische en maatschappelijke meerwaarde op basis van beleidsdoelen.', is in 2019 aangescherpt met ‘We willen de waarde van Rijkvastgoed maximaal benutten. We werken daarom samen met andere partijen om niet alleen onze eigen gebouwen, maar ook de hele omgeving te verbeteren. Economie, leefomgeving en natuur varen wel bij wat we doen.’
Zie https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/over-ons/organisatie voor meer informatie over het Rijksvastgoedbedrijf.
Directie Vastgoedbeheer
De directie Vastgoedbeheer is de schakel naar en staat dicht bij de gebruikers en hun gebruik. Alle directies hebben klantcontacten. De directie Vastgoedbeheer heeft dit vanuit beheerperspectief en is vaak de vooruitgeschoven post, het herkenbare gezicht van het RVB. Vastgoedbeheer omvat de functies assetmanagement en vastgoedadministratie, technisch advies, contractbeheer en object- en projectmanagement. Het projectmanagement is gericht op vervanging en instandhouding, soms aangevuld met klantwensen. Belangrijke randvoorwaarde is veiligheid, belangrijke ambitie is duurzaamheid. De omvang van de projecten variëren van € 1- tot €60 mljn. De projecten variëren in complexiteit, maar zullen veelal multidisciplinair zijn (bouwkunde, elektrotechniek en werktuigbouwkunde)
Realisatie
De afdeling Realisatie is integraal verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de panden die het RVB in eigendom heeft of huurt. De afdeling opereert binnen de financiële en kwaliteitskaders die aan het RVB zijn gesteld. Binnen die kaders is bij de sturing van de activiteiten het klantbelang leidend. De organisatie van de afdeling Realisatie (in samenhang met de afdeling Klant- en Assetmanagement, de afdeling Kennis en het Bedrijfsbureau) is ingericht aan de hand van de verschillende fasen in de cyclus van beleid, planning, realisatie en evaluatie.
Programma’s en Projecten bebouwd gebied (PPbg)
In de sectie PPbg (Programma’s en Projecten bebouwd gebied) verzorgen programmamanagers en projectleiders landelijke projectprogramma’s over de regio’s heen. De projectmanagers worden waar nodig ondersteunt door interne adviseurs, soms worden de adviezen op de markt ingekocht.
Project
Binnen de sectie PPbg (Programma’s en Projecten, bebouwd gebied) worden de regio overstijgende gelijksoortige projecten, landelijk uitgevoerd. Eea tbv uniformiteit, effectiviteit en klanttevredenheid. Deze uitvraag betreft projecten als het aanpassen van bestaande paslezer systemen of het vervangen van bestaand paslezer systemen voor systemen welke geschikt zijn voor het werken met de Rijkspas.
OpdrachtomschrijvingDe projectleider is binnen de organisatorische kaders integraal verantwoordelijk voor de voorbereiding-, aanbesteding en/of realisatiefase van zijn projecten. Een volledige overdracht aan de objectmanager hoort daarbij. Deze projecten variëren en betreffen vooral landelijke onderhoudsprojecten of investeringsprojecten. Je hebt gelijktijdig meerdere projecten welke kunnen variëren in discipline en budget.
Voor de uitvoeringsprojecten in gebouwen is affiniteit en/of ervaring met elektrotechniek, werktuigbouwkunde en bouwkunde van essentieel belang. Maar ook een juiste inkoopstrategie of afstemming met Rijkbouwmeester is soms noodzakelijk. De projectleider maakt afspraken over de inzet van deskundigen op deze gebieden en werkt samen met collega’s van andere afdelingen, bijv. Inkoop. Je bestudeert en interpreteert contractstukken en projectinformatie op (bedrijfs)risico´s ter voorbereiding van de realisatie. De kwaliteit van de uitvoering, projectvoortgang, de planning, de kosten en de uitwisseling van projectinformatie wordt bewaakt.
Je fungeert als eerste aanspreekpunt intern voor andere afdelingen of directies, maar ook voor opdrachtgevers, gebruikers, gemeenten, etc. Je verzorgt de projectadministratie en organiseert een juiste en volledige overdracht, ook op administratief gebied.
Jij draagt actief bij aan het verbeteren en standaardiseren van werkprocessen, procedures en applicaties. We zetten hiervoor binnen de sectie Lean Methodieken in.
Je bent verantwoording schuldig aan de programmamanager voor wat betreft de uitvoering en uitwerking van de projecten. Je werkzaamheden zijn deels op kantoor, deels vanuit huis en deels op het werk, tbv de begeleiding en klantcontacten.
Dit ben jij
- De aangeboden kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar ervaring op
het gebied van projectmanagement, waarbij aantoonbaar sprake is van de
volgende aspecten: • Utiliteitsbouw, hieronder wordt in dit verband niet
verstaan een loods, fabriekshal of woningbouw; maar bouw met ruimtes zoals
bijvoorbeeld onderzoeksruimtes en andere ruimtes die aan bijzondere
klimaateisen moeten voldoen. • Waarborgen continuïteit van de kritische
bedrijfsprocessen; • Alle projectfasen van initiatieffase tot en met de
oplevering van de realisatiefase van projecten in het kader van nieuwbouw,
renovatie en/of instandhouding; • Kennis hebben van de Aanbestedingswet
of het ARW 2012 en het toepassen daarvan in een aanbesteding; •
Toepassen van risicomanagement; • Ervaring met huisvestingsprojecten
Toelichting: Deze kennis moet duidelijk zijn benoemd in het cv van de
kandidaat. Benoem bij welke opdrachtgever deze werkervaring is opgedaan en
de periode [mm-jjjj]. Bij het niet benoemen van het aantal jaren waarin de
kennis is opgedaan en bij welke opdrachtgever, zal de aanbieding terzijde
worden gelegd - De aangeboden kandidaat verklaart dat hij/zij beschikbaar is
conform het opdrachtprofiel (uren en opdrachtperiode inclusief eventuele
verlengingen). Toelichting: De opdrachtnemer deelt zijn werkzaamheden
zelfstandig in. Wel vindt, voor zover dat voor de uitvoering van de
opdracht nodig is, afstemming met het Rijksoverheid plaats in geval van
samenwerking met anderen, zodat deze optimaal zal verlopen. Indien
noodzakelijk voor de werkzaamheden richt de opdrachtnemer zich naar de
arbeidstijden bij het Rijksoverheid - De aangeboden kandidaat dient te beschikken over voor de uitvoering
van de opdracht geschikte elektronische hulpmiddelen. De elektronische
hulpmiddelen worden niet door het Rijksvastgoedbedrijf ter beschikking
gesteld. Onder elektronische hulpmiddelen vallen mobiele telefoon,
computer, laptop en/of tablet - In verband met de werkzaamheden is het een eis dat een positieve
referentie omtrent integriteit verifieerbaar is. Daarnaast dient de
kandidaat een Verklaring Omtrent Gedrag te kunnen overleggen binnen 4-6
weken na start van de opdracht - Wij verzoeken u graag te vermelden op welke basis u deze opdracht
aanneemt
- Wij verzoeken u graag te vermelden op welke basis u deze opdracht
aanneemt - De mate van ervaring als projectleider in de voorbereidende fase
Aspecten: • Bepaling van scope & randvoorwaarden • Bepaling klanteisen en
wensen • Samenwerking met opdrachtgevers, gebruikers, projectteamleden,
interne stakeholders en overige externe stakeholders. • Het inrichten van
een transparant werk. • Draagvlak en samenhang creëren bij tegengestelde
belangen - De mate van ervaring met werken op basis van een projectmethodiek
en ervaring met systematiek voor continu verbeteren. Aspecten: Beheersen
van alle GROTIK elementen. • Voortgang borgen. • Evalueren, knelpunten
vinden en op basis daarvan continu verbeteren van processen. • Zoeken naar
kansen om prestaties te verbeteren. • Ervaring met Lean - De mate van ervaring als projectleider met het werken binnen een
(rijks) overheidsorganisatie. *(rijks) overheidsorganisatie, ambtelijke
organisatie: De betreffende opdracht vraagt om ervaring met een politiek
bestuurlijke omgeving zoals bij een (rijks)overheid het geval is. Omdat er
sprake is van meerdere directies en uiteenlopende belanghebbenden Aspecten:
Ervaring met *politiek/bestuurlijke aspecten; een organisatie waarbij er
sprake is van meerdere directies waarbij op hoog niveau wordt geadviseerd
over specialistische onderwerpen met uiteenlopende belanghebbenden. •
Ervaring met het schakelen tussen de verschillende abstractieniveaus binnen
de projectorganisatie; • Ervaring met conflicten en het bereiken van
consensus binnen de ambtelijke organisatie; • Ervaring met het werken in
*interdepartementale projecten: Meerdere opdrachtgevers binnen de
Rijksoverheidsorganisatie

Het proces
Dit verhaal gaat over jou
Iets voor jou?