Projectleider Replatforming Azure Native

Stichting Samenwerking Beroepsonderwijs (SBB)

  • Uitzenden
  • 26-05-2025
  • Zuid-Holland
  • 20 uur
Logo van Stichting Samenwerking Beroepsonderwijs (SBB)
5 maanden
Gesloten

Dit ga je doen

Voor team Projectmanagement van afdeling Verandering & Realisatie zoekt SBB een: Projectleider Replatforming Azure Native Deze opdracht betreft de rol van projectleider bij SBB voor het uitvoeren van fase 2 van de migratie van de Azure Native-omgeving. Het doel van de migratie is het toekomstbestendiger en veiliger maken van het informatielandschap tegen structureel lagere kosten.

Over team Projectmanagement (afdeling V&R) en afdeling Informatie & Technologie

Team Projectmanagement is onderdeel van ‘Verandering en Realisatie’ (change-organisatie).

Afdeling Informatie en technologie (I&T) is de ICT-run-organisatie en beheert het gehele informatie-landschap van SBB, voert geplande optimalisaties uit en draagt inhoudelijk/operationeel bij aan transformatie van de dienstverlening en gegevenshuishouding. De afdeling is volop in ontwikkeling om haar bijdrage aan de verander- en de beheeropgaven van SBB te kunnen leveren. 

Afdeling I&T bestaat uit 3 (functionele) teams: 

  • Realisatie & operatie (DevOps) 
  • Beheer en ondersteuning 
  • Data en Integratie 

Afdeling I&T bestaat uit een Informatiemanager, 2 teamleiders, 20 interne medewerkers en circa 16 externe medewerkers. De afdeling bestaat uit veel verschillende vakspecialisten met vaak meerdere rollen op vakinhoud en proces. De dienstverlening van I&T aan de organisatie bestaat primair uit beheerdienstverlening, uit dienstverlening voor eindgebruikers en uit dienstverlening voor opdrachtgevers, te weten: 

  • Design en ontwikkeling in projecten en in DevOps-teams; 
  • Functioneel beheer van Microsoft365, Power Platform, e.a. 
  • Beheer Dataplatform en Azure Integration; 
  • ICT-beheer [inrichting en beheer public en private cloud-omgevingen, toegangsbeheer, TISO]; 
  • ICT-contractmanagement; 
  • Gebruikersondersteuning: beheer persoonlijke apparatuur en afhandelen meldingen en incidenten;

Korte toelichting op het informatielandschap en de dienstverlening aan klanten

SBB beschikt voor haar dienstverlening over een hybride informatielandschap met standaard componenten (MS-Dynamics) en maatwerk componenten (MijnSBB en modules). SBB bedient circa 250.000 leerbedrijven en 65 MBO-onderwijsinstellingen en heeft in MijnSBB ongeveer 850.000 gebruikers. De backend applicatie “Brein” (Dynamics 365) heeft ongeveer 685 gebruikers. Via verschillende portalen biedt SBB haar dienstverlening extern aan. We noemen dit de BPV+ en K&E-keten . Brein en MijnSBB draaien ‘ontkoppeld’ van elkaar. Bij een onverhoopte uitval van één van de applicaties is de andere applicatie nog steeds beschikbaar.

Naast deze BPV+ en K&E-keten beschikt SBB ook over een aantal standaard systemen (SaaS) voor haar eigen bedrijfsvoering, waaronder AFAS (integraal bedrijfsvoeringssysteem), MicroSoft365 (Office-apps, documentbeheer, intranet, e.d.), Power Platform, e.a. 

Korte toelichting op de achtergrond van de opdracht

SBB heeft van oorsprong een hybride informatielandschap met toepassingen in de private en publieke cloud. Bij SBB heeft in 2024 de 1e fase van een migratie plaatsgevonden van een private cloud omgeving naar de public cloud van Microsoft Azure. Deze 1e fase van de migratie heeft ‘as is’ plaatsgevonden. We hebben door het ‘as is’ omzetten nog VM’s (Virtual Machines) in Azure en zijn we hiermee nog niet Azure Native. Om toekomstbestendigheid, veiligheid en beschikbaarheid te garanderen is het nodig om deze tweede migratiefase te voltooien, en alle voordelen van de migratie te verzilveren.

Aard van de opdracht

SBB zoekt een verbindende en resultaatgerichte projectleider, die zich gaat bezighouden met het opleveren van de volgende resultaten:
i. het naar Azure Native migreren van componenten, die deel uitmaken van de keten van bedrijfskritische applicaties van SBB;
ii. het bewaken dat de migratie binnen de gestelde kaders plaatsvindt en voldoet aan een robuuste en toekomstbestendige architectuur (m.n. veiligheid: hoge beschikbaarheid en lage kwetsbaarheid);
De projectleider heeft een verbindende rol om het proces, de voortgang en kwaliteit te sturen en bewaken. Uitstekende vaardigheden om te communiceren met technisch specialisten en met Product Owners uit de business om de risico’s en impact van de transitie op de juiste waarde te kunnen schatten, is een belangrijke competentie. 

De opdracht omvat het als projectleider begeleiden van de uitvoering van de migratie, te weten:

  • het samen met het projectteam afwegen en plannen van het gewenste migratiescenario; 
  • het uitvoeren van risicoanalyses en impactanalyses; 
  • het afstemmen met de technisch specialisten (I&T) en architecten (CIO-Office); 
  • het volgen van een standaard werkwijze voor het gecontroleerd migreren van componenten, waaronder het formeel testen en in gebruik productie nemen van componenten; 
  • het betrekken van Product Owners en de DevOps-teams bij de planning en uitvoering; 
  • het in kaart brengen en uitfaseren/migreren van componenten, die niet aan de architectuureisen voldoen; 
  • het afstemmen met de beheerorganisatie (technisch, functioneel), het opleveren van documentatie en het borgen van het resultaat; 
  • het bewaken van de kwaliteitseisen en acceptatiecriteria; 

Als projectleider stem je af met de opdrachtgever van team Informatie en Technologie en werk je nauw samen met specialisten uit het team I&T waaronder een cloudspecialist, met de Product Owners uit de organisatie en met CIO-Office (architectuur).

Resultaat van de opdracht

De opdracht leidt tot oplevering aan de opdrachtgever van de volgende concrete producten: 

  • Goedgekeurd projectplan en faseplan(nen) obv. het gewenste migratiescenario; 
  • Gedefinieerde mijlpalen en vertaling naar een sprintplanning met backlog-items; 
  • Deelopleveringen van gemigreerde componenten; 
  • Projecteindrapport met een uitwerking en toetsing van de gemigreerde componenten aan de kwaliteitseisen en acceptatiecriteria.

Positionering en aansturing

Je legt als projectleider verantwoording af aan opdrachtgever en dat is jouw directe aanspreekpunt. Acceptatie van opleveringen vindt plaats in de stuurgroep. Vanuit het team Projectmanagement bij Verandering & Realisatie word je als projectleider ‘uitgeleend’ aan dit project. 

Planning en omvang van de opdracht

Inzet is voor de periode vanaf 26 mei 2025 tot en met 31 oktober 2025 voor gemiddeld 20 uur per week. Optioneel kan deze opdracht 2x met 3 maanden verlengd worden.

Locatie en inzetbaarheid

Van de aangeboden kandidaten wordt aanwezigheid op kantoor in Zoetermeer verwacht indien dit nodig is voor goede uitvoering van het project. Naar verwachting is dit 1-2 dagen per week, in overleg af te spreken.

Eisen en wensen

Een inschrijver mag maximaal twee kandidaten aanbieden (CV inclusief bijbehorend tarief) indienen. Geef bij elk CV een korte heldere motivatie en toelichting / onderbouwing van de competenties van de kandidaat aan de hand van uitgevoerde relevante opdrachten. Wij vragen van elke kandidaat een toelichting op (een relevante selectie van) uitgevoerde opdrachten te geven, waaruit met sprekende voorbeelden de gevraagde competenties aangetoond worden. Geef heel specifiek je eigen toegevoegde waarde aan voor deze opdracht.

Je hebt;

  • tenminste 5 jaar aantoonbare ervaring als projectleider in een vergelijkbare omgeving en/of in vergelijkbare organisaties. Dat wil zeggen: 
    • je hebt ervaring met het migreren van bedrijfskritische componenten in een complexe Azure cloud-omgeving (of gelijksoortig) en weet de risico’s goed in te schatten en beheersen; 
    • je kunt schakelen tussen de werelden van projectmanagement en werken in DevOps en weet de voordelen van beide werkwijzen goed te benutten;
  • ervaring met het constructief afstemmen van analyses en keuzes tussen ICT, Product Owners en CIO-Office; 
  • conceptuele kennis van architecturen voor Azure cloud-oplossingen; 
  • sterke communicatie-skills om -waar nodig- het proces of de besluitvorming wat extra vaart te geven;
  • een verbindende, resultaatgerichte en proactieve manier van werken, waarmee je iedereen enthousiast en betrokken weet te houden;
  • De voorkeur gaat uit naar een professional in loondienst. 

Letop! kandidaat dient beschikbaar te zijn op 16 mei tussen 09:00 – 12:00 voor een intakegesprek op locatie.

Procedure

  • Aanbieden kan tot en met 12 mei om 17:00 uur.
  • CV's zullen regelmatig beoordeeld worden en passende profielen zullen dan eerder dan de deadline worden aangeboden bij de opdrachtgever. Hierdoor kan aanvraag eventueel eerder sluiten.
  • Enkel CV's die via het systeem ESD worden aangeboden worden in behandeling genomen, CV's die per mail of andere communicatiekanalen worden verzonden, worden niet in behandeling genomen.
  • Let op!
    • Bij voldoende aanbiedingen kan de werving eerder worden gesloten en kun je geen kandidaten meer aanbieden.
    • Alleen CV's in de Nederlandse taal worden in behandeling genomen.
    • Per leverancier mogen er max 2 kandidaten worden aangeboden
    • Tarief dient inclusief alle kosten te zijn, maar exclusief BTW
    • Elke leverancier dient in bezit te zijn van een bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering. 
    • Elke leverancier dient een G-rekening te hebben.
    • Voor het uitlenen van arbeidskrachten volgens de Waadi, dient elke leverancier te voldoen aan de juiste SBI-codes
  • CV's dienen voorzien te zijn van:
    • Korte motivatie
    • Beschikbaarheid:
    • Mogelijke startdatum
  • Het is niet toegestaan om medewerkers in loondienst bij een ander bureau voor te stellen.
  • De klant wil inhuuropdrachten sluiten met een zo kort mogelijke keten, voorkeur gaat uit naar een medewerker in loondienst of een ZZP’er zonder tussenkomst van een bureau.

    Wanneer een ZZP'er wordt aangeboden via een bureau dan zal de ZZP'er direct gecontracteerd worden en zullen wij met het bureau een marge overeenkomst sluiten.

    Leverancier gaat ermee akkoord dat na 1800 uur de bureaumarge vervalt en de inhuuropdracht direct wordt gesloten wordt met de ZZP’er zonder dat een concurrentiebeding, relatiebeding of ander beding aan een externe opgelegd zal worden

    Het inhuurtarief van de ZZP’er en de bureaumarge wordt vermeld (marges hoger dan 15 euro worden niet geaccepteerd).

    Indien een ZZP’er wordt voorgesteld via een bureau dan dient dit duidelijk te worden aangegeven in het voorstel.

Dit ben jij

  • Een inschrijver mag maximaal twee kandidaten aanbieden (CV inclusief
    bijbehorend tarief) indienen. Geef bij elk CV een korte heldere motivatie
    en toelichting / onderbouwing van de competenties van de kandidaat aan de
    hand van uitgevoerde relevante opdrachten. Wij vragen van elke kandidaat
    een toelichting op (een relevante selectie van) uitgevoerde opdrachten te
    geven, waaruit met sprekende voorbeelden de gevraagde competenties
    aangetoond worden. Geef heel specifiek je eigen toegevoegde waarde aan voor
    deze opdracht.Je hebt
  • Tenminste 5 jaar aantoonbare ervaring als projectleider in een
    vergelijkbare omgeving en/of in vergelijkbare organisaties. Dat wil
    zeggen:je hebt ervaring met het migreren van bedrijfskritische componenten
    in een complexe Azure cloud-omgeving (of gelijksoortig) en weet de risico’s
    goed in te schatten en beheersen
  • Je kunt schakelen tussen de werelden van projectmanagement en werken in
    DevOps en weet de voordelen van beide werkwijzen goed te benutten;
    ervaring met het constructief afstemmen van analyses en keuzes tussen ICT,
    Product Owners en CIO-Office
  • Conceptuele kennis van architecturen voor Azure cloud-oplossingen
  • Sterke communicatie-skills om -waar nodig- het proces of de besluitvorming
    wat extra vaart te geven
  • Een verbindende, resultaatgerichte en proactieve manier van werken, waarmee
    je iedereen enthousiast en betrokken weet te houden
  • De voorkeur gaat uit naar een professional in loondienst.Letop! kandidaat
    dient beschikbaar te zijn op 16 mei tussen 09:00 – 12:00 voor een
    intakegesprek op locatie

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke upd

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Reactietermijn gesloten

De reactietermijn voor deze opdracht is gesloten, dus helaas kun je niet meer reageren