Projectmanager Sturingsprincipes en tijdschrijven

Provincie Zuid-Holland

  • Uitzenden
  • 14-07-2025
  • Zuid-Holland
  • 24 uur
Logo van Provincie Zuid-Holland
6 maanden
HBO - WO
Nog 10 dagen

Dit ga je doen

Als Projectmanager (Ambtelijk Opdrachtnemer) tijdschrijven ben je verantwoordelijk
voor het mede opstellen van sturingsprincipes en de implementatie van (een nog aan te
schaffen) tijdregistratie(systeem) binnen de provincie Zuid-Holland. Dit is een cruciaal
middel om inzicht te krijgen in de arbeidscapaciteit, zodat we als organisatie flexibel en
wendbaar kunnen inspelen op veranderende vraagstukken.

Het doel van deze opdracht is om een solide, efficiënt en gebruiksvriendelijk
tijdschrijfsysteem te implementeren, wat als sturingsprincipe aansluit bij de strategische
doelstellingen van de provincie. Dit gebeurt binnen het bredere kader van het
capaciteitsplan, waarin vraag en aanbod van arbeidscapaciteit worden geoptimaliseerd.

Wij willen een organisatie zijn die wendbaar inspeelt op datgene wat onze omgeving en
ons bestuur van ons vragen. Dat betekent flexibele en wendbare inzet van onze
arbeidscapaciteit. De dynamiek in de maatschappij onderstreept het belang om continu
aandacht te schenken aan het werk dat we doen. Met de vragen in ons achterhoofd
zoals: “Hoe kunnen we juist die dingen doen die ertoe doen?” en “Besteden we op dit
moment ook de meeste energie aan de belangrijkste taken?”. Om deze vragen te
kunnen beantwoorden hebben we inzicht nodig in de inzet van ons allemaal.

Om grip te krijgen op de arbeidscapaciteit zijn er een aantal acties in gang gezet,
waaronder het maken van een (arbeids)capaciteitsplan, scherpere planning en
registratie van de inzet. Om de cirkel rond te maken is het nodig om inzicht te krijgen in
de gerealiseerde uren.
1.1.1 Dit is de opdracht:
Als Projectmanager (AON) Tijdschrijven speel je een cruciale rol in het realiseren van een
succesvolle implementatie van tijdschrijven binnen de organisatie. Je werkzaamheden
omvatten:
• Op basis van een voorgenomen besluit door de directie, het opstellen van een
plan voor verdere besluitvorming met de medega om te komen tot definitieve
besluitvorming;
• Begeleiding van de implementatie: Na besluitvorming coördineren van het
implementatieproces van tijdschrijven, inclusief de aansluiting op het
capaciteitsplan en de mogelijke inzet van het bestaande tijdschrijfsysteem
Sagitta. Hierbij houdt je tevens rekening met de wensen en mogelijkheden voor
verwerking in onze financiële systeem;
• Ontwikkelen en optimaliseren van beleid: Opstellen van richtlijnen, instructies
en ondersteunende documentatie om de effectiviteit van tijdschrijven te
waarborgen.• Communicatie en stakeholdermanagement: Het creëren van draagvlak binnen
de organisatie, inclusief de samenwerking met directie, OR, P-managers en
medewerkers.
• Uitvoeren van pilots: Begeleiden van de testfase in verschillende
organisatieonderdelen en analyseren van knelpunten om tot een succesvolle
concernbrede uitrol te komen.
• Evaluatie en continue verbetering: Monitoren van de implementatie en het
aanbrengen van verbeteringen op basis van feedback en data-analyse.
• Training en ondersteuning: Zorgdragen voor de kennisoverdracht en het trainen
van medewerkers en leidinggevenden in het gebruik van het tijdschrijfsysteem.
1.1.2 Context
In het kader van het OGO-model (opgave gericht organiseren) waarmee de Provincie
werkt is er geen 1-op-1 relatie meer tussen de “organisatie-eenheid” en de vaste taken
en daarmee de werkzaamheden van individuele medewerkers. In de situatie vóór OGO
werd bijvoorbeeld de bekostiging van personele kosten herleid op basis van taken van
bureaus en afdelingen. Dat is in de OGO-organisatie met de scheiding van O(pdrachten)
en P(ersoneel) niet meer mogelijk. Er is dus noodzaak voor een andere vorm van
registratie van de arbeidscapaciteit aan zowel de O- als de P-zijde van de organisatie.
Het capaciteitsplan is het “contract” tussen de O- en de P-kant van de organisatie. Welke
capaciteit wordt op welke opgave/opdracht ingezet. Een tweede versie van het plan is
gereed waarbij op het niveau van de beleidsprestatie de totale capaciteit is verdeeld.
Daarnaast zijn de medewerkers gematcht binnen dit capaciteitsplan op de
werkzaamheden binnen de beleidsprestaties.

Een volgende stap is inzicht in de gerealiseerde uren om zodoende inzicht te krijgen
waar we als organisatie onze capaciteit (daadwerkelijk) aan besteden en welke
consequentie(s) dat eventueel kan hebben voor het capaciteitsplan. Op deze manier
willen we inzicht krijgen in de inzet van onze medewerkers en kunnen we sturen op de
realisatie van de gemaakte afspraken in het capaciteitsplan, het zogenoemde “contract”
tussen O en P.

Om bovenstaande in de praktijk te brengen is het tevens van belang om mogelijke
weerstand tegen tijdschrijven goed te managen. Dat betekent o.a. helder maken wat de
doelen en de verwachtingen zijn van een ieder in de organisatie. Deze tijdelijk opdracht
(+/- 6 maanden) gaat in eerste instantie over fase 1 (sturingsprinciepes en plan tot
definitieve besluitvorming) en fase 2 draagvlak en implementatie. De laatste fasen 3
(borging) en 4 (optimalisatie) worden op een later moment ingevuld.

1.1.3 Dit maakt de opdracht interessant
• Je krijgt een sleutelrol in een organisatiebrede transitie op het gebied van
arbeidscapaciteit en strategische sturing;
• Je hebt nauw contact met de medezeggeschap als een van de belangrijke
stakeholders;• Je werkt samen met een breed scala aan professionals binnen de provincie;
• Je hebt ruimte voor eigen initiatief en innovatieve oplossingen;
• Je draagt bij aan een efficiëntere inzet van personeel en een verbeterd inzicht in
de prestaties van de organisatie.

Dit ben jij

  • Minimaal een HBO diploma in de richting van Human Resource
    Management of vergelijkbaar
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in project- én
    verandermanagement
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de cultuur en gedrag
    kant van de implementatie van organisatie brede systemen
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het aansturen van een
    projectteam met inhoudelijke experts
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het functioneren van
    openbaar bestuur en de daarmee samenhangende besluitvormingsprocessen.• Verklaring omtrent gedrag (VOGnp): De inschrijver zal in het geval deze
    de opdracht gegund krijgt een VOGnp van de kandidaat aanleveren via het
    aanbestedingsplatform binnen 4 weken na definitieve gunning. Het aanvragen
    van de VOGnp kan inschrijver zelf doen of hiervoor een dienstverlener
    inschakelen. Uitgangspunten hierbij zijn
  • Selecteer bij de aanvraag het algemeen screeningsprofiel als uitgangspunt.
    Aanvullend vinkt u, op basis van de aard van de toekomstige werkzaamheden,
    de relevante risicogebieden aan
  • CV: Een afgeronde WO opleiding in de richting van projectmanagement of
    vergelijkbaar
  • CV: Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als
    Projectmanager

Erik Visser

Marketing Consultant

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke upd

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!