Projectmedewerker Implementatie BWMO & Actielijnen

Gemeente Nissewaard

Gemeente Nissewaard
€3.602 — €5.313 / maand
3 maanden
HBO
Laatste dag

Dit ga je doen

Opdrachtformulering – Projectmedewerker Implementatie BWMO & Actielijnen

1. Inleiding

De gemeente Nissewaard (centrumgemeente) en de regiogemeenten Goeree-Overflakkee, Hoeksche Waard en Voorne aan Zee werken projectmatig samen aan de implementatie van het vernieuwde regionale zorglandschap voor Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang (BWMO), als onderdeel van de transitie naar een beschermd thuis. Het nieuwe zorglandschap moet per 1 januari 2026 operationeel zijn.
Gemeente Nissewaard vervult de rol van centrumgemeente, waarbij beleid en uitvoering samen met de regiogemeenten en zorgaanbieders worden ontwikkeld en bijgesteld. De implementatie van het vernieuwde regionale zorglandschap is vormgegeven als project. Voor dit project zoeken wij een beleidsmedewerker die zelfstandig een aantal actielijnen van de implementatie trekt en als zodanig onderdeel uitmaakt van het regionale projectteam. Ook ben je sparringpartner voor de projectleider en trekkers van andere actielijnen. Deze actielijnen dekken de volledige breedte van de implementatie, van het ontwikkelen van uniforme toegang en producten, tot het organiseren van vastgoed, harmoniseren van regelgeving en inrichten van monitoring en sturing.
Het regionale projectteam bewaakt én voert uit waar nodig, zorgt voor eenduidige werkprocessen en faciliteert de samenwerking tussen alle betrokken partijen. In deze opdracht speel je een cruciale rol bij realiseren van toekomstbestendige zorg voor inwoners van onze regio die zich in een kwetsbare periode van hun leven bevinden.

2. Doel van de opdracht

Het doel is het succesvol afronden van twee actielijnen van het project implementatie:

  1. Governance

Beoogd eindresultaat: Een governance-structuur waarin rollen, taken en mandaten tussen centrumgemeente Nissewaard en regiogemeenten helder zijn vastgelegd en bestuurlijk bekrachtigd. Belangrijkste mijlpalen/producten zijn:

  • Besluitvorming samenwerkingsovereenkomst
  • Opstellen en besluitvorming dienstverleningsovereenkomst
  • Bestuurlijke mandatering van Nissewaard voor uitvoeringstaken. 
  • Sluiten van verwerkersovereenkomsten (AVG). 
  • Vastleggen van overlegstructuren en besluitvormingsprocessen. 
  1. Sluitende regelgeving (lokaal en regionaal)

Beoogd eindresultaat: Geactualiseerde verordeningen en beleidsregels (zowel regionaal als lokaal), zodat deze aansluiten bij het nieuwe zorglandschap, de nieuwe contracten en zorgstructuur, de gewijzigde toegangscriteria en het regionaal beleidsplan.

  • Inventarisatie benodigde aanpassingen
  • Regionale afstemming
  • Opstellen conceptteksten voor te wijzigen verordeningen, beleidsregels en artikelen
  • Consultatieronde en verwerken aanpassingen (o.a. juridisch, beleid, kwaliteit, uitvoering)
  • Zorgdragen voor besluitvorming per gemeente

In deze opdracht vervul je een zelfstandige rol in de uitwerking en uitvoering van deze actielijnen. Belangrijke competenties zijn: draagvlak creëren, zorgen voor uitvoerbare processen en instrumenten, en zorgdragen voor tijdige besluitvorming.
Als trekker ondersteun én trek je werkzaamheden binnen de actielijnen zoals opgenomen in het plan van aanpak. Je werkt hiervoor nauw samen met betrokken disciplines (beleid, uitvoering, accountmanagement, kwaliteit, juridische zaken, communicatie en inkoop). Je zorgt voor het vertalen van beleidsuitgangspunten, contractuele afspraken en bestuurlijke wensen naar concrete producten zoals regelgeving, werkprocessen, bestuurlijke besluiten en regionale afspraken. Je draagt zorg voor het borgen van alles wat je ontwikkelt in de uitvoeringsorganisatie van de centrumgemeente en regiogemeenten. Je verbindt de werkzaamheden binnen jouw actielijnen waar nodig met de andere actielijnen. Zo zorg je samen met het projectteam voor een samenhangende en gedragen implementatie, waarbij beleid, uitvoering en communicatie op elkaar aansluiten en de overgang naar het nieuwe stelsel per 1 januari 2026 soepel verloopt. De overige actielijnen zijn:

  • Actielijn A – Omvormen toegang en producten
  • Actielijn B – Vertaling contracten naar praktijk
  • Actielijn C – Vastgoed en opvanglocaties
  • Actielijn F – Monitoring
  • Actielijn G – Projectsturing

3. Taken en verantwoordelijkheden

  • Zelfstandig coördineren, aanjagen en opvolgen van acties binnen de actielijnen
  • Voorbereiden, organiseren en verslagleggen van bijeenkomsten, werksessies en projectoverleggen.
  • Opstellen en redigeren van notities, werkinstructies, formats en Q&A-documenten voor gemeenten en aanbieders.
  • Bewaken van deelresultaten, deadlines en planning, in nauwe afstemming met de projectleider.
  • Vervullen van een trekkersrol binnen specifieke actielijnen, inclusief het nemen van besluiten over vervolgstappen in samenspraak met stakeholders.
  • Ondersteunen bij harmonisatie van lokale regelgeving en besluitvormingsdocumenten.
  • Verzamelen, structureren en analyseren van informatie voor monitoring en voortgangsrapportages.
  • Signaleren van risico’s, knelpunten en doen van verbetervoorstellen richting de projectleiding.

5. Profiel van de kandidaat

• HBO-werk- en denkniveau, bij voorkeur richting sociaal domein, bestuurskunde of organisatiekunde.
• Minimaal 3 jaar ervaring met beleidsontwikkeling in een projectmatige context, met een focus op nadere uitwerking van eerder gemaakte keuzes zodanig dat het uitvoerbaar is en bijdraagt aan de doestellingen. Het liefst in een gemeentelijke context.
• Kennis van of affiniteit met het sociaal domein (Wmo, opvang, beschermd wonen).
• Sterke communicatieve en schriftelijke vaardigheden; kan snel denken en kan complexe informatie helder vertalen in verschillende typen documenten.
• Proactief, resultaatgericht en organisatorisch sterk, met oog voor detail en politiek- bestuurlijke sensitiviteit.
• Je vervult een trekkersrol, kan schakelen tussen verschillende disciplines en belangen, en weet daarbij draagvlak te creëren bij alle betrokken partijen.
Beschikbaar voor 24-28 uur per week vanaf zo spoedig mogelijk tot en met december 2026 (met mogelijkheid uitloop tot en met maart 2026).

6. Randvoorwaarden

Duur van de opdracht: start zo spoedig mogelijk tot en met december 2025 (mogelijk uitloop tot en met maart 2026).
• Omvang: 24-28 uur per week.
• Standplaats: Spijkenisse (gemeente Nissewaard) met hybride werken mogelijk.

 

Dit ben jij

  • HBO-werk- en denkniveau, bij voorkeur richting sociaal domein,
    bestuurskunde of organisatiekunde
  • Minimaal 3 jaar ervaring met beleidsontwikkeling in een projectmatige
    context, met een focus op nadere uitwerking van eerder gemaakte keuzes
    zodanig dat het uitvoerbaar is en bijdraagt aan de doestellingen
  • Beschikbaar voor 24-28 uur per week vanaf zo spoedig mogelijk tot en met
    december 2026 (met mogelijkheid uitloop tot en met maart 2026)
  • Duur van de opdracht: start zo spoedig mogelijk tot en met december 2025
    (mogelijk uitloop tot en met maart 2026)
  • Omvang: 24-28 uur per week
  • Standplaats: Spijkenisse (gemeente Nissewaard) met hybride werken mogelijk
  • HBO-werk- en denkniveau, bij voorkeur richting sociaal domein,
    bestuurskunde of organisatiekunde
  • Minimaal 3 jaar ervaring met beleidsontwikkeling in een projectmatige
    context, met een focus op nadere uitwerking van eerder gemaakte keuzes
    zodanig dat het uitvoerbaar is en bijdraagt aan de doestellingen. Het
    liefst in een gemeentelijke context
  • Kennis van of affiniteit met het sociaal domein (Wmo, opvang, beschermd
    wonen)

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback