Schuldhulpverlener
Gemeente Alphen aan den Rijn
- Uitzenden
- 08-10-2025
- 32 uur

Dit ga je doen
Het Serviceplein
De afdeling Serviceplein staat voor excellente, integrale en laagdrempelige dienstverlening rond werk, inkomen, welzijn, scholing en zorg aan inwoners die ondersteuning nodig hebben zodat ze beter kunnen participeren in onze gemeente. Er werken ongeveer 125 mensen op de afdeling bij verschillende vakdisciplines. Deze vakdisciplines zijn ondergebracht in 5 multidisciplinaire teams die wijkgericht werken. De teamleiders sturen de vakdisciplines aan, en faciliteren het wijkgericht werken van de multidisciplinaire teams.
Wij investeren in onze mensen en systemen om de dienstverlening effectief en efficiënt uit te kunnen voeren. De medewerkers worden daarbij uitgedaagd om ook buiten de lijnen te kleuren en maatwerk te leveren waar dat kan en wenselijk is. Dat betekent dat zij samen met bewoners en organisaties naar oplossingen zoeken.
Opdracht
Je bent een allround schuldhulpverlener met ruime en recentelijke ervaring met fase 1 en 2 binnen de schuldhulpverlening.
Schuldregelen
Wij voeren fase 1, 2, 3, budgetcoaching en budgetbeheer zelf uit. Je bent in staat om een zelfstandige caseload te draaien. Je bent werkzaam bij het Serviceplein als schuldhulpverlener en hebt de volgende taken:
- Zelfstandig afhandelen van intake aanvragen schuldhulpverlening
- Uitvoeren van de intakefase
- Zelfstandig uitvoeren van een schuldenregeling (fase 1, 2 en 3)
- Vaststellen van het uitgaven en schuldenpatroon van de inwoner en vaststellen van mogelijke problemen en oorzaken.
- Opstellen van plan van aanpak en rapportages
- Het stabiliseren van financiële situaties van inwoners
- Toepassen crisisinterventie (ontruiming/ afsluiting van water of energie)
- Doorverwijzen naar andere instanties indien nodig (bijvoorbeeld voor Maatschappelijk Werk) en het bewaken van het traject
- Berekenen van het Vrij Te laten Bedrag (VTLB)
Je bent bekend met motiverende gesprekstechnieken en stuurt hiermee op de zelfredzaamheid van de inwoner.
Je hebt een klantgerichte instelling en bent gericht op samenwerking. Je kan snel onze werkwijze eigen maken en zelfstandig een caseload draaien. Je hebt de juiste motivatie en creativiteit om te komen tot goede prestaties. Kwaliteit staat bij jou hoog in het vaandel, wat zich vertaalt in het denken in kansen en mogelijkheden om verder te kunnen verbeteren.
Dit ben jij
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als schuldhulpverlener
- Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het zelfstandig draaien van
een caseload in fase 1 en/of 2
- Uiterlijk beschikbaar 15 oktober 2025
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als schuldhulpverlener bij een
gemeente - Aantoonbare werkervaring met het systeem Allegro
Team TenMonks

Het proces
Dit verhaal gaat over jou
Iets voor jou?
Laat het ons weten!
Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.