Schuldhulpverlener voor Ondernemers

Gemeente Amstelveen

Gemeente Amstelveen
5 maanden
HBO
Nog 15 dagen

Dit ga je doen

Voor deze opdracht komen ZZP’ers niet in aanmerking. De werkzaamheden worden uitgevoerd onder leiding en toezicht van gemeente Amstelveen. Er is op basis van de toetsingskaders Wet DBA beoordeeld dat er sprake is van een dienstbetrekking. 

De afdeling Sociale Voorzieningen richt zich op de gebieden Wmo, bijzondere bijstand en minimaregelingen, urgente woonzaken en schuldhulpverlening. De sleutelterm daarbij is ‘financiële redzaamheid’. Klanten worden professioneel ondersteund en waar mogelijk wordt gewerkt aan zelfontplooiing, zelfstandigheid en onafhankelijkheid, zodat men weer kan mee doen in de samenleving, I.v.m. ziektevervanging zijn wij op zoek naar een Consulent Schuldhulpverlening voor ondernemers. 

 
Dit is je opdracht 

Bij de gemeente Amstelveen ziet jouw baan als Consulent Schuldhulpverlening voor ondernemers er anders uit dan je misschien wel gewend bent. Bij ons heb je namelijk écht de tijd en de ruimte om het verschil te maken. Doordat wij lager dan gemiddelde caseloads hebben, is er tijd om met de inwoner in gesprek te gaan en een uitgebreide analyse te maken van de hulpvraag (oorzaak en psychosociale problematiek). Het uiteindelijke doel is het realiseren van gedragsveranderingen met betrekking tot het uitgavenpatroon. Er wordt ook van je verwacht dat je tijd en energie steekt in het werken aan achterliggende problematiek.  

 
Dit doe je op een gemiddelde werkdag 

Vandaag werk je op het gemeentehuis in Amstelveen. Als je de luxaflex opendoet, geniet je even van het vrije uitzicht op de Amstelveense Poel voordat de werkdag begint. Je bekijkt in je e-mail en je actielijst of er urgente zaken zijn en beoordeelt of het daardoor nodig is om je planning aan te passen. 

Om 9.15 uur heb je een overlegje met een collega uit je toetsgroep. Je wilt graag mondeling toelichten waarom jij een andere keuze zou maken in het dossier van je collega. Jouw collega is heel benieuwd naar jouw kijk op de kwestie. Om 10.00 uur heb je een afspraak met de heer Van Amstel voor een intakegesprek. Een alleenstaande en gescheiden man. Hij is twee jaar geleden gescheiden en ziet door de bomen het bos niet meer. De administratie is een chaos en met de stapel blauwe enveloppen kan hij inmiddels zijn woonkamer behangen. Meneer heeft zich aangemeld na een bericht van vroegsignalering. Hij is aangemeld bij het CAK voor de regeling betalingsachterstand zorgpremie. Hij weet niet meer waar hij moet beginnen. Na een uur merk je dat hij zijn concentratie niet langer kan vasthouden en plan je een volgend gesprek. 

Het is tijd voor de lunch. Je bent benieuwd welke maaltijdsalade er vandaag op het menu staat en gaat met een aantal collega’s naar het bedrijfsrestaurant. 

Na de lunch loop je even langs bij je collega van de afdeling Werk en Inkomen om na te gaan of jouw klant de gegevens voor de Bbz-aanvraag heeft ingeleverd. Daarna begin je met het Plan van aanpak voor de heer Van Amstel. 

Aan het eind van de dag heb je een multidisciplinair overleg met verschillende collega’s en met jouw klanten, familie van der Meer. Er wonen twee meerderjarige kinderen in huis en die willen niet bijdragen in de kosten. Het zijn lastige gesprekken, maar samen met je collega’s van het Sociaal Team en Minimaregelingen lukt het om schot in de zaak te krijgen. Voldaan ga je naar huis’. 
 
De opdracht loopt tot 1 juli 2026. Er is een mogelijkheid tot verlenging. Deze verlenging wordt voor afloop van de opdracht besproken en de exacte duur is nu nog niet bekend. Indien t.z.t. mogelijk en gewenst, bestaat de optie om de kandidaat na 1 jaar inhuur kosteloos over te nemen. De leverancier gaat hier automatisch mee akkoord bij het aanbieden van een kandidaat.  

Kandidaatomschrijving

Als schuldhulpverlener voor ondernemers beschik je over: 

  • Kennis van de technische schuldhulpverlening en WSNP. 

  • Kennis van de bedrijfskundige kant van Shvo. 

  • Kennis van de sociale kaart. 

  • Ervaring met integrale schuldhulpverlening. 

  • Ervaring met schuldhulpverlening aan ondernemers. 

  • Ervaring met Stratech is een pré. 

· Competenties 

  • Klantgericht, je werkt vanuit betrokkenheid, verbinding en vertrouwen  

  • Resultaatgericht, je durft besluiten te nemen en voelt je medeverantwoordelijk voor teamresultaten 

  • Naar buiten gericht, samenwerken binnen het sociaal domein vinden wij een groot goed 

  • Betrouwbaar, je neemt verantwoordelijkheid voor je eigen resultaten  

  • Analytisch vermogen, je ontdekt de vraag achter de vraag en vertaalt dit naar een integraal plan 

  • Reflectievermogen, je blijft jezelf te verbeteren door terug te kijken en daarvan te leren.  Je stelt je open op om feedback te ontvangen  

  • Open en zorgvuldig, je beschikt over goede schriftelijke en mondelinge uitdrukkingsvaardigheid, je kunt jouw boodschap goed overbrengen aan doelgroepen met uiteenlopende vaardigheden. Je bent gewend om verslag te leggen van al je processtappen. 

    Dit ben jij

    • Schuldhulpverlener voor ondernemers ervaring – Op CV aantoonbaar minimaal 3
      jaar werkervaring als Schuldhulpverlener voor ondernemers in de afgelopen 5
      jaar
    • Aantoonbaar minimaal 5 jaar ervaring opgedaan als schuldhulpverlener
      in de afgelopen 7 jaar
    • Integrale schuldhulpverlening – Op cv aantoonbare ervaring met integrale
      schuldhulpverlening, kennis van de technische schuldhulpverlening en WSNP,
      specifiek gericht op shvo én ervaring met hulpverlening aan klanten met
      psychosociale problematiek (duidelijk op cv aangegeven)
    • Aantoonbaar afgeronde hbo-opleiding bij een geaccrediteerde
      opleidingsinstelling in de richting SJD, Social work, bedrijfskunde of
      rechten
    • Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen
      interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze
      interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.
      Verificatie van inhoud aangeboden profiel. Resultaten/praktijkvoorbeelden
      vanuit vorige werkzaamheden. Competenties voor deze uitvraag. In hoeverre
      de kandidaat overtuigt de opdracht succesvol af te ronden

    Merlijn de Groot

    Recruitment Consultant

    Merlijn de Groot

    Het proces

    Dit verhaal gaat over jou

    01

    De zoektocht – waar begin je?

    Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

    02

    De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

    Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

    03

    Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

    Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

    04

    Introductie – wij regelen de papierwinkel

    Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

    05

    Even geduld – maar we houden je op de hoogte

    Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

    06

    Op gesprek – goed voorbereid op pad

    Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

    07

    Go of No-Go – samen evalueren

    Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

    08

    Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

    Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

    09

    Service – ook ná de start zijn we er voor je

    Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

    Iets voor jou?

    Laat het ons weten!

    Reageer op deze vacature via TenMonks en Merlijn neemt contact met je op om de match te verkennen.

    Iets voor jou?

    Reageer dan vandaag nog!

    Feedback