Secretaris en adviseur Interprovinciale Etische Commissie

BIJ12

  • Uitzenden
  • 18-08-2025
  • Utrecht
  • 24 uur
BIJ12
6 maanden
HBO - WO
Nog 6 dagen

Dit ga je doen

Wie zijn wij?
De twaalf provincies van Nederland hebben allemaal hun eigen karakter. Elke provincie kent een bijzondere geschiedenis, heeft een unieke cultuur en bezit kenmerkende landschappen. Provincies spelen een belangrijke rol bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op regionaal niveau, zoals de Klimaatopgave. Provincies leveren een bijdrage aan beleid en realisatie. Dat doen zij afzonderlijk, maar ook gezamenlijk via het Interprovinciaal Overleg (IPO), de koepelorganisatie van de twaalf provincies. Het IPO acteert daarbij als belangenbehartiger en aanjager van innovatie en uitwisseling van kennis.

Sinds enkele jaren werken de provincies samen aan het thema Digitalisering, langs vier programmalijnen: data, dienstverlening, innovatie en bedrijfsvoering. Binnen de programmalijn Data wordt gewerkt aan projecten die de gezamenlijke provincies vooruit helpen bij een datagedreven aanpak voor de grote transities in de fysieke leefomgeving (energietransitie, woningbouwopgave, stikstofproblematiek) en daaraan gelieerde maatschappelijke opgaven (natuur, mobiliteit, beheer van provinciale infrastructuur).

Wat is BIJ12?
BIJ12 is de uitvoeringsorganisatie voor de 12 provincies en brengt kennis en informatie bijeen over het landelijk gebied en de fysieke leefomgeving in Nederland. Wij zorgen voor uniformiteit in informatievoorziening en de uitvoering van provinciale regelingen. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar onze website: www.bij12.nl. IPO en BIJ12 zijn organisatieonderdelen van de Vereniging het Interprovinciaal Overleg. Deze aanbestedingsprocedure wordt begeleid door BIJ12.

Wat ga je doen
Sinds 2019 ondersteunt het IPO een interprovinciale werkgroep 'ethiek en digitale transformatie', die zich richt op kennisuitwisseling en professionalisering van het onderwerp bij de twaalf provincies. De werkgroep bestaat uit medewerkers met achtergronden in informatiebeheer, privacy, open overheid en/of ethiek. Allen werken ze aan de algehele bewustwording in de provinciale organisatie over het onderwerp, proberen ze inspanningen te verbinden en elkaar te helpen bij ethische vraagstukken.

Door de inspanningen van de werkgroep is er in 2024 een vernieuwde ethische gids gepubliceerd. Daarnaast is in 2023 op verzoek van de toenmalige bestuurlijke kopgroep digitalisering de Interprovinciale Ethische Commissie opgericht.

Met de Interprovinciale Ethische Commissie willen provincies de risico’s van het gebruik van data en technologische oplossingen ondervangen. De commissie heeft een onderzoekende rol en richt zich vooral op vraagstukken die alle provincies raken. De commissie komt 4 keer per jaar bij elkaar.  

Ter ondersteuning van de werkgroep en de Interprovinciale Ethische Commissie zelf zoeken we een senior adviseur, die zowel de rol van secretaris als die van adviseur ethiek kan vervullen.

De secretaris heeft bestuurlijke affiniteit en kennis van het provinciale speelveld en is de verbinder tussen alle partijen en ondersteunend aan de taken van de commissie. De adviseur ethiek heeft expliciete kennis, ervaring en een
netwerk op het gebied van ethiek en digitalisering bij voorkeur bij de overheid.

Concrete werkzaamheden binnen de rol van secretaris:

  • Verzorgen van bemensing van de commissie en de commissie qua leden en expertise op peil houden
  • Agendavoering, voorbereiding stukken voor de commissie, ondersteuning van de voorzitter tijdens de overleggen en vastlegging
  • Planning en aanleveren van de agendastukken
  • Afstemming en coördinatie tussen ethische commissie, werkgroep ethiek, lokale provinciale ethiek initiatieven en het IPO programma digitalisering met betrekking tot de vraagstelling voor de commissie
  • Het onder de aandacht brengen van de adviezen van de commissie bij provincies en andere relevante partijen
  • In afstemming met de portefeuillehouder digitale ethiek in de AAC digitalisering IPO regie voeren op ethiek en digitalisering binnen het provinciaal speelveld

Concrete werkzaamheden binnen de rol van adviseur ethiek:

  • Ophalen en uitwerken van interessante vraagstukken voor de commissie bij de provincies
  • Uitvoeren van vooronderzoek over onderwerpen waar de commissie advies over wil gaan uitbrengen
  • Gedurende het vooronderzoek contacten onderhouden met individuele leden van de commissie om tussentijds stappen te kunnen zetten in het advies.
  • Schakelen met wetenschap- en kennisinstellingen indien relevant voor vooronderzoek

Aantal uur per week 24
Verlengingsopties 4 x 6 maanden

Gezien de dubbelrol in deze functie kan deze ingevuld worden door twee kandidaten met verschillende profielen vanuit één organisatie. Het door u opgegeven uurtarief dient hier rekening mee te houden.   

Verlenging vindt plaats op basis van verder gelijkblijvende contractuele voorwaarden (waaronder het uurtarief).
 

Dit ben jij

  • LET OP: indien er 2 kandidaten worden aangeboden willen we alles in 1
    document ontvangen van beide kandidaten samen. A) Geef naast het cv een
    aparte toelichting op alle eisen en shortlistcriteria in hetzelfde
    document. Bij voorkeur op 1 pagina dient u aan te geven met welke in het cv
    genoemde ervaring u voldoet aan de gestelde eisen en shortlistcriteria.
    Benoem alle nummers van de eisen en de nummers van de shortlistcriteria.
    Geef ook het aantal punten bij de onderbouwing op de shortlistwensen. B)
    Let op. U dient geen teksten in de velden van het DAS-systeem in te voeren.
    Deze worden niet meegenomen in de beoordeling. Gebruik uitsluitend 1
    bijlage: cv en bijlage onderbouwing. Beiden dus in 1 document. Indien u
    niet aan a en b voldoet kan uw aan bieding terzijde worden gelegd
  • Minimaal 3 vergelijkbare opdrachten uitgevoerd in de afgelopen 5
    jaar. Toelichting:
    werkervaring. Werkervaring uit stages, vrijwilligerswerk of
    nevenactiviteiten zijn niet geldig voor deze eis. Benoem duidelijk en
    specifiek hoe, wanneer en bij welke opdrachtgever de (werk)ervaring van het
    gevraagde is opgedaan. Indien de looptijd van de ervaring onduidelijk is
    door het ontbreken van informatie kan die onduidelijkheid niet ten voordele
    van de inschrijver worden toegekend. Zorg voor een duidelijke, specifieke
    en inhoudelijke onderbouwing van de eis. Bij het niet duidelijk benoemen en
    onderbouwen van het bovenstaande en/of indien het gevraagde niet
    verifieerbaar is voor BIJ12 wordt de aanbieding terzijde gelegd
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met de inzet van data en
    digitalisering bij beleidsontwikkeling en -monitoring. Toelichting: Benoem
    in het cv het nummer van deze eis bij de passende werkervaring.
    Werkervaring uit stages, vrijwilligerswerk of nevenactiviteiten zijn niet
    geldig voor deze eis. Benoem duidelijk en specifiek hoe, wanneer en bij
    welke opdrachtgever de (werk)ervaring van het gevraagde is opgedaan. Indien
    de looptijd van de ervaring onduidelijk is door het ontbreken van
    informatie kan die onduidelijkheid niet ten voordele van de inschrijver
    worden toegekend. Zorg voor een duidelijke, specifieke en inhoudelijke
    onderbouwing van de eis. Bij het niet duidelijk benoemen en onderbouwen van
    het bovenstaande en/of indien het gevraagde niet verifieerbaar is voor
    BIJ12 wordt de aanbieding terzijde gelegd
  • Shortlistcriterium 1: Kandidaat is eerder in een vergelijkbare rol
    betrokken geweest bij advisering op het gebied van ethische aspecten van
    digitale transformaties bij het openbaar bestuur (functie adviseur ethiek).
    Toelichting:
    werkervaring. Werkervaring uit stages, vrijwilligerswerk of
    nevenactiviteiten zijn niet geldig voor deze eis. Benoem duidelijk en
    specifiek hoe, wanneer en bij welke opdrachtgever de (werk)ervaring van het
    gevraagde is opgedaan. Indien de looptijd van de ervaring onduidelijk is
    door het ontbreken van informatie kan die onduidelijkheid niet ten voordele
    van de inschrijver worden toegekend. Bij het niet duidelijk benoemen en
    onderbouwen van het bovenstaande en/of indien het gevraagde niet
    verifieerbaar is voor BIJ12 worden 0 punten toegekend
  • Shortlistcriterium 2: Kandidaat is eerder in een vergelijkbare rol
    betrokken geweest bij de ondersteuning van een soortgelijke commissie
    (functie secretaris). Toelichting:
    bij de passende werkervaring. Werkervaring uit stages, vrijwilligerswerk of
    nevenactiviteiten zijn niet geldig voor deze eis. Benoem duidelijk en
    specifiek hoe, wanneer en bij welke opdrachtgever de (werk)ervaring van het
    gevraagde is opgedaan. Indien de looptijd van de ervaring onduidelijk is
    door het ontbreken van informatie kan die onduidelijkheid niet ten voordele
    van de inschrijver worden toegekend. Bij het niet duidelijk benoemen en
    onderbouwen van het bovenstaande en/of indien het gevraagde niet
    verifieerbaar is voor BIJ12 worden 0 punten toegekend
  • Shortlistcriterium 3: Aantoonbare kennis van en ervaring met het onderzoek
    doen naar ethische vraagstukken bij de toepassing van data en algoritmen
    voor de overheid, bij voorkeur voor het middenbestuur/provincies.
    Toelichting:
    werkervaring. Werkervaring uit stages, vrijwilligerswerk of
    nevenactiviteiten zijn niet geldig voor deze eis. Benoem duidelijk en
    specifiek hoe, wanneer en bij welke opdrachtgever de (werk)ervaring van het
    gevraagde is opgedaan. Indien de looptijd van de ervaring onduidelijk is
    door het ontbreken van informatie kan die onduidelijkheid niet ten voordele
    van de inschrijver worden toegekend. Bij het niet duidelijk benoemen en
    onderbouwen van het bovenstaande en/of indien het gevraagde niet
    verifieerbaar is voor BIJ12 worden 0 punten toegekend
  • Fase 2. Mondelinge ronde: beoordeling prijs en kwaliteit. Prijs maximaal
    punten en Kwaliteit maximaal 800 punten Indien in het interview de
    kandidaat 300 punten of minder behaald, behoudt BIJ12 zich het recht om
    niet te gunnen. A. Persoonlijke eigenschappen 200/100/50/0 • Samenwerken:
    Je levert een bijdrage aan een gezamenlijk resultaat. • Overtuigingskracht:
    Je gedrag is erop gericht om anderen te overtuigen van een bepaald
    standpunt en om instemming te verkrijgen met bepaalde plannen, ideeën of
    producten. • Situationeel leiderschap: Je bent in staat collega’s van
    binnen en buiten IPO waarmee je samenwerkt individueel of groepsgewijs
    zodanig te motiveren, stimuleren en waarderen dat ze zich enthousiast en
    optimaal inzetten voor deze opdracht. Per situatie pas je je stijl waar
    nodig aan. • Organisatiesensitiviteit: Je onderkent de invloed en gevolgen
    van eigen beslissingen of activiteiten op onderdelen van de IPO-organisatie
    en de provincies. Je houdt niet alleen rekening met de formele en
    hiërarchische lijnen, maar je hebt ook een goed gevoel voor onderlinge
    verhoudingen en gedragingen van mensen. Je begrijpt dat er verschillende
    meningen en belangen zijn en dat machtsfactoren een rol spelen. Je weet hoe
    je daar mee om moet gaan als je in een organisatie iets voor elkaar wilt
    krijgen. • Resultaatgericht: Je formuleert doelstellingen helder, concreet
    en meetbaar en maakt duidelijke afspraken. Je houdt zicht op de voortgang,
    rapporteert en informeert daarover en denkt vooruit maar dient ook zelf
    actief stappen te zetten om tot het eindresultaat te komen. B. Vaardigheden
    300/200/100/0 • Meerdere ballen in de lucht kunnen houden en overzicht
    behouden. • Kennis op een begrijpelijke wijze kunnen overbrengen. • Een
    zelfstandige, systematische en nauwkeurige manier van werken. • Kunnen
    werken in een dynamische en (inter)bestuurlijke omgeving. • Uitstekende
    communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk. •
    Adviesvaardigheden • Afstemming met stakeholders op verschillende niveaus
    Kennis 300/200/100/0 • Je hebt voor dit vakgebied relevante
    (aanvullende) opleidingen (project-/programmamanagement) afgerond •
    Affiniteit met digitaliseringsvraagstukken bij de overheid (bij voorkeur
    provincies) • Ethische aspecten bij digitaliseringsvraagstukken •
    Specifieke kennis van de impact en betekenis van de kansen die
    digitalisering biedt voor de maatschappelijke opgaven van provincies is een
    pré

Dennis Hordijk

Recruitment Consultant

Dennis Hordijk

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en Dennis neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!