Senior Beleidsadviseur/projectleider Archeologische Monumentenzorg

Gemeente Utrecht

€4.264 — €6.072 / maand €95 / uur
6 maanden
WO
Nog 9 dagen

Dit ga je doen

Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig!

De Utrechtse samenleving koestert, beleeft en benut haar erfgoed als waardevol fundament voor een stad in beweging. Dit biedt inspiratie en identiteit, stimuleert saamhorigheid en verbindt mensen met hun omgeving, nu en in de toekomst. Als tijdelijke Senior Adviseur Archeologische Monumentenzorg in Utrecht zit je bovenop en midden in de archeologie. Op deze manier draag jij bij aan de visie van Utrecht op erfgoed.

Je komt te werken in het team Beleid, Advies en Vergunningen van de afdeling Erfgoed van Gemeente Utrecht. Je voert zelfstandig de formele rol als bevoegd gezag uit bij vergunningverlening, plantoetsing en toezicht inzake archeologie om het archeologische erfgoed veilig te stellen en te behouden. Je beheert hierbij je eigen dossiers van begin tot het einde. Binnen het team vindt regelmatig overleg plaats waarin je je dossiers desgewenst kan bespreken.

We gaan er vanuit dat deze opdracht uitgevoerd kan worden in gemiddeld 16 tot 24 uur per week.

Je taken zijn:
• Het toetsen van plannen van binnenkomende adviesverzoeken aan het archeologiebeleid en het verbinden van voorschriften aan omgevings- of archeologievergunningen.
• Het houden van toezicht op archeologische onderzoeken die in het kader van de vergunningverlening worden uitgevoerd.
• Het beoordelen van KNA-kritische producten in het kader van de Archeologische Monumentenzorg (PvE’s, PvA’s, bureauonderzoeken, evaluatierapporten, rapportages) en het opstellen van selectiebesluiten.
• Adviseren op het gebied van wet- en regelgeving ten aanzien van de Archeologische Monumentenzorg, met inbegrip van relevante andere wetgeving, zoals de Omgevingswet.
• Het informeren over de archeologische procedure aan interne collega’s en andere initiatiefnemers.
• Schrijven van een paragraaf archeologie voor bijvoorbeeld PvE’s en bouwenveloppen.
• Adviseren aan casemanagers VTH en Omgevingstafels.
• Het beheren van je dossiers en het innen van de leges van de archeologie- of omgevingsvergunningen.

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht
Wanneer is deze opdracht succesvol voltooid?
Bovenstaande taken volgens utrechtste regelgeving zelfstandig afhandelen binnen de gestelde termijnen.

Jij bent:
Je deelt je drijfveer voor de archeologische monumentenzorg met je collega’s en draagt dit ook graag uit. Je kunt in een turbulente omgeving hoofd- en bijzaken onderscheiden en je hoofd koel houden. Je staat stevig in je schoenen en hebt overtuigingskracht. Jij werkt resultaatgericht en nauwkeurig, houdt overzicht en hebt plezier in het halen van deadlines. Daarnaast ben je ook flexibel om in te spelen op actuele ontwikkelingen. Je geeft gedegen advies en bent in staat een goede vertaalslag te maken van de initiatieven naar de archeologische impact en benodigde stappen. Je kunt zowel goed in een team als zelfstandig werken. Je hebt goede communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk.

Daarnaast vinden wij het belangrijk om in jouw cv het volgende terug te zien:

Een afgeronde opleiding in de Noordwest-Europese archeologie op WO-niveau.
Ruime ervaring (minstens 5 jaar) met de advisering, vergunningverlening en beoordeling van KNA-kritische producten in het kader van de Archeologische Monumentenzorg (PvE’s, PvA’s, bureauonderzoeken, evaluatierapporten, rapportages), waarvan minstens 3 jaar op gemeentelijk niveau, bij voorkeur in een grote gemeente.
Ervaring met het programma RX Mission.
Ruime kennis van en ervaring met advisering op het gebied van de landelijke, provinciale en gemeentelijke wet- en regelgeving ten aanzien van de Archeologische monumentenzorg, met inbegrip van relevante andere wetgeving, zoals de Omgevingswet.
Aantoonbare algemene kennis van de archeologie.
Kennis van de ondergrond van Utrecht of vergelijkbare stedelijke omgeving is een pre.

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

Dit ben jij

  • Je beschikt over een afgeronde opleiding in de Noordwest-Europese
    archeologie op WO-niveau
  • Je hebt ervaring met het programma RX Mission
  • Je hebt minimaal 3 jaar ervaring met advisering op het gebied van de
    landelijke, provinciale en gemeentelijke wet- en regelgeving ten aanzien
    van de Archeologische monumentenzorg, met inbegrip van relevante andere
    wetgeving, zoals de Omgevingswet
  • Je hebt bij voorkeur ervaring opgedaan bij een grote gemeente
  • Beschrijf jouw kennis van en ervaring met advisering op het gebied van de
    landelijke, provinciale en gemeentelijke wet- en regelgeving ten aanzien
    van de Archeologische monumentenzorg, met inbegrip van relevante andere
    wetgeving, zoals de Omgevingswet. Wat was jouw rol/werkzaamheden?

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback