Senior procesmanager Incident- en Problemmanagement
De Nederlandsche Bank N.V. (DNB)
- Uitzenden
- 28-11-2025
Dit ga je doen
Opdrachtomschrijving: DNB is op zoek naar een stevige senior procesmanager voor het
incident- en het Problemmanagementproces. Het doel van de senior
procesmanager is het borgen en verhogen van de kwaliteit en
continuïteit van deze processen binnen onze divisie Data &
Informatietechnologie (DIT). Samen met de Service Integratie Manager
ben je verantwoordelijk dat er continue verbeteringen worden
doorgevoerd om de gebruikers zo veel mogelijk te ondersteunen in het
gebruik van het proces waardoor de impact van (major) incidenten op de
bedrijfsvoering geminimaliseerd wordt en dat de learnings
(verbeterpunten) duurzaam geïmplementeerd worden. Als sectie Service
Management streven we sterk naar het bevorderen van een lerende IT-
organisatie. Continu verbeteren is je tweede natuur.
Als senior procesmanager Incident & Problemmanagement ligt je
hoofdverantwoordelijkheid bij het borgen van de kwaliteit en werking
van het incidentmanagementproces en het creëren van een hogere
stabiliteit van IT-diensten door een effectief Problemmanagementproces.
Kennismanagement valt ook onder jouw verantwoordelijkheid. Je
coördineert, bewaakt en toetst deze 3 processen tussen DNB en (interne
en externe) leveranciers. Je draait mogelijk ook standby-diensten buiten
kantooruren. Je werkt nauw samen met de andere procesmanagers, IT-
business en externe leveranciers.
Andere collega’s in het Team Service Management zijn de Service
Delivery Managers (5), de Service Integration Managers (3) en het
ServiceNow team (10).
Functieomschrijving: • Je bent verantwoordelijk voor o.a.:
• Regie over interne en externe teams voor Incident-,Problem- en
kennismanagementproces. Dit doe je samen met de SIM’er.
• Procesbeschrijvingen opstellen, vaststellen, beheren en continu
verbeteren.
• Mogelijk wordt er verwacht dat je meedraait in de standby-dienst
coördinatie P1/P2-incidenten buiten kantoortijden.
• Implementeren van beheersmaatregelen (key controls) in het proces
• Rapporteren/presenteren trends en structurele issues in incidenten
en problemen.
• Rapporteren over key performance indicatoren en key controls
• Communiceren wijzigingen aan procedures en delen van kennis over
het proces.
• Vergroten van de procesvolwassenheid binnen DIT.
• Signaleren van knelpunten en aandragen van
verbetermogelijkheden, specifiek gericht op incident-, problem- en
kennismanagement en zorgen dat deze worden geïmplementeerd.
Verlengingsopties: 12 maanden Indien anders, noteer hier het gewenste aantal maanden.
Initiële inhuurperiode: 12 maanden
Beschikbaarheid:
Let op! Screening en onboarding
kan enige tijd in beslag nemen.
Startdatum:
Eis: zsm
KO
Aantal uren per week:
Eis: tenminste 36 uur.
KO
Subtotaal max. score beschikbaarheid:
Relevante ervaring: EISEN
• Kennis van ITIL/Service managementprocessen
• Bewezen ervaring in het aansturen van multidisciplinaire
devops-teams en coördineren van prioriteiten
• Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring met IT-
procesmanagement en -optimalisatie.
• Ervaring met crisiscommunicatie en besluitvorming onder druk
• Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met opstellen
rapportages, trendanalyses en dashboarding en deze toelichten
in de diverse MT's
• Ervaring in complex of gereguleerde omgeving
• Project- en verander managementervaring
KO
WENSEN
Minimaal 5 jaar ervaring in een financiële instelling. 5
Minimaal 5 jaar jaar aantoonbare ervaring met post-incident
reviews
5
Heeft een bewezen trackrecord op veranderingen doorvoeren op
de diverse vlakken (mens, technologie en proces)
20
Minimaal 5 jaar relevante werkervaring met Lean, Agile of DevOps 5
In het opstellen van en sturen op SLA afspraken met (interne)
leveranciers en deze bespreken in diverse MT's
5
Subtotaal: max. score ervaring 40
Relevante
kennis/opleiding:
EISEN
• Uitstekende communicatieve (schriftelijke en mondelinge)
vaardigheden in de Nederlandse en Engelse taal.
• Een goede gesprekspartner voor diverse stakeholders en in
staat om op diverse niveaus te schakelen.
• Academisch werk- en denkniveau.
• Certificering ITIL Foundation
• Certificering op het gebied van Agile, ITIL en ISM
KO
ServiceNow (Major) Incident Module 5
CSDM (Common Service Data model) 5
Azure Devops (DevOps-tool) 5
ServiceNow (ITSM-tool) 5
DevOps, Lean of Lean Six Sigma 5
AgilePM Foundation/Practitioner 5
Subtotaal: Max. score kennis/opleiding 30
Licentie speciale tooling: n.v.t KO
Eventueel wensen toevoegen
Subtotaal: Max. score Licentie speciale tooling 0
Competenties:
Deze worden in het
verificatiegesprek getoetst.
Dit ben jij
- De kandidaat is minimaal 36 uur per week beschikbaar
- De kandidaat is beschikbaar vanaf 1 december 2025 (of (indien beide
Partijen daarmee akkoord gaan) zoveel eerder als dat de screening en
administratieve handelingen afgerond zijn) tot en met 1 december 2026 - Inschrijver garandeert dat de aangeboden kandidaat beschikbaar blijft voor
eventuele verlengingen van de opdracht met maximaal 12 maanden totaal (en
zoals uitgewerkt in paragraaf 2.2 van de standaardvoorwaarden). DNB zal
opdrachtnemer uiterlijk 4 weken vóór het invullen van opties hiervan in
kennis stellen - Verloven dienen te allen tijde in overleg met DNB te zijn afgestemd en
vooraf door DNB te worden goedgekeurd - De werkzaamheden worden uitgevoerd ten kantore van DNB (tenzij de manager
bepaalt dat thuiswerken ook is toegestaan), en altijd in de virtuele
omgeving en op laptops van DNB - De kandidaat is beschikbaar voor een gesprek via Teams tussen 17 en 21
november 2025 - De kandidaat beschikt over kennis van ITIL/Service managementprocessen
- De kandidaat beschikt over bewezen ervaring in het aansturen van
multidisciplinaire devops-teams en coördineren van prioriteiten. - De kandidaat beschikt over minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring met
IT-procesmanagement en -optimalisatie. - De kandidaat beschikt over ervaring met crisiscommunicatie en
besluitvorming onder druk. - De kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met
opstellen rapportages, trendanalyses en dashboarding en deze toelichten in
de diverse MT's. - De kandidaat beschikt over ervaring in complexe of gereguleerde omgeving.
- De kandidaat beschikt over project- en verandermanagement ervaring.
- De kandidaat beschikt over academisch werk- en denkniveau
- De kandidaat beschikt over uitstekende schriftelijke en mondelinge
vaardigheden in de Nederlandse en Engelse taal - De kandidaat is een goede gesprekspartner voor diverse stakeholders en in
staat om op diverse niveaus te schakelen - De kandidaat beschikt over een ITIL Foundation certificaat. Het bezit van
het gevraagde certificaat dient duidelijk uit het ingediende CV te blijken.
DNB behoudt zich het recht voor diploma's/certificaten op te vragen - De kandidaat beschikt over certificering op het gebied van Agile, ITIL en
ISM. Het bezit van het gevraagde certificaat dient duidelijk uit het
ingediende CV te blijken. DNB behoudt zich het recht voor
diploma's/certificaten op te vragen - De kandidaat beschikt over de volgende competenties: Sterk in het
analyseren van procesdata en het signaleren van trend Organiseren en
plannen Goede gesprekspartner voor zowel technische als niet-technische
stakeholders van op alle niveaus (operationeel, tactisch en strategisch).
In staat om verbeterinitiatieven te initiëren en te begeleiden. Resultaat-
en kwaliteitsgerichtheid
- De kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring in een financiële instelling.
- De kandidaat heeft minimaal 5 jaar jaar aantoonbare ervaring met
post-incident reviews. - De kandidaat heeft een bewezen trackrecord op veranderingen doorvoeren op
de diverse vlakken (mens, technologie en proces). - De kandidaat heeft minimaal 5 jaar relevante werkervaring met Lean, Agile
of DevOps. - De kandidaat heeft ervaring in het opstellen van en sturen op SLA afspraken
met (interne) leveranciers en deze bespreken in diverse MT's. - De kandidaat beschikt over een ServiceNow (Major) Incident Module
certificaat. Het bezit van het gevraagde certificaat dient duidelijk uit
het ingediende CV te blijken. DNB behoudt zich het recht voor
diploma's/certificaten op te vragen - De kandidaat beschikt over een CSDM (Common Service Data model)
certificaat. Het bezit van het gevraagde certificaat dient duidelijk uit
het ingediende CV te blijken. DNB behoudt zich het recht voor
diploma's/certificaten op te vragen - De kandidaat beschikt over een Azure Devops (DevOps-tool) certificaat. Het
bezit van het gevraagde certificaat dient duidelijk uit het ingediende CV
te blijken. DNB behoudt zich het recht voor diploma's/certificaten op te
vragen - De kandidaat beschikt over een ServiceNow (ITSM-tool) certificaat. Het
bezit van het gevraagde certificaat dient duidelijk uit het ingediende CV
te blijken. DNB behoudt zich het recht voor diploma's/certificaten op te
vragen - De kandidaat beschikt over een DevOps, Lean of Lean Six Sigma certificaat.
Het bezit van het gevraagde certificaat dient duidelijk uit het ingediende
CV te blijken. DNB behoudt zich het recht voor diploma's/certificaten op te
vragen - De kandidaat beschikt over een AgilePM Foundation/Practitioner certificaat.
Het bezit van het gevraagde certificaat dient duidelijk uit het ingediende
CV te blijken. DNB behoudt zich het recht voor diploma's/certificaten op te
vragen
Het proces
Dit verhaal gaat over jou
Iets voor jou?
Laat het ons weten!
Reageer op deze vacature via TenMonks en Sohail neemt contact met je op om de match te verkennen.