Senior Procesregisseur #

Belastingdienst

  • Uitzenden
  • 01-07-2025
  • Utrecht
  • 32 uur
Logo van Belastingdienst
€4.689 — € 6.907 / maand
12 maanden
Nog 19 dagen

Dit ga je doen

Opdrachtomschrijving

Als procesregisseur stort jij je volledig in zowel de bestaande processen als de nieuwe
processen. Bij de bestaande processen richt jij je op het verbeteren van het proces. Hierbij heb
je veel contact met gedelegeerde proceseigenaren en collega procesregisseurs waarbij jouw
communicatieve vaardigheden, analytisch vermogen en ondernemendheid goed van pas komen.
Je denkt mee op tactisch en strategisch niveau, je weet overzicht te behouden en kan snel
verbanden leggen. Deze procesverbeteringen signaleer je vanuit analyses die je uit eigen
initiatief uitvoert maar ook vanuit de behoeften van de business. Je bent dus een aanspreekpunt
en sparringpartner.

Daarnaast ontwerp en teken je nieuwe processen die voor diverse regelingen opgezet worden.
Hierbij voer je impact-analyses uit en voer je gesprekken met de business om een proces te
ontwerpen waarmee zowel de burgers die getroffen zijn zo efficiënt en effectief mogelijk
geholpen kan worden als de medewerkers een goed werkbaar proces in handen hebben. Je
denkt hierbij verder dan enkel het te ontwerpen proces en weet goed te plannen en organiseren.
Jouw uitstekende schriftelijke vaardigheden zijn ook erg belangrijk bij het schrijven van deze
processen.

Werkzaamheden:

  • Je ontwerpt en schrijft processen;
  • Je adviseert vanuit je kennis van processen, systeemwerking en implementatie van wet- en regelgeving en maakt dit bereikbaar en toepasbaar, o.a. met behandelkaders en voorschriften;
  • Je adviseert over informatievoorziening (IV), uitvoeringstoetsen, opleidingen en brieven;
  • Je voert de regie op procesinrichting en procesoptimalisatie voor de processen waarvoor je verantwoordelijk bent door middel van coördinatie en je netwerk;
  • Je faciliteert en implementeert nieuwe processen en verbeteringen in bestaande processen;
  • Je voert kwaliteitsanalyse op procesniveau uit voor optimalisatie;
  • Je beheert de kennisbank en je bent bereikbaar als materie-deskundige voor processen waarvoor je verantwoordelijk bent.

Toeslagen heeft de opgave om jaarlijks voor meer dan vijf miljoen huishoudens meer dan zeven
miljoen toeslagen rechtmatig, tijdig en juist toe te kennen en uit te keren. De afgelopen jaren is
heel helder geworden dat er grote problemen zijn ontstaan bij de toeslagen voor de
kinderopvang. Hierdoor zijn veel ouders getroffen.

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat er sprake is van een combinatie van:

  • een harde regelgeving met een sterk ‘alles of niets’ karakter waardoor vele ouders in de problemen zijn gebracht;
  • een grote maatschappelijke en politieke druk om fraude te bestrijden;
  • het niet hanteren van de menselijke maat in de uitvoering en institutionele vooringenomenheid bij onder meer de aanpak van fraudebestrijding.

De komende periode staat in het teken van het herstellen van het geschonden vertrouwen van
de burger, het herstellen en mogelijk compenseren van burgers die getroffen zijn. Het
beoordelen, herstellen en compenseren wordt uitgevoerd door, de Uitvoeringsorganisatie Herstel
Toeslagen (UHT), die hiervoor speciaal wordt ingericht. Daarnaast zijn er drie Commissies in het
leven geroepen om de hersteloperatie succesvol te ondersteunen. De afdeling Projecten &
Processen heeft een centrale rol binnen UHT met tal van samenwerkingen.

Deze werkzaamheden voer je minimaal 2 dagen per week uit op locatie in Utrecht en Almere,
maar het kan ook voorkomen dat je op andere locaties in het land werkt.

Beschrijving / afdeling team:

Je komt te werken binnen het team procesregie. Dit is een team van ongeveer 40
procesregisseurs die verdeeld zijn over drie subteams.

Knock-out criteria:

  1. De aangeboden kandidaat beschikt over minimaal HBO werk- en denkniveau, aangetoond door een afgeronde opleiding op minimaal HBO niveau en/of minimaal 5 jaar ervaring in de rol van Procesregisseur of vergelijkbaar.
  2. Je hebt minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in een soortgelijke rol. Onder een soortgelijke rol verstaan wij een rol zoals hierboven beschreven; waarin het de hoofdtaak was om processen te ontwerpen en te schrijven. Dit is duidelijk aantoonbaar gemaakt in het CV
  3. Je hebt minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met procesmanagement, het schrijven van processen en het voeren van regie op de totstandkoming van processen. Dit is duidelijk aantoonbaar gemaakt in het CV
  4. Je hebt aantoonbare werkervaring met MS Office en BPMN. Dit blijkt uit beschrijving in CV, motivatiebrief en tijdens het gesprek. Dit is duidelijk aantoonbaar gemaakt in het CV
  5. De aangeboden kandidaat scoort minimaal 50 punten van het totaal aantal te behalen punten op kwaliteitswensen en competenties (=80 punten).

Kwaliteitswensen op basis van mate van belangrijkheid:

  1. De mate waarin kandidaat ervaring heeft met werken in een crisis- of projectorganisatie (20 pt);
  2. De mate waarin kandidaat ervaring heeft met implementatie van wet- en regelgeving (20 pt);
  3. De mate waarin kandidaat ervaring heeft met het uitvoeren van kwaliteitsanalyse op procesniveau uit voor optimalisatie (10 pt);

  4. De mate waarin kandidaat ervaring heeft met advisering over de tot standkoming van processen (5 pt);
  5. De mate waarin kandidaat ervaring heeft met werken in ketenprocessen (5 pt).

Competenties:

  1. Analyseren (4 pt);
  2. Plannen en organiseren (4 pt);
  3. Initiatief (4 pt);
  4. Samenwerken (4 pt);
  5. Organisatiesensitiviteit (4 pt).

Procedure:

LET OP: Enkel cv's die via het systeem ESD worden aangeboden worden in behandeling genomen, cv's die per e-mail of andere communicatiekanalen verzonden, worden niet in behandeling genomen.

Als de kandidaat verder gaat in de procedure wordt gevraagd minimaal twee referenties op te geven, waarbij vergelijkbare opdrachten zijn uitgevoerd. De referentiechecks zijn een noodzakelijk onderdeel van dit selectieproces.

De gesprekken vinden plaats op donderdag 22 mei 2025. Op locatie: Graadt van Roggenweg 500 Utrecht of W. Dreesweg 24 Almere. Bereid de kandidaten hierop voor.

Per leverancier mogen er max. 2 kandidaten worden aangeboden.

CV's (WORD) dienen voorzien te zijn van:

  • Motivatie
  • Verwijzing en uitwerking van de selectiecriteria (eisen, wensen & competenties)
  • de Nederlandse taal

De Belastingdienst wenst inhuuropdrachten te sluiten met een zo kort mogelijke keten, de nadrukkelijke voorkeur gaat uit naar een medewerker in loondienst. Het is niet toegestaan om medewerkers in loondienst bij een ander bureau voor te stellen.

DE BELASTINGDIENST HEEFT BESLOTEN DAT OP DEZE AANVRAAG ZZP OF DGA INHUUR NIET MOGELIJK IS.

AUB GEEN ZZP-ERS EN DGA-ERS AANBIEDEN.

Aanvullende informatie:

  • Elke leverancier dient
    een G-rekening te hebben.
  • Voor het uitlenen van
    arbeidskrachten volgens de Waadi, dient elke leverancier te voldoen aan de
    juiste SBI-codes.

Merlijn de Groot

Recruitment Consultant

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke upd

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!