Senior Projectmanager Businessimplementatie
Provincie Zuid-Holland
- Uitzenden
- 01-02-2026
- 32 uur
Dit ga je doen
De rol van senior projectmanager businessimplementatie is een belangrijke rol binnen
het kernteam van de Informatietransitie. Dit team bevat – naast de programmamanager
en de -secretaris – de verschillende rollen die inhoudelijk de Informatietransitie vorm en
inhoud geven op de verschillende aandachtsgebieden. Het Kernteam bestaat uit 8 senior
managers, allen ‘meewerkend voorman/vrouw’ op hun deel binnen het programma.
De senior projectmanager businessimplementatie is verantwoordelijk voor het
ontwikkelen van een generieke aanpak en proces voor de businessimplementatie. Het
implementatieproces is in de basis voor alle implementatietrajecten gelijk. Met de
specifieke invulling van de veranderinstrumenten in deze aanpak wordt de betreffende
opgave of businessdomein zo veel mogelijk gefaciliteerd in het doormaken van de
Informatietransitie. In het aspect Businessimplementatie komen alle aspecten rond een
aandachtsgebied in onderlinge samenhang samen. Daarmee is de senior projectmanager
een spin in het web van de Informatietransitie, die stuurt, afstemt, plant en beoordeelt.
Taakelementen
De rol van senior projectmanager businessimplementatie en verandermanagement kent
de volgende taakelementen:
• Het ontwikkelen van de aanpak van de businessimplementatie. In dit aspect komen
alle andere (eerder ontwikkelde aspecten) van de Informatietransitie samen (kaders
en richtlijnen, moderniseren en saneren, processen en organisatie,
verandermanagement)
• Het managen van de businessimplementatie in de opgaven en organisatieonderdelen
van PZH. In 3 jaar tijd moet de volledige implementatie binnen PZH gereed zijn, in
nauwe samenspraak met de verantwoordelijke directeuren en in afstemming met de
andere veranderingen die binnen PZH aan de orde zijn.
• Het ontwikkelen en afstemmen van de project- en jaarplannen van de
businessimplementatie en verandermanagement (met onder andere het onderwerp
digitale geletterdheid) zowel binnen de Informatietransitie als daarbuiten.
• Gezamenlijk met de andere rollen in het kernteam bewaken van het
programmaportfolio van samenhangende projecten die gebruik maken van dezelfde
resources.
• Het verwerven (inkopen, aanbesteden, DAS-uitvragen, etc.) van mensen en middelen
binnen de portefeuille businessimplementatie en verandermanagement (denk onder
andere aan training, e-learnings, implementatieteam)
• Management van de Informatietransitie als geheel, als lid van het kernteam. Het
bijdragen aan de ontwikkeling van de overige aspecten binnen het programma.
• Het onderhouden van contacten (afstemmen en sturen) op directieniveau (zowel DT,
als domeindirecteuren) inzake de businessimplementatie.
• Het afstemmen en coördineren van de veranderbewegingen binnen
Informatietransitie met andere veranderbewegingen binnen de PZH-organisatie,
waardoor alle veranderingen beter in balans zijn en de draaglast ervan beter is
afgestemd op de draagkracht van organisatie en medewerkers. Andere
5/14
DOS-2025-0005853 – Informatietransitie – Senior projectmanager Businessimplementatie
veranderingen binnen de PZH-organisatie zijn (onder meer): organisatieontwikkeling,
digitale transitie, Strategische Personeelsplanning (SPP), financiële processen en –
systemen.
• Het afstemmen met de campagneleider van de “Zo doen we dat!”
communicatiecampagne, op welke manier de communicatie wordt aangesloten ter
aankondiging en ondersteuning van de implementatie.
• Het (mede) qua opzet en inhoud ontwikkelen van het aspect verandermanagement,
met name op het gebied van:
• Houding en gedrag van medewerkers en management
• Digitale geletterdheid (digitaal rijbewijs), zowel het curriculum als de ontwikkeling of
inkoop van leermiddelen
• Het – in afstemming met de ‘vaste’ PZH-vertegenwoordigers (in IPO-verband en
andere samenwerkingsgremia en -organisaties) – uitdragen en afstemmen van de
Informatietransitie in het algemeen en van businessimplementatie en
verandermanagement in het bijzonder.
Dit ben jij
- Minimaal een aantoonbaar behaald HBO diploma
- Minimaal acht (8) jaar aantoonbare werkervaring in het opzetten en
uitvoeren van projecten in een overheidsorganisatie (of daaraan
gerelateerd) - Minimaal acht (8) jaar aantoonbare werkervaring als consultant of
manager in een qua omvang en complexiteit met PZH vergelijkbare politiek
gestuurde omgeving - Minimaal tien jaar aantoonbare werkervaring in het opzetten,
organiseren en leiden van projecten met een sterke IT-component, waarin bij
voorkeur businessimplementatie een belangrijk aspect vormde - Minimaal zes (6) jaar aantoonbare werkervaring met verander- en
transitiemanagement - Selecteer bij uw aanvraag het algemeen screeningsprofiel (2.4.b)
- Standaard algemeen screeningsprofiel bij provincie Zuid-Holland de nummers
11 en 12 - Aanvullend vinkt u, op basis van de aard van de toekomstige werkzaamheden,
de overige relevante risicogebieden aan - Overige risicogebieden bij provincie Zuid-Holland zijn in de meeste
gevallen: geld (21 + 22), diensten (41 +43), zakelijke transacties
en/of aansturen organisatie
- Minimaal een aantoonbaar behaald HBO diploma 100% Ja, een afgeronde
HBO/universitaire opleiding in Organisatiekunde, Bedrijfskunde, dan wel
Informatiekunde 0% Ja, een afgeronde HBO/universitaire opleiding niet
zijnde Organisatiekunde, Bedrijfskunde, dan wel Informatiekunde Formule:
toegekende score - Mate van aantoonbare ervaring in het opzetten en uitvoeren van projecten
in een overheidsorganisatie (of daaraan gerelateerd) - Mate van aantoonbare werkervaring in een qua omvang en complexiteit met
PZH vergelijkbare politiek gestuurde omgeving - Mate van aantoonbare ervaring in het opzetten, organiseren en leiden van
projecten met een sterke IT- component, bij voorkeur met elementen van
ketenintegratie en/of businessimplementatie - Aantoonbare werkervari ng met verander- en transitiemanagement
- Visie op de opdracht en geschiktheid
Het proces
Dit verhaal gaat over jou
Iets voor jou?
Laat het ons weten!
Reageer op deze vacature via TenMonks en Amy neemt contact met je op om de match te verkennen.