Senior strategisch communicatieadviseur

Meerinzicht

  • Uitzenden
  • Flevoland
  • 24 uur
Logo van Meerinzicht
HBO
Nog 9 dagen

Dit ga je doen

Aanleiding
Meerinzicht en de gemeente Zeewolde kiezen ervoor om de vacature die is ontstaan na vertrek van de zittende senior bestuurs-communicatieadviseur  van de gemeente Zeewolde niet meteen structureel in te vullen. We willen de positie, in de resterende collegeperiode (tot de vorming van een nieuw college na de gemeenteraadsverkiezingen in 2026), met een interim senior strategisch communicatieadviseur invullen. De hiermee beoogde doelen worden hieronder verduidelijkt.     

Het is de bedoeling dat de interim senior strategisch communicatieadviseur (hierna te noemen ‘de adviseur’) en de t.z.t. te werven (en in dienst te nemen) senior bestuurscommunicatie-adviseur elkaar een periode overlappen voor overdracht van taken en verantwoordelijkheden.   

Organisatie
De adviseur werkt voor Meerinzicht (MiZ): het samenwerkingsverband van de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde gericht op gezamenlijke bedrijfsvoering en uitvoering van gemeentelijke taken binnen het sociaal domein.

De adviseur is lid van team Communicatie MiZ, maar werkt in de praktijk exclusief voor de gemeente Zeewolde.

De adviseur is verantwoordelijk voor de functionele aansturing van het (sub) team Communicatie van de gemeente Zeewolde. De hiërarchisch leidinggevende (de manager HRM & Communicatie) is betrokken, is verantwoordelijk voor alle P-taken, maar staat op afstand van de dagelijkse operatie. 

Gemeente Zeewolde
De gemeente Zeewolde bestaat 40 jaar, een jonge gemeente dus. Inwoners, gemeenteraad en bestuurders proberen het landelijke en dorpse karakter van Zeewolde te behouden. Dit terwijl de landelijke overheid Zeewolde -vanwege de ruimte die er is-  ziet als een groeilocatie voor bijvoorbeeld woningbouw, opvang van asielzoekers en versteviging van defensietaken.  

De ambtelijke en de bestuurlijke organisatie is gedreven, collegiaal en betrokken en neigt naar een ad-hoc manier van werken. Er heerst een familiecultuur. Er is veel oog voor ‘de mens achter de medewerker’. De keerzijde van deze cultuur is dat ambtenaren en bestuurders elkaar moeilijk aanspreken op gedrag en op het nakomen van gemaakte afspraken. De organisatie herkent dit en werkt aan verandering. 

Team Communicatie Zeewolde (als sub-team van het MiZ team Communicatie) bestaat uit een senior bestuurscommunicatieadviseur (0,9 fte), een bestuurscommunicatieadviseur (0,9 fte) en 3 project communicatieadviseurs (±2 fte). Ondersteuning bij het ontwikkelen van content en inzet van online- en social media wordt geboden vanuit het (als centraal backoffice werkende) team Content & Creatie van MiZ.

Taakstelling

  • Dagelijkse aansturing (functioneel, niet hiërarchisch) van het (sub) team Communicatie van de gemeente Zeewolde. Inclusief vakinhoudelijke coaching. 

 

  • Het vertalen van de bestaande MiZ brede visie op het vak Communicatie naar een strategisch / tactisch beleidsplan (inclusief vertaling naar operationele afspraken) voor de gemeente Zeewolde. Uitgangspunt hierbij is het gedachtegoed van ‘Communiceren met Focus’ (Verbaan & Paardekooper).  

    In dit plan moet o.a. duidelijk worden wat de taakstelling van team Communicatie Zeewolde (ambtelijk en bestuurlijk) wel en niet is. Het plan moet een stevig fundament leggen m.b.t. de meerwaarde van communicatie als vak in relatie tot de positionering van gemeente en bestuur in relatie tot collegedoelen. Het plan moet team Communicatie Zeewolde in positie brengen.
    Dit inclusief:

    • Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van betrokken communicatieadviseurs, bestuurders, (beleids)adviseurs, projectleiders en leidinggevenden.   
    • Afspraken over hoe het communicatiejaarplan tot stand komt en wordt geëvalueerd. 
    • Afspraken over ‘bewaking’ van de vastgelegde afspraken inclusief escalatiepaden. 
    • Beleid m.b.t. de inzet van (social) media kanalen (inclusief mandaten, taken en verantwoordelijkheden. Dit in samenwerking met de senior van het MiZ team Content en Creatie. 
    • Persbeleid.
    • Een analyse van de communicatiebehoefte van de inwoners van de gemeente Zeewolde. Aan welke informatie heeft men behoefte en welke kanalen passen daarbij? Bijkomend doel: het doorbreken van de bestaande gerichtheid op een kleine groep kritische inwoners. 

De adviseur begeleidt, samen met manager HR & Communicatie, de besluitvorming (inclusief het verkrijgen van ambtelijk en bestuurlijk draagvlak) rond het communicatiebeleidsplan van de gemeente Zeewolde.    
 

  • Het (verder) opstellen en concretiseren van het communicatiejaarplan op basis van de vastgestelde gemeentelijke speerpunten en het coalitieakkoord (model Communiceren met Focus). In dit plan wordt vastgelegd: 
    • De planning en prioritering van projecten en andere gemeentelijke activiteiten die inzet van team Communicatie vragen inclusief bijbehorende personele capaciteit.
    • Afspraken over aanpassing en evaluatie van het plan. 
    • Financiering van de in te zetten communicatiemiddelen. 

De adviseur begeleidt, samen met manager HRM & Communicatie, de besluitvorming (inclusief het verkrijgen van ambtelijk en bestuurlijk draagvlak) rond het communicatiejaarplan en bewaakt de gemaakte afspraken.    

Profiel

  • Een strategisch communicatieadviseur met (functioneel) leidinggevende ervaring / kwaliteiten.
  • Een strategisch communicatieadviseur die met succes binnen een ambtelijke organisatie strategisch, tactisch en operationeel communicatiebeleid heeft ontwikkeld en heeft geïmplementeerd.
  • Een strategisch communicatieadviseur die met succes binnen een ambtelijke organisatie een communicatiejaarplan heeft ontwikkeld en heeft geïmplementeerd. 
  • Een strategisch communicatieadviseur die eerder met succes heeft bijgedragen aan organisatieontwikkeling (van ad-hoc naar planmatig en van relatiegericht naar (ook) resultaatgericht).    
  • Een stevige verbindende persoonlijkheid met oog voor samenwerking en focus op resultaat. De strategisch communicatieadviseur schroomt niet om bestuurders en ambtenaren aan te spreken op gedrag en op het (niet) nakomen van afspraken. 

Procedure
De procedure bestaat uit drie ronden:

  • Selectie op basis van eisen, wensen en prijs (op basis van het CV)
  • Match gesprekken 
  • Pitch gesprekken.

Selectie
Kandidaten moeten, bij de selectie op basis van CV, op alle geformuleerde eisen en competenties minimaal ‘voldoet deels’ scoren. Kandidaten moeten op minimaal twee van de geformuleerde wensen minimaal ‘voldoet deels’ scoren. Zo niet, dan houdt de aanbestedende afdeling (Communicatie) zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen wegens ‘geen geschikte kandidaten’. 

Match gesprekken
Geschikte kandidaten (maximaal 5 op basis van het CV geselecteerd) hebben een match gesprek met: de manager HRM en Communicatie, de zittende bestuurscommunicatieadviseur van de gemeente Zeewolde, een senior bestuurscommunicatieadviseur van de gemeente Harderwijk of de gemeente Ermelo en een MT lid van de gemeente Zeewolde. De beoordeling gebeurt aan de hand van de eisen, wensen en competenties. De drie (maximaal) beste kandidaten uit deze gesprekken gaan door naar de pitch gesprekken. 

Pitch gesprekken
De (maximaal 3) geselecteerde kandidaten worden gevraagd hun plan van aanpak m.b.t. een opdracht (opgenomen in de bijlagen) te pitchen aan: de manager HRM en Communicatie, de zittende bestuurscommunicatieadviseur van de gemeente Zeewolde, een senior bestuurs-communicatieadviseur van de gemeente Harderwijk of de gemeente Ermelo, een MT lid en een bestuurder van de gemeente Zeewolde.

De beoordeling gebeurt aan de hand van het beoordelingsformulier zoals opgenomen in de bijlagen. Kandidaten kunnen maximaal 40 punten krijgen op 8 verschillende beoordelingsonderdelen. De kandidaat met het meeste aantal punten op het pitchgesprek, krijgt de opdracht gegund. 
 

Dit ben jij

  • Een afgeronde relevante opleiding binnen het vakgebied Communicatie op
    minimaal HBO niveau. De opleiding mag niet alleen of vooral gericht zijn op
    de creatieve kant van het vak of alleen of vooral gericht zijn op de inzet
    en / of ontwikkeling van content en / of (social media) kanalen
  • Aantoonbare ervaring (minimaal 3 jaar) als (functioneel) leidinggevende van
    een communicatieteam. De ervaring dient recent (niet ouder dan 2 jaar) te
    zijn
  • Aantoonbare ervaring (minimaal 2 voorbeelden in het CV) met (het veranderen
    van) de positionering van het vakgebied Communicatie binnen een organisatie
    waar de werkcultuur moet veranderen van ad-hoc en actiegericht naar
    planmatig en professioneel en van ‘gericht op de relatie’ naar elkaar
    professioneel aanspreken op gedrag en op het nakomen van gemaakte
    afspraken
  • Aantoonbare ervaring (minimaal 2 voorbeelden in het CV) met het schrijven
    en implementeren van een communicatiebeleidsplan en een
    communicatiejaarplan
  • Bereidheid om ten minste 2 dagen per week op locatie (gemeentehuis
    Zeewolde) te werken
  • Aantoonbare bekendheid met het gedachtegoed van
    ‘communiceren met focus’ (Verloop & Paardekoper) voldoet volledig – in de
    praktijk gewerkt met ‘communiceren met focus’ voldoet deels – theoretisch
    bekend met ‘communiceren met focus’ voldoet niet – niet bekent met
    ‘communiceren met focus’
  • Ervaring met het werken binnen een gemeentelijke
    en/of gezamenlijke gemeentelijke uitvoeringsorganisatie Voldoet volledig
    – >2 jaar ervaring Voldoet deels – >1 jaar ervaring Voldoet niet –
  • Kennis van (bestuurlijke) ontwikkelingen binnen
    de regio zuid Flevoland / west Veluwe. Voldoet volledig – gewerkt voor een
    (bestuurlijke) organisatie binnen de regio zuid Flevoland / west Veluwe
    Voldoet deels – samengewerkt met (bestuurlijke) organisatie binnen de regio
    zuid Flevoland / west Veluwe Voldoet niet – niet (samen)gewerkt met een
    (bestuurlijke) organisatie binnen de regio zuid Flevoland / west Veluwe

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke upd

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!