Strategisch adviseur Stadsregie

Gemeente Amsterdam

Gemeente Amsterdam
€7.414 — €8.473 / maand €115 / uur
5 maanden
HBO - WO
Laatste dag

Dit ga je doen

Opdrachtomschrijving:
In het kader van het toekomstgericht en proactief kunnen begroten en sturen, is de afdeling Stadsregie binnen de directie Verkeer en Openbare Ruimte op zoek naar een senior strategisch analist en adviseur.
De opdrachtnemer zal, op basis van interviews en onafhankelijke data-analyse, een nieuwe afdelingsbegroting (nul begroting) ontwikkelen voor de afdeling Stadsregie van de gemeente Amsterdam.

De opdracht richt zich op het ontwikkelen van een strategisch integraal beeld voor de nul begroting van de afdeling, waarin inhoudelijke opgaven, organisatiekeuzes en benodigde inzet van capaciteiten inzichtelijk worden gemaakt. De opdracht moet duidelijk maken welke activiteiten essentieel zijn voor het realiseren van de strategische doelen, welke investeringen in kennis en capaciteit noodzakelijk zijn en hoe keuzes logisch onderbouwd kunnen worden.

Voor deze opdracht is expertise vereist op het gebied van strategische organisatieontwikkeling, bedrijfseconomische besturing en bedrijfsvoering binnen een lijnorganisatie. Deze kennis is op dit moment niet intern beschikbaar, waardoor tijdelijke externe inhuur noodzakelijk is. De opdracht start op 12 januari 2026 en kent een inzet van 16 tot 24 uur per week. 

Werkzaamheden
Als senior strategisch analist en adviseur werk je aan de ontwikkeling van een strategisch integraal beeld van de nieuwe afdelingsbegroting (nul begroting). Je richt je op het onafhankelijk doorgronden van de afdeling door:

  • Interviews & analyse: uitvoeren van verdiepende interviews met, afdelingshoofden, teamleiders en budgethouders. Verzamelen en analyseren van data, werkprocessen en werkpakketten.
  •  Vertalen naar strategisch beeld: identificeren van kerntaken, strategische prioriteiten en benodigde expertise. In kaart brengen van activiteiten die essentieel zijn voor het realiseren van de strategische doelen.
  •  Opstellen van het activiteiten- en capaciteitenprofiel: beschrijven van kernactiviteiten, toegevoegde waarde, en capaciteit. Duiden van strategische keuzes en de gevolgen daarvan voor organisatie en processen.
  •  Ontwikkelen van het nul begrotingsraamwerk: uitwerken van een inhoudelijk model waarin per kernactiviteit de inzet, afhankelijkheden en randvoorwaarden helder, uitlegbaar en toepasbaar worden gemaakt voor de lijnorganisatie.
  •  Adviseren & kennisoverdracht: toelichten waarom keuzes gemaakt worden, welke activiteiten cruciaal zijn en hoe de afdeling toekomstbestendig kan sturen. Borgen van strategische en bedrijfseconomische inzichten bij de afdeling Stadsregie.
  •  Stakeholdermanagement & afstemming: afstemmen met en betrokken stakeholders. Wekelijks de voortgang bespreken met het (waarnemend) afdelingshoofd, gericht op resultaattoetsing en inhoudelijke kwaliteit.

Verantwoordelijk voor de volgende resultaten

  • Strategisch activiteiten- en capaciteitenprofiel (basis nul begroting)
  • Een helder overzicht van alle kernactiviteiten, de daaruit voortkomende resultaten, en de expertise en capaciteit die daarvoor daadwerkelijk nodig zijn.Concept nul begrotingsraamwerk Een inhoudelijk model waarin per kernactiviteit de benodigde capaciteit, onderlinge afhankelijkheden en organisatorische randvoorwaarden zijn uitgewerkt en inzichtelijk zijn gemaakt.

Planning

  • 1 maart 2026 Strategisch activiteiten- en capaciteitenprofiel (basis nul begroting) gereed;
  • 1 juni 2026 Een helder overzicht van alle kernactiviteiten, de daaruit voortkomende resultaten, en de expertise en capaciteit die daarvoor daadwerkelijk nodig zijn. Concept nul begrotingsraamwerk gereed;
  • Overdracht en borging; 30 juni 2026, of zoveel eerder als mogelijk, einde opdracht.

De opdrachtnemer draagt de volledige verantwoordelijkheid voor het behalen van de afgesproken resultaten. 

Afstemming tijdens de opdracht – plan van aanpak en periodiek
Wekelijks vindt een inhoudelijke voortgangstoetsing plaats met het (waarnemend) afdelingshoofd Stadsregie, waarbij uitsluitend resultaten en keuzes worden besproken. De opdrachtnemer blijft daarbij zelfstandig verantwoordelijk voor de uitvoering van het werk.

Stakeholders
De opdrachtnemer heeft contact met diverse stakeholders, waaronder de Directie Verkeer & Openbare Ruimte, het afdelingshoofd Stadsregie, teamleiders en budgethouders, en waar nodig kennisinstellingen.

Dit ben jij

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 6 jaar ervaring
    met strategisch adviseren binnen het domein Mobiliteit en/of Openbare
    Ruimte.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 8 jaar ervaring
    in strategisch advies binnen een G4-gemeente.
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over
    een wo werk- en denkniveau.
  • De aangeboden kandidaat is minimaal in het bezit van een
    erkende hbo diploma.. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview
    zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document
    niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte
    ter zijde gelegd
  • De aangeboden kandidaat heeft ruime ervaring met
    gemeente bestuurlijke context.
  • De aangeboden kandidaat heeft affiniteit en ervaring
    met stedelijke opgaven (zoals thema’s rondom leefbaarheid, mobiliteit of
    openbare ruimte) en het werken binnen een grootstedelijke of bestuurlijke
    context.
  • Sterk analytisch denkvermogen; kan snel schakelen
    tussen strategie en uitvoering en vertaalt dit naar een praktische
    uitvoerbare en werkbare aanpak.

Sebastiaan Melief

Recruitment Consultant

Sebastiaan Melief

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en Sebastiaan neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback