Teamleider Business Control BSN

Gemeente Utrecht

  • Uitzenden
  • 01-09-2025
  • 36 uur
€5.965 — €8.123 / maand
12 maanden
WO
Nog 4 dagen

Dit ga je doen

Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig!
Voor het Bedrijfsvoering- en Strategienetwerk (BSN) zoeken we op interim basis een teamleider Business Control. Deze nieuwe collega heeft leidinggevende, verbindende en ontwikkelkwaliteiten. Daarnaast verwachten wij een inhoudelijk meewerkende opstelling.

Opdrachtomschrijving (de taken)
Als teamleider Business Control werk je binnen het domein Bedrijfsvoering en het domein Strategie, Bestuur en Kennis. Deze domeinen bestaan in totaal uit 9 organisatieonderdelen. Het team Business Control BSN (Bedrijfsvoering en Strategienetwerk) voert voor deze organisatieonderdelen onder meer de volgende taken uit: beoordeling van en advisering over voorstellen aan management, concerndirectie, college en raad, doen van verbetervoorstellen aan het management van de interne beheersing binnen het eigen organisatieonderdeel, verzorgen van de P&C-cyclus en de managementcyclus, uitvoeren van risicomanagement en het uitvoeren van rechtmatigheidscontrole.
Daarnaast voert het team gemeentebrede werkzaamheden uit, zoals de werking van het overheadvierkant Bedrijfsvoering en de monitoring van de voortgang van de bezuinigingsmaatregelen.
In het team werken 15 collega’s, te weten 2 senior business controllers (voor de organisatieonderdelen Informatie- & Procesmanagement en Financiën & Inkoop), 8 adviseurs business control/financial controllers en twee financiële ondersteuners. Het is een informeel en toegankelijk team. Er vindt regelmatig overleg plaats waardoor er veel mogelijkheden zijn om met elkaar te sparren. Het team heeft de afgelopen twee jaar een ontwikkeling gemaakt, waardoor veel processen goed lopen. Omdat het team zich wil blijven ontwikkelen, heb jij een belangrijke taak in deze ontwikkeling.

De taken van de teamleider Business Control bestaan uit de volgende 3 hoofdonderdelen:
1. Dagelijkse hiërarchisch leiding aan het team Business Control BSN inclusief actieve inbreng in uitwerking hervormingsmaatregel centralisatie Business Control;
2. Optreden als senior business controller voor het organisatieonderdeel Mens & Organisatie;
3. Organisatieonderdeel overstijgende werkzaamheden (zoals deelname aan Directie Overleg Bedrijfsvoering, advisering aan Concerndirecteur, werkzaamheden overdrachtsdossier t.b.v. nieuwe college), hoofdzakelijk in nauwe samenwerking met de andere 2 senior business controllers.

Resultaat van de opdracht
De diensten die het team heeft geleverd in de afgelopen jaren in gecontinueerd en verbeterd/doorontwikkeld. Je hebt daarnaast de werkdruk in het team onder controle gekregen waarbij je goede afwegingen hebt gemaakt tussen enerzijds prioriteiten vanuit het bestuur en directie en anderzijds vanuit de beschikbare capaciteit en werkdruk van het team. Tenslotte geef je een eindadvies af aan de directeur concern control over de werking van het team, de belasting die daarbij hoort en de verschillende rollen en verantwoordelijkheden.

Jij hebt/bent
– Je hebt minimaal een afgeronde WO opleiding in de richting van bedrijfseconomie, bedrijfskunde, accountancy of financieel bestuurskunde.
– Je beschikt over een opleiding tot een Certified Public Controller of Register Controller. Daarnaast heb je ruime werkervaring op WO-niveau.
– Je hebt minimaal 3 jaar ervaring met management op strategisch niveau in een overheidsorganisatie en in een politiek-bestuurlijke omgeving.
– Je brengt kennis en ervaring op de verschillende vakgebieden (financiën, bedrijfsvoering en overheidsorganisaties).
– Je beschikt over veranderkundige ervaring met ontwikkelopgaven binnen complexe organisaties. En hebt affiniteit met transities.
– Je bent in staat verschillende rollen aan te nemen passend bij de opgave, omgeving en context: sparringpartner, (inhoudelijk) adviseur en leidinggevende.
– Je kan relativeren, bent stressbestendig en ‘past’ bij de informele, ‘vrolijke’ én professionele sfeer van Gemeente Utrecht.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

Dit ben jij

  • Je hebt minimaal een afgeronde WO opleiding in de richting van
    bedrijfseconomie, bedrijfskunde, accountancy of financieel bestuurskunde
  • Je beschikt over een opleiding tot een Certified Public Controller of
    Register Controller. Daarnaast heb je ruime werkervaring op WO-niveau
  • Je hebt minimaal 3 jaar ervaring met management op strategisch niveau in
    een overheidsorganisatie en in een politiek-bestuurlijke omgeving
  • Je brengt kennis en ervaring op de verschillende vakgebieden (financiën,
    bedrijfsvoering en overheidsorganisaties)
  • Je beschikt over veranderkundige ervaring met ontwikkelopgaven binnen
    complexe organisaties. En hebt affiniteit met transities
  • Je bent in staat verschillende rollen aan te nemen passend bij de opgave,
    omgeving en context: sparringpartner, (inhoudelijk) adviseur en
    leidinggevende
  • Je kan relativeren, bent stressbestendig en ‘past’ bij de informele,
    ‘vrolijke’ én professionele sfeer van Gemeente Utrecht
  • Je beschikt over een opleiding tot een Certified Public Controller of
    Register Controller
  • Je hebt minimaal 3 jaar ervaring met management op strategisch niveau in
    een overheidsorganisatie en in een politiek-bestuurlijke omgeving
  • Je brengt kennis en ervaring op de verschillende vakgebieden (financiën,
    bedrijfsvoering en overheidsorganisaties)
  • Beschrijf je meest relevante ervaring met veranderkundige en
    ontwikkelopgaven binnen een complexe organisatie (max 250 woorden)

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en Joey neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback