Teamleider Sociaal Domein

Gemeente Nijmegen

Gemeente Nijmegen
€5.070 — €6.862 / maand
6 maanden
HBO
Nog 19 dagen

Dit ga je doen

Opdracht

De mens staat centraal. Voor de afdeling Inkomen, Zorg en Leerrecht (IZ&L) betekent dit dat de vragen en behoeften van Nijmegenaren altijd ons vertrekpunt zijn. Het perspectief van de inwoner stuurt ons werk. Samen zoeken we naar de best mogelijke, duurzame oplossingen. Niet alleen met de inwoner zelf, maar ook met de directe omgeving en onze partners in de stad. Zo helpen we inwoners om zelfstandig mee te doen in de maatschappij. 

IZ&L bestaat uit vier bureaus met in totaal 14 teams. Binnen één van deze bureaus zoeken we een teamleider voor het subteam Financieel Expert in de Wijk voor minimaal anderhalf jaar. Daarnaast zoeken we een teamleider voor het subteam Vorderingen voor de periode van 6-12 maanden. We willen deze twee opdrachten combineren:

De Financieel Expert in de Wijk (FEW) is een gezamenlijke toegang van Bindkracht10 en Team Geldzorgen  in de wijk, van waaruit klanten zo snel mogelijk de meest geschikte (financiële) ondersteuning krijgen. Dit doet de FEW met een proactieve, laagdrempelige en effectieve aanpak bij (dreigende) financiële problemen: vroeger, sneller en beter. Dit alles met het doel om te voorkomen dat (problematische) schulden ontstaan en/of dat schulden onnodig hoger worden door het bieden van preventieve ondersteuning, vroegsignalering en nazorg.  

Binnen het team Vorderingen worden diverse (administratieve) taken binnen de Participatiewet uitgevoerd. Het team zorgt voor een tijdige en accurate verwerking van financiële mutaties. Op deze manier verstrekken en beëindigen we rechtmatig de uitkering. Het team zorgt ervoor dat de klant een heldere financiële uitleg ontvangt over een wijziging of beëindiging. De teamleden vallen onder het team Zelfstandigen en Vordering. 

Verantwoordelijkheden

Als teamleider binnen IZ&L geef jij leiding aan betrokken en deskundige teams en maak je deel uit van het afdelings MT. Je bent verantwoordelijk voor inhoud, bedrijfsvoering, HR en financiën van een team (integraal management). Daarnaast lever je een waardevolle bijdrage aan het beleid en zorg je voor een goede afstemming tussen strategie en operatie. Jouw focus ligt daarbij altijd op een sterke en zorgvuldige uitvoering. Je zorgt samen met de manager van het bureau en jouw collega-teamleiders voor een effectieve en efficiënte inrichting van het bureau, waarin verantwoordelijkheden laag zijn belegd en er goede verbinding is met andere bureaus en de collega’s van beleid.

Teamleider Financieel Expert in de Wijk (0,75fte)
Binnen het subteam Financieel Experts in de Wijk is recentelijk een intensief teamtraject gestart om de cultuur om te buigen naar een gezonde, duurzame werkomgeving. Parallel hieraan loopt een onderzoek naar de definitieve positionering van dit cluster. Omdat een scenario mogelijk is waarin dit subteam buiten de gemeentelijke organisatie wordt gepositioneerd, ontstaat er merkbare onrust bij medewerkers. Deze situatie zorgt ervoor dat reguliere werkzaamheden onder druk staan en dat medewerkers niet de begeleiding en aandacht krijgen die nodig is. Vertrouwen, transparantie en coachend leiderschap op inhoud zijn cruciale termen voor dit team. Er is behoefte aan verbinding met elkaar en een gezamenlijke stip aan de horizon. De nieuwe teamleider krijgt naast reguliere taken, drie specifieke opdrachten mee:

  1. Waarborgt rust, structuur, continuïteit en aandacht voor medewerkers in een onzeker en veranderlijk proces, waarbij de primaire opdracht van FEW (de inwoner ondersteunen) niet uit het oog verloren raakt;
  2. Zorgt voor professionele begeleiding in het traject richting definitieve positionering (transitie van oude situatie naar nieuwe situatie);
  3. Borgt de resultaten uit het teamtraject en stuurt op gemaakte afspraken.

Teamleider subteam Vorderingen (0,25 fte)                                                                                                                              Het subteam Vorderingen bestaat uit 6 medewerkers en valt onder team Zelfstandigen en Vorderingen. Het team kent meerdere subteams die elk hun eigen inhoudelijke vraagstukken en doorontwikkeling vragen. Door de veelheid aan onderwerpen kunnen de vraagstukken in de verschillende subteams momenteel onvoldoende worden aangestuurd. Om te voorkomen dat de kwaliteit verlaagt en benodigde ontwikkeling stagneert, zetten we (tijdelijk) een teamleider op dit subteam. De nieuwe teamleider krijgt naast reguliere taken, twee (of drie) specifieke opdrachten mee:

  1. Zorgt voor de benodigde kwalitatieve doorontwikkeling van de werkzaamheden bij het subteam vorderingen;
  2. Maakt een analyse van de huidige span of attention en brengt een advies uit over de haalbaarheid. Inclusief een voorgestelde en onderbouwde oplossingsrichting;
  3. Organiseert eventueel de (voorbereiding) van de implementatie van de voorstelde wijziging van de inrichting.

 

Dit ben jij

  • Aantoonbaar door werkervaring en/of opleiding acterend op hbo- niveau
  • Aantoonbaar minimaal 5 jaar recente ervaring in een vergelijkbare rol
  • Aantoonbaar ervaring met verandermanagement
  • Aantoonbare ervaring met het sturen van medewerkers op inhoud, houding en
    gedrag
  • We vragen je je cv te voorzien van contactgegevens zodat we je rechtstreeks
    kunnen benaderen
  • Aantoonbaar gemeentelijke ervaring in een soortgelijke rol met het
    schuldhulpverlenings- of vorderingendomein
  • Geef maximaal 2 voorbeelden van je ervaring met verandermanagement, elk
    overtuigend voorbeeld scoort 20 punten
  • Geef maximaal 2 voorbeelden van je ervaring met het sturen van medewerkers
    op inhoud, houding en gedrag, elk overtuigend voorbeeld scoort 20 punten

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback