Teamleider Vastgoed en Grondzaken

Gemeente Deventer

  • Uitzenden
  • 02-06-2025
  • Overijssel
  • 28 uur
Logo van Gemeente Deventer
€5.070 — € 6.862 / maand
6 maanden
HBO
Nog 7 dagen

Dit ga je doen

Teamleider Vastgoed en Grondzaken

In deze opdracht zorg je voor een optimale samenwerking binnen Team Vastgoed en Grondzaken en een uitstekende dienstverlening. Je creëert een inspirerende werkomgeving waar medewerkers groeien en teamdoelen worden behaald. 

Opleidingsniveau: hbo/wo 
Aantal uren: 24 – 28 uur 
Vakgebied: management / vastgoed / grondzaken 
Startdatum: 2 juni 2025 
Einddatum: 31 december 2025 (Er loopt voor deze functie ook een vast wervingstraject. Het resultaat hiervan kan invloed hebben op de duur van de inhuuropdracht) 

Jouw werk  
De gemeente Deventer is volop in ontwikkeling. We zijn bezig met het versterken van onze organisatie en het toekomstbestendig neerzetten van onze teams. Voor het team Vastgoed & Grondzaken zoeken wij tijdelijk een ervaren interim teamleider die optreedt als kwartiermaker. Je legt het fundament voor de nieuwe vaste teamleider die later zal instromen. Je borgt processen, werkafspraken en teamcultuur, zodat jouw opvolger kan starten in een goed voorbereide setting. 

Het team Vastgoed & Grondzaken is recent gevormd en bestaat uit circa 25 collega’s: vastgoedprofessionals, makelaars en planeconomen. Voor het eerst werken deze disciplines samen in één team. Dat vraagt om een stevige en verbindende teamleider die oog heeft voor de onderlinge verschillen, het sentiment in het team en de behoefte aan structuur, samenwerking en duidelijkheid. Je bent verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing van het team. Je begeleidt het team door een veranderproces, waarbij je werkt aan duidelijke kaders, processen en rolverdeling. 

Daarnaast heb je een inhoudelijke focus op vastgoed. Voor dit onderdeel ligt er een plan klaar, de kadernota vastgoed. Dit plan raakt verschillende teams en afdelingen binnen de organisatie en de belangen lopen niet altijd synchroon. Als interim teamleider weet je met jouw organisatiesensitiviteit, bestuurlijke antenne en verbindend leiderschap de juiste spelers samen te brengen en werkbare processen in te richten. Je neemt het ambitiedocument vastgoed als uitgangspunt en zorgt dat dit op gedragen en realistische wijze verder wordt gebracht. Je bouwt bruggen tussen teamleden en andere afdelingen binnen de organisatie. 

Over jou 
Je bent een inspirerende en coachende leider met kennis van het/de vakgebied(en) van je team. Je belichaamt onze kernwaarden, betrokken, verantwoordelijk en daadkrachtig. Je bent kwaliteitsbewust en stuurt op goed ingerichte processen. Je draagt verantwoordelijkheid voor de bedrijfsvoering van je team en geeft leiding aan verandering en ontwikkeling. Je geeft duidelijk richting vanuit jouw ervaring en kennis op het gebied van maatschappelijk vastgoed en grondzaken. Daarin ben je besluitvaardig en bewust van de bestuurlijke en politieke omgeving waarin je werkt. Je draagt bij aan een professionele en plezierige werkomgeving waarin medewerkers verantwoordelijkheid nemen en groeien. Je stimuleert en ondersteunt hun professionele ontwikkeling, herkent talenten en gaat lastige gesprekken over functioneren niet uit de weg. 

Jouw ervaring 
Je beschikt over:  

  • Hbo/wo werk- en denkniveau.  

  • Aantoonbare staat van dienst in het werkveld van vastgoed en grondzaken. 

  • Ervaring als leidinggevende, bij voorkeur binnen een gemeente (1000+ medewerkers) of organisatie die vastgoedbeheer als kernactiviteit heeft.    

  • Aantoonbare ervaring met verandertrajecten en het opbouwen van een team. 

  • Kennis van de processen binnen het vakgebied van jouw team, zonder de inhoud over te nemen.  

  • Sterke coachings- en leiderschapsvaardigheden. 

  • Aantoonbare kennis en ervaring met procesmanagement en budgetbeheer. 

  • Politiek-bestuurlijke en organisatiesensitiviteit. 

  • Het vermogen om strategische doelen te vertalen naar operationele uitvoering.

Jouw team
Het team Vastgoed en Grondzaken valt onder het domein Ruimte en onder de afdeling Ruimte en Economie. Je rapporteert aan de afdelingsmanager Ruimte en Economie en stuurt een team aan van ongeveer 25 collega’s. Dit team bestaat uit professionals die werken aan uiteenlopende vraagstukken op het snijvlak van vastgoedbeheer, grondbeleid en ruimtelijke (gebieds)ontwikkeling. Het team speelt een sleutelrol binnen de gemeente als het gaat om het beheren, ontwikkelen en strategisch inzetten van gemeentelijk vastgoed en gronden. De planeconomen uit dit team hebben een belangrijke bijdrage in de financiële sturing van de gebiedsontwikkelingsprojecten. 

Daarom kiezen voor Deventer
Deventer, de stad en onze dorpen zitten in ons hart. De plek waar mensen wonen, werken, ondernemen en ontspannen. Waar we samenwerken voor én met Deventenaren aan een historische gemeente met grootse toekomstplannen. We zorgen ervoor dat iedereen zich thuis voelt en kan groeien. Waar iedereen ertoe doet. De plek waar we trots op zijn. Werken bij de gemeente Deventer betekent meer dan alleen plannen maken. We gaan de deur uit, de stad en dorpen in, staan open, onderzoeken, proberen en maken dingen mogelijk. We denken groots en doen gewoon. Met opgestroopte mouwen aan de slag. We experimenteren, leren en doen wat nodig is om Deventer vooruit te helpen. Samen zetten we hoofd, hart en handen in voor onze prachtige gemeente. Betrokken, Verantwoordelijk en Daadkrachtig. Dat zijn wij. Dat ben jij.  
 

Dit ben jij

  • De kandidaat is uiterlijk per 9 juni beschikbaar
  • Je hebt minimaal een afgeronde hbo-opleiding
  • Je hebt relevante ervaring als leidinggevende, bij voorkeur binnen een
    gemeente van 1000+ medewerkers of bij een organisatie waarbij
    vastgoedbeheer een kernactiviteit is.
  • Je hebt aantoonbare werkervaring in het werkveld van vastgoed en grondzaken
  • Je hebt aantoonbare ervaring met verandertrajecten en het opbouwen van een
    team. Dit betekent dat je eerder in vergelijkbare kwartiermakersrollen hebt
    gefunctioneerd, waarin je verantwoordelijk was voor het aansturen en
    opbouwen van een team
  • Uur per week is de basis, met een uitschieter naar 24 of 32 uur De
    kandidaat is voor deze uren beschikbaar, bij voorkeur op maandag, dinsdag
    en donderdag. Het is wenselijk dat je op deze dagen aanwezig bent op het
    stadhuis van Deventer
  • De gewenste startdatum is 2 juni, mocht iemand een week later pas kunnen
    starten, dan is dit geen probleem. Bij gelijke geschiktheid van kandidaten
    kiezen we de kandidaat die het snelst beschikbaar is
  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan samen met
    kennis vertrouwen en ervaring worden getoetst in een persoonlijk gesprek.
    Leiderschap (coachend en richtinggevend) – Je geeft richting, stuurt op
    verandering en ontwikkeling, en weet mensen mee te nemen in een traject. Je
    stimuleert groei, herkent talent en durft lastige gesprekken aan te gaan.
    Organisatiesensitiviteit / Politiek-bestuurlijke sensitiviteit – Je beweegt
    effectief binnen een complexe organisatie en overziet verschillende
    belangen, vooral op het snijvlak van afdelingen en bestuurlijke lagen.
    Samenwerken en verbinden – Je bouwt bruggen tussen teamleden en andere
    afdelingen, brengt mensen samen en versterkt het teamgevoel ondanks
    onderlinge verschillen. Resultaatgerichtheid / Procesgerichtheid – Je borgt
    processen, richt werkbare procedures in en zorgt dat strategische doelen
    realistisch en uitvoerbaar worden vertaald. Veranderkracht – Je begeleidt
    het team door een transitie, bouwt aan teamcultuur, kaders en structuur, en
    weet effectief met weerstand of onduidelijkheid om te gaan

Merlijn de Groot

Recruitment Consultant

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke upd

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!